GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 56

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 56

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

50 nunciat homicides, ut armet etiam gladio magistratus ad caedes ulciscendas, ne impune fundatur sanguis hominum." De Overheid om der zonde wil, maar uit de genade i'^s). Zoo blijft waar het woord, hoe menigwerf het ook misbruikt zij, dat de Overheid alleen bestaat voor, ten behoeve van het volk. Dit werd in de middeneeuwen gevoeld, toen de gedachte, dat het gezag een ambt is, waaraan ernstige plichten zijn verbonden, met energie ontwikkeld werd, en zelfs niet losgelaten door de aanhangers der sedert de 12de eeuw opkomende leer, dat bij den Vorst eene machtsvolkome-nheid berust, die alle zelfstandig gezag der magistratus inferiores ontkent, en hunne bevoegdheid eenvoudig opvat als delegatie i^ó). De Overheid om het volk. Zooals het ook wordt gezegd in den aanhef der akte, waarbij Filips als heer dezer landen werd afgezworen. Toch staat daarom niet, ofschoon dit zoo dikwerf besloten werd, het volk boven de Overheid. Immers schrijft Huber terecht, „dat dit argument in zich zelf geen kracht van besluit heeft, omdat het nut ofte profijt ende macht niet aen malkander hangen, nochte uit elkander vloeijen". 1^'?) Gelijk hij nader aantoont door het voorbeeld der voogdij. De Overheid om het volk. Dies heeft hun macht eene bestemming en in die bestemming eene grens. Derhalve doet, zoo werd in de middeneeuwen onder invloed van Aristoteles' beschouwingen geleerd, alle overschrijding dier grenzen het wettig gezag in tyrannie ontaarden en ontslaat van den plicht der gehoorzaamheid, terwijl meer dan één langs dit spoor aanlandde bij de verdediging van. den tyrannenmoord i^s). Als ware aan de volken ook rechtsmacht gegeven om over het doen der Overheid vonnis te strijken. Calvijn wijst er op dat, hoezeer de Magistraat eene zeer bijzondere gave van Gods goedgunstigheid is ten behoeve van den mensch, en de Heere zelf der Overheid hare perken stelt en hare plichten voorschrijft, deze nochtans al hare macht uitsluitend aan God ontleent. Die ook den Assyriër gebruikt als de roede Zijns toorns en Zijne grimmigheid doet wezen een stok in hunne hand. (Jes. X : 5) Uitvoerig betoogt Calvijn, wat de menschen met hun verstand zoo lichtelijk niet kunnen begrijpen, dat in een zeer boos en alle

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 56

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's