GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 22

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Expositie- i n Psalterium" wijst hij op rhetorische schoonheden, die i n casu het boek der psalmen geschikt maken o m er de ware eloquentie aan te bestudeeren en i n zijn Institutiones somt hij de auctores ecclesiastici op, wier werken hij ter lezing aanbeveelt. Zoo hebben Augustinus' denkbeelden doorgewerkt i n de kloosterscholen, en daar is het, dat zijn ideaal van een onderwijs door de „doctrina sana, i d est christiana" verwezenlijkt is. Ik meen, ten slotte, dat, ook al houdt Augustinus' boek zich alleen bezig met de wetenschappelijke vorming der clerici, er toch aanwijzingen zijn, dat hij ook een christianiseering van het onderwijs aan hen, die zich het bekleeden van een wereldlijk ambt ten doel stelden, noodig en mogelijk achtte. Wanneer hij i n de Confessiones klaagt over de holheid en ij delheid van de fabelen van Vergilius en Homerus, die hij als knaap bij den grammaticus las, dan zegt h i j : „Ik heb i n die ij dele dingen veel nuttige woorden geleerd, maar die kunnen ook i n niet ij dele zaken geleerd worden, en dat is de veilige weg, op welken de knapen behoorden te gaan" ) . E e n nadere uiteenzetting van wat hij met de „res non vanae" bedoelde, kon men i n de Confessiones kwalijk verwachten, maar dat Augustinus een verandering van leerstof i n Christelijken z i n op het oog had, is toch wel aannemelijk. Dat hij verder ook voor den niet-theoloog aan een bestudeering der rhetorica aan de hand der Christelijke geschriften de voorkeur gaf boven den traditioneelen studiegang, blijkt o. a. uit zijn brief aan Dioscorus. In dezen uitvoerigen, omstreeks 410 geschreven brief tracht hij Dioscorus, die eerst i n Rome en thans te Carthago rhetorica studeert en zich tot Augustinus gewend heeft o m nader bescheid te mogen ontvangen aangaande talrijke moeilijke kwesties, ervan te overtuigen, dat hij zijn heidensche studiën moet laten varen, die van de „vera doctrina et eruditio" ver afliggen, en zijn wetenschappelijke werkzaamheden moet groepeeren o m het Christelijk geloof als centrum ). 78

80

Dat dit mogelijk was, heeft Augustinus i n zijn werk „ D e doctrina C h r i s t i a n a " aangetoond. Daardoor is hij de eerste geweest i n de West-Europeesche cultuurgeschiedenis, die de Christelijke levensbeschouwing ten grondslag heeft gelegd aan een systeem van onderwijs, waarin de resultaten van den 24

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's