GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 31

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

einde toe" ^ ) . En ook als we zien, dat de R. K. theologie zich vooral op die „reohtvaardlgheid" Gods — in het niet vergeten — beroept en haar vanuit de eigenschappen Gods belicht als „justitia distributiva" *•), dan zal dat ons er niet toe mogen leiden d e ogen af te wenden van deze geheimzinnige en onontwijkbare wisselwerking, die verbonden wordt met de zekerheid van het niet-vergeten Gods ^"). Bijzonder duidelijk komt de evenredigheid uit in het ons gepredikte verband tussen zaaien en maaien. Er is naar de Apocalypse een wereldoogst, een rijping van de oogst der aarde ®®). Dan zal men oogsten, wat men gezaaid heeft. Zelfs wordt nadrukkelijk karig zaaien met karig oogsten en mild zaaien met milde oogst verbonden, als het gaat over het blijmoedig geven *''). „Das erkennbare Gesetz der Entsprechung zwischen Saat und Emte enthalt motivierende Kraft für das Handeln des Menschen im gegenwartigen Aon" *^). Hoe ernstig dit verband is, blijkt uit de brief aan de Galaten: „God laat niet met zich spotten", een woord, dat aanduidt: „die Nase rümpfen", verachtelijk behandelen en dan niet met spotwoorden, maar met een leven, dat als zodanig spot is. „Gott wird verspottet, wenn man sein pneuma, das er geschenkt hat, nicht zur Wirkung kommen laszt, sondem sich ihm verschlieszt und widersetzt" *®). Wie op de akker van de Geest zaait, zal eeuwig leven' oogsten. Laten wij dan niet 83) Hebr. 6 : 11, vgl. vers 18. **) In de R. K. dogmatiek wordt op Hebr. 6 sterke nadruk gelegd. Spicq spreekt van „un mérite de recompense" en van een „connexion" (C. Spicq, L'épitre aux Hébreux, II, pag. 157). Vooral echter speelt het beroep op het „rechtvaardig" een zeer grote rol (Hebr. 6 : 10). Zie: Diet. Theol. Cath. III, 1, pag. 1151, s.v. congruo, waar ook op 2 Tim. 4 : 8 gewezen wordt: de kroon wordt gegeven door de rechtvaardige rechter. Zie hierover nog A. Maltha, De leer over de goddelijke genade bij de katholieke theologen (in: Genade en kerk, 1953, pag. 203 v.) over de eigenschappen Gods. Een andere visie op de rechtvaardigheid Gods vindt men bij Jean Daniélou, Gods gang naar mij, pag. 94—96, die haar vooral als trouw wil verstaan, als de vervulling van Gods beloften, die zijn rechtvaardigheid verklaart (98). Bij deze visie verandert uiteraard het beroep op Hebr. 6 van karakter. ®5) Vgl. in Hebr. 6 de verwijzing naar Gods onwankelbare belofte, naar de voorloper (6 : 20) en naar het anker der ziel (6 : 19). 8«) Openb. 14 : 15 v. «'') 2 Kor. 9 : 6. 88) Kittel, Th. W.B. III, pag. 133. 89) Schlier, Galaten, pag. 204.

29

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's