GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 87

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

doet tot nu toe, en parallellen aanwijst met legahsme en farizeïsme, is deze aanval dan niet pijnlijk vanwege haar persoonhjk karakter? Ik meen, dat de Reformatie in haar kritiek niet uit de hoogte heeft gesproken. Ze heeft geweten, dat de invloed van het verdienste-begrip zijn sporen nalaat in alle Christehjk leven, en waarlijk niet alleen in de R. K. kerk. Zio werd haar kritiek ook tot zelfkritiek en zelfcorrectie en zo alleen zal ze ook kunnen worden gehoord en verstaan. Bovendien treft het ons meermalen, dat in de R. K. ontwikkeling niet maar voortdurend gewezen wordt op de harmonie tussen verdienste en genade, maar dat ook telkens herinnerd wordt aan de noodzakelijkheid om uiteindelijk te rusten in het kruis alléén. De genade wordt als het énige uitzicht geroemd voor die tijd, waarin het einde komt en meermalen worden we er dan aan herinnerd, dat men dan natuurlijk niet kan rusten in eigen verdiensten. Op het beroemde cimetière van Milaan wordt men als vanzelf getroffen door het frequente woord van Christus: Ego resurrectio et vita. En in een hoek van het kerkhof ziet men de groep beelden met de apostelen en de Heer met het gebroken brood in zijn handen. Is de relatieve afwezigheid van de Maria-gestalte indicatie van de diepste dimensie, die allen verbindt, wanneer de laatste beslissing vallen gaat? Hans Küng heeft er op gewezen, dat in allerlei religieuze uitingen en gebeden telkens weer blijkt, hoe diep in R. K. kring de prioriteit van de genade wordt beleefd en ervaren. Hij haalt het gebed aan van Theresia vom Kinde Jesu, vier maanden vóór haar sterven, als zij zegt: Wanneer ik denk aan het woord van de Heer, dat Hij weldra komen zal en dat zijn loon met Hem is, om ieder te geven naar zijn werken ... „je me dis, qu'il sera bien embarrassé pour moi, car je n'ai pas d oeuvres" ^^). Of in dat andere woord: ,,Au soir de cette vie je paraitrai devant Vous, les mains vides, car je ne vous demande pas. Seigneur, de compter mes oeuvres." De Reformatie heeft deze dimensie niet voor uiteindelijke 283) Küng, a . w . pag. 286.

85

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's