GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ambt en persoonlijkheid - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ambt en persoonlijkheid - pagina 7

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

allen band ontslaat, wanneer hij zegt: „Ich soil meiner Seele raten, es argere sich dann die ganze oder halbe Welt". En van zijn zijde ziet ook het moderne Humanisme zich gaarne met de Reformatie onder het ééne dak van het Protestantisme ondergebracht, begrijpelijk zonder bezwaar van Roomschen kant. Wanneer P a u l s e n K a n t den philosoof van het Protestantisme noemt, zegt een Roomsch schrijver: „Nicht ohne Grund". ') Het betreft hier de vraag, waarin het wezen van de Reformatie eigenlijk zij te zoeken. Men heeft gezegd: in het protest van het verlicht geweten tegen objectieve macht, dus in het opkomen voor de rechten van het subject. Nu is het wel waar, dat met de Reformatie de ziel des menschen, van knellenden boei ontslagen, zich weer in persoonlijke verhouding tot God zag gesteld. In zooverre draagt de Reformatie een subjectief karakter. En niet name geldt dit van de Luthersche, die zoo sterk den stempel van L u t h e r ' s zielsworsteling draagt. Doch de Reformatie heeft niet in anarchistischen overmoed met alle objectieve autoriteit gebroken, maar voor de valsche autoriteit de rechte, die van Gods Woord, in de plaats gesteld. Z e ging wel uit van persoonlijke zielservaring, maar deze ervaring doorstond den toets van en werd gevoed uit de Heilige Schrift. Het individueele standpunt der Reformatoren is daarom niet subjectivistisch, maar in den grond der zaak objectivistisch. Het Humanisme daarentegen stelde geen ander object in de " plaats, waarvoor het buigen wilde. Het heeft niet alleen zijn uitgangspunt, maar ook zijn steunpunt in den mensch. Het is van nature anthropocentrisch. Het is niet religieus, maar philosophisch van aard. En het blijft dit in alle geestesrichting, die in verdere tijden den zelfden familietrek draagt, tot ') Dr. J o s e p h M u s e r , Ein Beitrag zur Persönlichkeitsphilosophie Gegenwart, in Theol-prakt. Monats-Schrift, Passau, Oct", 1912, bl. 23.

der

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's

Ambt en persoonlijkheid - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's