GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 57

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een andere Adsie op de sleutelmacht, maar dan niet vanuit een individualistische loochening van alle „tusseninstanties", maar vanuit de visie op het evangelie, op de verkondiging van het evangelie als echte sleutelmacht en als echte absolutie. Daarin had de Reformatie uitzicht niet op een geringer, maar op een sterker autoriteit. Daai'bij heeft zij zich evenzeer op de vragen der subjectiviteit, op boete en berouw en geloof en liefde bezonnen. Men heeft met Luther geweten van de humiHtas, die redt'^^"). Maar vanuit de nieuw ontdekte dimensie van heil en verkondiging werd alles anders en hoezeer de problematiek: wet-evangelie de Reformatie temidden van allerlei bedreiging ook heeft beziggehouden, met de meeste stelligheid heeft zij de begrenzings- en dispositie-problematiek doorbroken en een weg gebaand, om wèl besüssingen te nemen, in de kerk en ook in de theologie. Reslissingen, waarin juist het door Schoonenberg afgewezen geven en nemen werd vermeden vanuit de correlatie tussen boetvaardigheid en genade, waarbij men in de gerichtheid op het heil niet het pleit voerde voor annihilatie, maar wel zelfs de schijn van synergisme kon vermijden. De visie op de dispositie werd vanuit de verkondiging van het evangelie radicaal gewijzigd, omdat de souvereiniteit der genade zich niet leende voor enige synthese-problematiek. Het wezen van de boetvaardigheid was juist gelegen in de uitsluiting van elke verdienstelijkheid, óók van de vei'dienste der boetvaardigheid en met grote beslistheid en duidelijkheid hebben Luther en Calvijn unaniem onderkend, dat als in de boetvaardigheid opnieuw het meritum zou binnensluipen, alles opnieuw — en voorgoed — verloren zou zijn. En het is zeker niet toevallig, dat reeds de bul van Leo X uit 1520 onder de 41 dwalingen van Luther er tien ter sprake brengt, die op de boete betrekking hebben ^^). * * 180) Vgl. W. V. Loewenich, Luthers theologia crusis, 1929, pag. 175. ^8^) Denz. 745—754. Vgl. Poschmann, a. w. pag. 105; L. Haikola, Studiën zu Luther und zum Luthertum, 1958, pag. 145 v. Het spreekt vanzelf, dat de verdienste-problematiek t. a.v. het boetesacrament slechts volledig beHcht zou zijn, wanneer we ook aandacht zouden schenken aan de genoegdoeningen (Schmaus, a. w. pag. 521:

55

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's