GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 98

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 98

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

96 len. Hun stelsel zou opgaan indien het Christendom geen aan feiten gebondene historische religie ware. Nu daarentegen moeten ze er wel toe komen, om historisch de feiten te laten glippen, en per saldo van het Christendom niets over te houden, dan de zedelijke krachten en ideeën, maar die, na vernietiging van de Heilige Schrift, en de naturaliseering der heilige historie, geheel gewijzigd worden naar hun subjectieve opvatting. i68) Deze apologeten waren nooit gereed zoolang de tegenpartij zich niet gewonnen gaf; en dit deed de tegenpartij natuurlijk nooit, eenvoudig wijl ze dit krachtens haar naturalistisch uitgangspunt niet kon en niet mocht. 169) Dit hybridisch karakter is de zwakheid van geheel de Vermittelungstheologie, die maakt dat ze steeds meer, tegen haar eigen wensch en bedoeling, naar de linkerzij wordt opgedrongen. Wie haar standpunt in zake de Heilige Schrift van voor twintig jaren met dat van nu vergelijkt, ziet dit terstond in. Letterlijk alles heeft ze, het ééne voor, het andere na, prijsgegeven. En hoe weinig het dusgenaamd »geloof der gemeente" haar redt, heeft niemand duidelijker dan nog onlangs Prof. Gunning te Leiden ondervonden. 170) Dit is natuurlijk niet van deze mannen persoonlijk gezegd, maar van de uitwerking van het stelsel op het kerkelijk publiek. 171) Mannen, dié, gelijk Socrates, niet uit hun tijd, maar hun tijd vooruit zijn, drinken den gifbeker; mannen, die, gelijk Hegel, het product van hun tijd zijn, worden geapotheoseerd. Het Kruis van Golgotha en Hebreen XI zijn hier beslissend. Zie over de Vergöttlichung van Hegel GOETHE, Saiyros^ 4e acte: SATYROS: Vernehmt, wie im Unding Alles durch ein ander ging; l m verschlosznen Hasz die Elemente tosend, Und Kraft an Kraften widrig von sich stoszend, Ohne Feindsband, ohne Freundsband, Ohne Zerstören, ohne Vermehren. DAS V O L K : Lehr' uns, wir horen! SATVROS: Wie im Unding das Urding erquoll, *

Lichtsmacht durch die Nacht schoU, Durchdrang die Tiefen der Wesen all, Dasz aufkeimte Begehrungschwall Ünd die Elemente sich erschlossen, Mit Hunger in einander sich ergossen, AUdurchdringend, alldurchdrungen. HERMES: Des Mannes Geist ist von Göttern entsprungen. SATYROS : Wie sich Hasz und Lieb gebar Und das All nur ein Ganzes war,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 98

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's