GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Catechetisch onderwijs in Amerika.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Catechetisch onderwijs in Amerika.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met betrekking tioit het ciatechetisch onderwijs staat het in Amerika niet best. In - Kuypers „Varia Amfericiana" en Bouwtnians „Amierika" kunt gij daarvan lezen. Bij de talrijke groiep'ën van de Presbyterianen, iCoogïegationalisten, Bapltiisilien en Methodisten is de 'Ciatechïsaltie, ztooal niet geheel onbekend, dan toch volstrekt niet in^ gemeen gebruik. In genoemde werkjes wijz'en beide Hoogleeraren opde schadelijke gevolgen van dit gemis aan catechetisch onderwijte. Voor de catechiisatie is bi| de zlooeven. aangeduide groepen de Zondagsschoiol in de plaats gelnomen. Daar het onderwijs' op de Zondagsschoiol ten eerste niet amhtelijk, vanwege de kerk wordt gegeven, door de predikanten, miaar, volgens Kuypet, dikwijls zielfs dopr onbevoegden, «en verder ook iiiet gaat over de leer, maar hoofdziakelijk de Bijhelsche Geschiedidois olm-vat, zioo brengt dit het .-gevaar mede, dat het hoog belaïijg yan de leer en de belijdenis der kerk steeds minder wordt vexstaati en erkend. Nu dienen wij te erkennen dat de kennis der Bijhelsche Geschiedenis' voor het zaad der kerk beslist'noodz^akelijk is en dat op onzie catechisaties-daarin o-nderricht dient |te worden gegeven, vooral als onzie kinderen, wat in heel enkele kerken nog het geval is, geen chris-telijke school kunne'U bezioidken. Djooh ook al hehben onze kinderen eene christelijke school b's'zocht en daar uitnemend onderwijs in de Bijhelsche geschiedenis ontvangen — ein dit is in^vele gevallen buitengewoon goed geweest — dan-, nog zal de ciatecheet goied doe-n - met de verkregen ktennis door zijn onderwijs te verdiepen, aan te vullen en vooral te onderhouden. Want al moge de schaduwzijde van het ontbreken der ciatechisatie in Amerika al zeer dolniker zijn doordat de vervreemding van de leer der kerk daaïdoior zöo sterk in de hand wordt giewerkt, pnderricht in de leelr, Izonder voldoende kennis van de Bijbelsche Geschiedenis, br-engt ookzber 'groote gevaren imtet Izidh mede. Gevaren zóó groot, dal ik met alle bescheidenheid het bestuur van de Gereformieerde predikantencionferentie daarop durf attent te m.aken, in de stille hoopi dat het zijn renommée van aötualiteit bij; de keuzie der behandelde oif nog te behandelen onderwerpen op. de conferentie niet meent schade te doen als het in overweging ineemt - een onderwerp als van dezen inhoud ong; eveer: de plaats van het onderwijs in de Bijhelsche Gesclhiedenis op-de Catechisatie.

Ik haast tnij TJtneicht, , waar ik' al in mijn verbeelding zit te luisteren naar ieen referaat van deze strekking, 'te verlaten en naar Amerika terug Ite keeren, alwaar tot - geen geringe schade, - en niet zonder groot gevaar voor de toekomst dé catechesatie bijna - ganscheUjk onbekend is.

Kuyper en BouwiUan bte-iden mjateen echter eene uitfeiondel'ing voor - de Christelijke Gereformeerde Keïk en !m-et eene restrictie ook voor de Hefoirmied. Kuypw zegt: in de kerken der Nederlandsche'kolonisten bestaat die (de catechesatie) veelal, en ten dèele ook in de E.ngielsche afdeelingen der Reformed Church. Op een andere plaats leest ge: natuurlijk is dit bij-' o^nze HoUandscha kolo-nisfcen heel anders en veel beter; ook in de dorpen; en ten deele z-'elfs bij' de Ref ortae-d Church in de groote steden. Pïo-f. Bouwman schrijft: maar ook in de Reformed Church is er zoo steïke afglijding in den stroom-van het Amerikaansche Methodisme, dat vooral in het Engielsch sprekend deel van die kerk de ciatechesatie en de ciateehismusprediking zeer' woirden verwaarloosd. 1)

