GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Opvoeding der Gemeente.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opvoeding der Gemeente.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Het woord „opvo'dding" hebbien wij ontleend aan art. 4 van de statuben van Iden Zendings'studüeh Raajd (waarover wij' bij gelegenheid in een afzonderlijk , artikel hopen te schrijven), he'twelk luidt als volgt: „Het bevoirderen 'der Zendingsopvoeding in Nederland, om' hierdoor belangstelling en liefde vooï de 'zending te wdkken, het gevoel van verantwoordelijkheid, in het bijzonder tegenover , oinze koloniën, ta rverlevenidigen, en het gebedsleven in de .gemieente voor ide zending te verdiepen, zoodait de zeridingsarbeid door Nederland verricht, steeidls beter len 'VoU'eldiger ïdoor d'e Nederlands cbe c'hri'stenheid zo'O stoiffelijk als geestelijk gesteund worde."

Wij kunnen niet nalaten ook de verklaring over te .scbrij'ven, die vain 'dit artikel gegeven wordt in een boekje, door ide stu'die-raad uitgegeven ondeB den titel van, * Ziendinigsistuldiie. Op bl. 14 en 15 lezen wij ideze woordien, die zoo geheel weergeven, wat ook wij' zoiekien:

„Dit nl. bet bepaalde in art. 4, moet natuurlijk niet Dpgevaifl wotriden in diien zin, alsof het eindjdoel ten slotte .alleen m, !aa, r is: n^ieer steun in geld, mienschen en g'ebleid voor de z'ending. Diat einddoel is breeder len id'ieper, en de veïm'eerderdd steun is slechts de m€n|g, ide vrudlit le'rvan. Door zendingisstudia willen wij' 'mlansqben vormen (en onszelf allereerst) idie waarlijk met de zending m-eevoelen, mee-'denken, meestrijlden - en meebildldjen, haar begrijpen en liefhebben, die in dien vollen .zin des woordis' zen'di'nigsvrienidien zijb, vrien'den, waaïiop de zending in voor-len teigenBpoi0d beide vast vertrouwen kan.

Zendingisstujdie i^ opvo'eding tot waarachtige zenidingsliefde en daaldwierkelijke zendingsbelangstelling. En ideE© zianldingsopvoelding moet op' bet geheel onzer christelijke kringen bevruchtend inwerken. Er mioiet in Iden godden zin van bet woorjd stemming! gemaakt woliitei voor de zending, een stc'mming •van waaracbtiga |sympa|thie 'en jbulp en meeleven. Er m'oet ; zicb ©en godde openbare meening omtrent de 'zending vormen, juist ooik in onz: e christelijke laingen. De 'zending moet binnen onze gezichtskring komen. En zo'oals Sociale studie bedoelt — niet bet kwedken van m'entech'e'n, die dadelijk de sociale problemien oplossen, — miaar wel bet opvoeden tot sociaalvoelenide mjensdben, . zoo bedoielt do zendingtestuldi© op te voeden tot zendingsbes'ef, tot een biewusta persoonlijke verhouding tegenover de 'zenidiuig, tot zlendingscbristenen."

Deze woorden 'kunnen wij' tot de onze miak'en. Er blij'kt iduiidelijk uit, in welke ricbtiaig de Zendingsstuidie-Raa'd ide oplossing zoekt van het vraag-Btu'k, hetwelk ons bezaighou'dt: Be gemeente moet woüiden opgevoed, len opvoeden kost tijd en kracht en vele lamdiere idimgen meer; opvoeden gaat niet in 'één [dag, zelfs niet in één jaar, jaren zijn noodig; en bij opvoeden komt bet aan op' ©en goiede metbode; ook kajn iedereen niet opvoeden, maar alleen de idaartola aangewezlen personen. De Z(ending|s) S(tudie) R(aa; d) meent nu, dat ge de menseben tot zendinigsVrieniden lOpvoeidt ^oor ze aan zenidingsstujdie te laten doen.

Dat woorf „stuldie" mioet niet afschrikken, want bij naideï oniderzoek blijkt, dat het alleen de beidoeling is ide mjairscben miet 'ernst kennis te lalien bemien-vajn de zending, ztaoidat men er wat van gaat weten, lein Idan miet liefde er wat voor gaat doen.

De vraatg is, of )d© m'a; ssa onzer menschen wel tijld, lust - en gelegenheid beeft aan zulke „studie" te Idoen. Tijid is er bij! ide meesten wel, nu die invoering van den; 8-urig|en wer^kdag ©en feit is geworden. Gelegenheid is er weliswaaJ^ voor zeer, zeer velen biet, maar de geleglenbaden moeben door de. zenjdingsvriedden geschapen woaiden. En lust? Nu, idie mioet worden ppgewe'kt, of versterkt. Ge-

makkelijk zal het iTaasohien jiiat vallen, maair ook deze , airbei|d' zal ouder id^ea zegen dcis Heerpen vrucht dïageln; is de zending laii& t Zijh werk?

De Z. S. R., waaïvan wij boven sprai'en, heeft de 'OpvoedïAg kraöhtig. ter hand genomen; hij' heeft dooï zijn boieikhanJdel verscsheidene handleidingen uitgegeven voioï die zendingBstuidie-kringen, ca. de Islam, het Animisme, HedenJd. zending in onze Oost, Suriname, enz. Aan de zendingsstudiekringen kuïinen eohieï uit den aard der zaak niet zoovelen deelnemen, en de moeilijkheid blijft, hoe voor jdie k'ringeln genoegz, aaüa bdcwamle leiders te vinden. Om deze te kweieken, en .om bij' steeds meeirderen, kenaiis der (zeoding laan te brengen, zijn de Zendinigisstudie-Gonfeirentieis opgericht, waaraan wij' ondör den titel i, Lmit)eiien" een volgenid toi'aal een afzondeü'lijk artikel hopen te wijden, .

Maar die istudie-kringen en - conferenties zijn toch ook weer niet voiox dei groote mfenigte; de tiendui, zenden kom'en idaax niet, doch slechts de honderden. Onze kiimderien op dei Zondagsscholen en de lagere scholen moeten Iwopden bereikt; geldt ook hiel? liieit: wie de jieiuigld 'heeft, heeft de toekomst'? Zal dit echter gaan, dam moeten pnize ODudierwijzers ertoe wonden opgevoed., Ook dit wierk is doior de Z. S. R. ter hanjd 'genomien. Vergeet echter niiet de bree'dei, breede stroom van arbeiders, jdje nu over vrijen tij'd b'etrekklelijk ruimfe beschikkiug krijgen; kan er voor ben niet iets gedaaa woriden? Deze vraagi is beantwooird door de heeren 'Smeenk en Baas op de laatstgebouiden ponfexentie te Lunteren; ook dit w, agentje is in het spoot.

De catechisaties en bet vereenigingsleven mogen echter niiet achterblijven. En daja moet nog naar een weg gieizocht, oim de velen te beireiken., die ondier de opgesomide categorieën niet vallen: huismoeders e: niz: "Uit al het genoemde blijkt duidelijk, dat de opvoeding der giemieente des Heeren in. de zendingskeniuis reeds tamielijk groote afmetingen heeft ge^ nomen, maar wij' zijn er nog niet, nog lang niet. Zullen wij' het ideaal (niet bereiken! maar) benaideren, dan zullen de predikanten de leidinj moeten geven. En daaraan ontbreekt nog maar al teveel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1920

De Reformatie | 8 Pagina's

Opvoeding der Gemeente.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 november 1920

De Reformatie | 8 Pagina's