GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 28

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22

Maar deze volmaakte harmonie bleef niet bewaard. De mensch, gehoor leenende aan de paradijsbelofte der slang en het Evangelie der hel 47): gij zult wezen als God, overtrad het gebod, dat proefsteen der gehoorzaamheid was; ontzonk daarmee aan zijn God, de bron van het leven, en viel, overeenkomstig de bedreigde straf, in den dood, die, wijl 's menschen geheele leven creatuurlijk is, over zijn bestaan in vollen omvang moest gaan. Reeds zoo laat zich de drievoudige dood begrijpen, in de Schrift genoemd. De geestelijke dood, door den Apostel bedoeld, als hij spreekt van den dood „door de misdaden en de zonden" (Efez. II: 1 en 5); de natuurlijke dood, die „tot alle menschen doorgegaan is" (Rom. V:12); en de eeuwige dood, of tweede dood geheeten, die geen macht heeft over hen, die deel hebben in de eerste opstanding, die priesters van God en Christus zullen zijn, en met Hem als koningen heerschen duizend jaren. (Openb. XX : 6, 14; XXI: 8) Ook het aardrijk is vervloekt om des menschen wil. Te voren had hij daarover eene heerschappij, waarbij, naar de opmerking van Puchta, recht en macht vereenigd waren. Thans zal hij daarvan slechts eten met smart. Het zal hem doornen en distelen voortbrengen. De mensch stond op tegen zijn God, en nu verzet, naar het schoone woord van De la Mennais 48)^ de aarde zich tegen de heerschappij van den mensch. De dierenwereld zelfs deelt in het oordeel. De slang is boven al het gedierte des velds vervloekt, (Gen. III: 14) dat dus toch ook door Gods toorn wordt getroffen. Trouwens leert ons elders de Schrift: „het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft" (Rom. VIII: 20); waarom alle onbarmhartigheid tegenover het dier zoo dubbele wreedheid is. De mensch heeft zich door de zonde in den dood geworpen, die naar recht onmiddellijk en volkomen konde doorgaan, maar door Gods gemeene genade in zijne werking veelszins wordt gestuit. „Want alzoo zegt de Heere, Die de hemelen geschapen heeft, die God, Die de aarde geformeerd, en Die ze gemaakt heeft; Hij heeft ze bevestigd; Hij heeft ze niet geschapen, dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's