GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De thetische en de antithetische (polemische) methode bij de prediking aan Mohammedanen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De thetische en de antithetische (polemische) methode bij de prediking aan Mohammedanen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de sterk-Mohammedaansche landen als Arable en, Egypte wordt nog steeds als vroeger de antithetische methode gevolgd. Op lava. niet.

Het zendingsbevel pleit voor de thetische methode. Ook het optreden der apostelen.

Zielkundig zijn er vele bezwaren tegen aanwending van de antithetische methode bij' de eerste prediking van het Evangelie aan Mohammedanen.

III

De thetische methode werkt zielkundig veel zuiverder bij de eerste aanbieding van het Evangelie. Afgezien van Mohammed wordt Christus gepredikt. Christus wordt voorgesteld als staande tegenover den zondaar met zijn zonden, niet als staande tegenover Mohammed met zijn stelsel. En de prediking van deze tegenstelling brengt tegelijk de verzoening der tegenstelling mede, want Christus, die ons vanwege onze zonden veroordeelt, is tegelijk de Verlosser, die onze zonden verzoent.

De thetische methode predikt Christus, zooals Hij gelijkelijk tegenover alle menschen staat, allen veroordeelend, en bereid, allen te behouden. Zij wijst allen menschen eenzelfde plaats aan, zoowel den verkondiger als den hporder van het Evangelie, de zondaarsplaats aan Jezus' voeten. Een prediking, die niet uitgaat van het verschil tussch'en , spreker en hoorder doch den spïeker tij de hoorders insluit, oefent uiteraard veel grootere kracht.

De thetische prediking brengt Christus aanstonds en rechtstreeks tot het menschelijfc hart. Alleen Christus vervult de geestelijke behoeften van den zondaar. De prediking van Christus als den eenigen Verlosser maakt de misschien nog slapende behoefte aan verlossing wakker. Christus wekt in het zondaarshart nooden en verlangens, die alleen Hij vervullen en bevredigen kan. Tusschen Christus en het zondaarshart worde niemand gesteld en niemand' erkend. Zelfs Mohammed staat er niet als een hinderpaal tusschen. De weg van Christus tot het menschenhlart is een vrije baan, waarop Hij krachtens Zijn offer wandelt en niemand Hem tegenhouden kan. Wij zouden aan Mohammed te veel eer bewijzen en te hooge plaats toekennen, als wij uitgingen van de gedacihte, dat Mohammed staat tusschen Christus en welk zondaarshart ook. Wij eeren Christus in Zijn geheel eenige beteekenis, als wij Hem onmiddellijk en rechtstreeks tot het zondaarshart brengen.

Een positieve prediking, die de tegenstelling met een door den hoorder beleden stelsel niet voelbaar maakt, of tenminste niet opzettelijk! oproept en accentueert, vindt veel gemakkelijker een plaats in het hart, wekt sympathieke gevoelens en kan op den duur het ha, rt innemen. Alleen het hart, diat langzamerhand bevolkt is met Christelijke gedachten, kan voor Christus kiezen. Door symp-athieke indrukken alangaande Christus, door aanvaarde Christelijke gedachten wordt de bewuste bovenlaag van het Islamietisch bewustzijn ondermijnd tot ten slotte de ineenstorting volgt. Het is gevaarlijk voor een vesting, als vele soldaten van den vijand, niét als soldaten in uniform doch als gewone burgers zich metterwoon in haar hebben gevestigd. In het beslissend oogenblik, in de ure, dat een leger tegen haar optrekt, zou Isunnen blijken, dat de vrienden van het leger den grootsten invloed oefenen, zoodat de vesting voor het naderend leger kiest. Harten worden niet' gewonnen door bitteren strijd, ze geven zich slechts over door eigen vrije keus. Dit geldt in bizondere mate ten opzichte van den Christelijken godsdienst, omdat deze bij uitnemendheid een zaak is van het hart en een vrije persoonlijke overtuiging eischt.

De thetische methode vertolkt zuiverder het klarakter van het Evangelie. Want het Evangelie richt zich niet tegen goidsdienststelsels, doch richt zich tot zondaxen. Zoo moet het ook aan zondaren gebracht worden, als een verootmoedigende en tegelijk verblijdende tijding voor hen. 'Gebraicht in zijn eigen karakter, in zijn zuiversten vorm, in zijn met het wezen overeenkomenden vorm, oefent het Evangelie zijn vollen invloed en legt het beslag op zondaarsharten.

Stel u de twee methoden eens in uw eigen leven voor, aangewend op^ uzelven als object. Als een moderne zou trachten u tot zijn inzicht over te halen en beginnen zou met te zeggen, dat zijn God een God der liefde is, doch de uwe een God, die in het Oude Testament barbaarsche wreedheden gebiedt en in het Nieuwe Testament een verdoemenis predikt, die elk begrip van liefde tart, dan zou uw geloof niet veel gevaar loopen. Maar als hij de positieve lijn volgde en de tegenstelling liet rusten, ials hij' alleen Gods liefde prees en Zijn menschenmin verheerlijkte, dan ware het gevaar veel grooter, dat hij 'u een begrip van liefde opdrong, dat met het Bjjbelsche begrip van liefde niet overeenstemt.

Lalat de eerste prediking tot den Mohammedaan, zoowel in geschrift als in gesproken woord, een prediking zijn van Christus als Verlosser, van Christus alleen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 oktober 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

De thetische en de antithetische (polemische) methode bij de prediking aan Mohammedanen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 oktober 1923

De Reformatie | 8 Pagina's