Let ik nu op de voo-rnaaniste - weekbladen uit den faing der Christelijke Gerefoirnieerde Kerk en uit de Refo-rmed, als D'e Wachter, The Banner, De Hope, The La e-der, dan treft het ons NederlaJnders, dat in genoemde periodieken z'o-o groote plaats wordt ingeruimd voor de rub-riek: oor de Zondagsschool; for the Sunday School; de S ab-bathssch-ool. Een rubriek' die eenige oivereenkomst heeft met de L e i d d r a a d Gewijde Geschiedenis, Leiddraad Zending in het Gerefoirmeerd Jongelingsblad. In degelijfteid doet, om hi'aar een blad uit de vele bladen te noemen, de „leiddraad" in „The Laeder" niet ondel' voor die in het Jongelingsblad. Ik wil een voiorb'eeld ge'ven van de wijze waarop^ het onderw-eirp da| aan de orde is wordt behandeld. 'Het onderwerp, voor de les van drie Juli is: et vorig lieven van Saulus van Tarsen. Haind. 21:39; 22:3; 28; 2 Tim. 3-:14. 15; Deiut. VI:4-9. Dö-gO'Uden 'tekst: ebr. 3:7, 8. 'Verder wordt nog verwezen naar Deut. IV:9, 10; VI:20-26; JO'Z. .6:20-24. Dan volgt de verklaring van de hand van een predik'ant, Theol. Doctor; een andere predikant gteefli de toepassing van de les; een derde de illustratie. Dat laatste wil ik even toelichten. Onder die illustratie wordt achtereenvolgens behandeld: aul, de joiodsche jongen; Saul, geboortig van Tarsen; een leerling van Gamaliel; fiijn - moeder en eindelijk-het geböorte-recht van den Christen.

In één woord: ©en uitnemende leiddraad!

Kan de Zondagsschool dan de catechesatie vervangen ? Neen! En dat 'wil 'mjen ook' niet '^n de Chr. Geï'ef. Kerk, maar evenmin in de Refo-rmed e'Ei daarom mteen ik om ook deze laatste broedersi recht te laten wedervaren, tegenover de aanhalingen boven door m'ij-onder'stjöept een paar mededeelingen te moeten doien, die betrekking hébben op dit o-nderwerp' en oös khnnen verblijden, meer nog, eenigermate k'unnien geruststellen.

Een eerste miededêeling dan is, , dat in de „The Laeder" met zeer gïoote voldoening melding wordt gem-aakt, een. zeer 'gedetailleerde mededeeling wordt geigeven, van de wijzie waarop' Rev. C. P'. Dame in Trinity Church Holland het catechetisch onderwijs geeft. Deze predikant heeft meer dan driehonderd catechesahten. Men bedenke daarbij' dat mten in de Gereformieerde Kerk' van A-merika geen getaeenten heeft van den förmidabélen omvang, waar-bij , aan de zlO'iige van één leeraar varre over •de duizend zielen zijn toevertrouwd (zeg liever: worden gewaagd). Met gro-o-te voldoening wordt' geconstateerd, dat - op de - gem'emöreerde - K^jz'e reeds vele predikant-en het ciatech-eti'sch onderwij's, geven. Denlc 'eens, zoo-roeplt de redacteur van de rubriek editari"als, uit: denk eens wat dat wil zeggen,

om ons ]ong geslac!ii: t wel te fundeeren in de kennis van Gods Woord en de leer der kerk! Zoo krijgen wij' later mannen en vrouwien van overtuiging; dah kan de predikant pi'eer geven dan alleen mlelk voor ^e kiaderen. Zalk een geslaclit zal de prediking kunnen verstaan. Zoo gaan wij in de lijli van eene göd, giel6erdh.eid, waaxdooT de kerk in vorige eeuwen veroveringen Jieeft gemaakt. Dan volgen wij liet program der groobe Hetvormers!

Mijn tweede mededeeling zegt nog m'eer! We hebben met wat ik zoo even wieergaf niet te doen mtet de waardscihattinig van-enkelen, van een groep in de 'Reformed, inz'ak'e de clatedhisatie. Integendeel! bet kort verslag van de jongste Synode in „De Hope", toont ons, dat de Kerk in haar geheel deze zienswijze is toegedaan.

Ik lees daar: een voorslag van de P; arÜc. Synode van lowa, de aandacht der Synode vestigende op de gestadige en aekerg vermindering' vajn het getal catechesanten als vergeleken taiet hét getal Sabibath-School-scholiieren in onze gezindte, verzoekt de Generale Synode oin, . i^eü mogelijk, dezle zaak te herstellen.

De Comtoissie vaïiadVies deelt mede, dat ^ij volkomJen sympathiseert met de P; art. Synode van lowa e'n erlcent den jamimlerlijken keer, waarop de aandacht wordt gevestigd. Zij zegt dan: w ij' g e-looven beslist, dat de Sabb ath-S chool de plaats vaïi.de catechesatie kan noich mag innfemen; wij gelooven, dat de Sabbath-School zelfs niet m'ag worden verondersteld het •catechetisch onderwijs aan te vuil en; maar, dat de date ohesatieklas toegelaten m'oet worden te blinkem methaïe distinötieve, anvergieli|kelij'ke en onafhankelijke glorie, als in dé dagen der vaderen. De ciomimissie wijist dan de leeraren op hun beroepsbrief, waarin van hen verlangd wordt: „ook om de jeugd te Stichten door oafcechetisch onderwijls". Ik aciit dit eene goede tijding en een goede tijding uit een ver land is als koud water op eene vermoeide 'ziel!


1) De spatiëering is van aiün hand.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Catechetisch onderwijs in Amerika.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1921

De Reformatie | 8 Pagina's