GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Den negenden Februari was het twee honderd zeventig jaar geleden dat de Dutch Reformed Church gesticht werd te F la tl and, door een kleine Nederlandsche kolonie, die zich met moed een jad had gebaand door de wildernissen van B r o o k 1 ij n. P, i e t e r S t u y v' e s a n t was toen gouverneur van Nieuw-Amsterdam. Onder de eerstei leden van de toen nog kleine Kerk telde men namen als D i t m a s, K o u w e n h o v e n, V a n D' ij k, R e m-s e n, Van S i e 1 e n. Afstammelingen van deze families behooren thans nog tot deze gemeente, ten behoeve waarvan Stuyvesant in 1663 het eerste kerkgebouw liet bouwen. In 1793 verrees het tegenwoordig gehouw. Bij de uitbreiding van de groote wereldstad had het moeten worden afgebroken om ruimte te krijgen voor een nieuwen parkweg. Doch de gemeente sprong als een eenig man in de bres voor het behoud van hun Kerk' en wonder genoeg, men zwichtte voor zoo eenparig verzet en het plan tot aanleg van den nieuwen weg werd niet uitgevoerd. ZoO' kon men op den bewusten datum feest vieren in het oude gebouw, waaraan de gemeente de kostbaarste herinneringen heeft. Gedurende deze bijna drie eeuwen heeft er nooit eenige schuld gerust op haar * gebouwen, heeft zij nimmer om eenige hulp van elders gevraagd. Deze gemeente is bijna drie eeuwen oud en sterker dan ooit te voren. De feestredenaaj, D'r Charles Roeder, de tegenwoordige ptedik'ant, betuigde haar in zijn rede ten ernstigste om zich te houden bij de leer door de vaderen beleden. Bij zulk een gesteldheid der geesten is er reden om te gedenken hoe voor dezen, de Heere haar gunst heeft bewezen.

Uit een paar interéssante artikelen, die ik in twee bladen las uit den kring der Reformed Church in Amerika, bleek mij hoe in deze kerkgemeenschap van Nederlandschen oorsprong nog vele gewoonten leven, ook ons zoo goed bekend, al moge er al eenig onderscheid zijn in ondergeschikte punten. In het verre Wiesten heeft de Reformed Church Kerken van zeer jongen datum. Uit het bovenstaande bleek klaar, dat deze kerkgemeenschap in het Oosten (New-York) gemeenten heeft, die er kunnen zijn en die zichzelf best kunnen redden. Deze oudere en welgestelde zuster-kerken helpen de jongere en veelal zeer zwakke gemeenten in het Westen. Zij helpen haar o.a. door middel van een „vrouwen-comité" aan preeken voor de „leeskerk"; zij zorgen dat studenten voor eenige weken deze kleine Kerken dienen door het spreken van „een stichtelijk woord", catechetisclr onderwijs en door velerlei arbeid, die „der dienaren" werk is, alleen zij kunnen de Sacramenten niet bedienen en zij gaan niet voor in den dienst, waarin jongelieden openbare belijdenis doen. Het is al weer door den steun der „vrouwen" uit het Oosten, dat classikale afgezondenen tweemaal in het jaar telkens voor drie weken zulke zwakke Kerken bezoeken en dan • helpen in die dingen, welke niet door de studenten kunnen worden gedaan. Heerlijk is het op te merken, dat ia de Gereformeerde Kerk van Amerika het ouderlingenambt nog in oere is en dat de ambtsdragers zich deze eere ook waardig maken, want in sommige gemeenten zijn dezen het, die van Zondag tot Zondag voorgaan in de „leeskerk".

Sommigen onzer hebben P; r o f. L u c i e n Ga u-tier gekend, die voor een vijf en twintig jaar Hoogleeraar was aan de Theologische faculteit der Vrije Waadlandsche Kerk voor het Oude Testament. In zijn gastvrije woning, waarin voormaals ook Napoleon Bonaparte zijn intrek had genomen op: een doortocht door Lauzanne, ontving hij gaarne de studenten en a, an zijn tafel in het bizonder buitenlandsche studenten. De laatste kwarteeuw van zijn leven had hij zich teruggetrokken op zijn heerlijk landgoed bezijden Geneve, alwaar hij dezer dagen is overleden. Gautier was een zeer gewild prediker; een iorsche verschijning, met krachtige stem, zeer warm temperament en een wien het Oude Testament zeer lief was. Meermalen bezocht hij het na.bije Oosten, ja zelfs woonde hij met zijn familie voor langeren tijd in Jeruzalem. Daaraan danken wij ook een zijner werken, dat ik even memoreer naast een interessaiLt werkje over den profeet Ezechiël. Gautier was een zeer goed bekende aan de Schotsche geleerden der Vrije Kerken en was door zijn studies eveneens geen onbekende in de kringen van Duitsche Oud-Testamentici. Zijn oudste zoon Aloys Gautier is secretaris van de Belgische Zendingskerk en in zooverre staan wij met-hem in eenigszins nauwere relatie.

De verhouding waarin de arbeiderspartij in Engeland staat tot de Kerk, en waarin zij zich verhoudt tot den godsdienst, is een geheel aaadere dan die in Duitschland en in ons land. Ramsay Macdonald, van wien ik reeds een vorige maal schreet, zou nooit een woord kunnen zeggen als dat van Bebel: s o c i a 1 i s m e e n c h r i s t en d o m staan tot elkander als vuur en water. Da, t is duidelijke taal! Hoe die verhouding ten onzent is behoef ik niemand te herinneren. D'S arlseiderspartij in Engeland schijnt uit geheel andere elementen te bestaan dan bij ons en in haar werken andere invloeden. Toch heeft men zich ook aan gene zijde van de Noordzee daaromtrent een weinig ongerust gemaakt. Dkaxom is een enquête ingesteld naar haar verhouding tot den godsdienst in het gemeen en de Kerk in het bizonder. The Brits h W, e e k 1 y, een veelgelezen neutraal blad, geeft dan na een nader ingesteld onderzoek een antwoord op de aldus geformuleerde vraag: waar staat de E n ge 1 sche Arbeiderspartij?

Arthur Henderson, minister van binnenlandsche zaken, Clynes, uitgever van het arbeidersblad Daily Herald, vele parlementsleden en onderscheiden geestelijken hebben op deze vraag bescheid gegeven en hierin stemmen zij overeen, dat zij het program der plartij in deze weinige woorden meenen te knnnen samenvatten: de arbeiderspartij streeft naar een praktisch christendom.

Ook wordt de meening te kennen gegeven, daf er wel degelijk verband is tusschen het bestaan van vele en' onderscheidene Vrije Ker'ksn en de arbeiderspartij, die onder haar leden een niet gering aantal predikanten van zulke Kerken telt. De Britisch Weekly beweert zelfs, dat er duizenden en duizenden levende Christenen behooren tot genoemde partij. Zelfs beweert genoemd blad, dat in vergaderingen van de Free Church Macdonald immer een zeer gewild „godsdienstig spreker" is, aan welke vrijwillig op zich genomen verplichting hij' zich zelfs nu als Minister President nog niet onttrekt. Voor eenige dagen sprak hij nog als zijne meening uit: „de eenige oplossing voor onze problemen ligt in het Christendom". Vergelijk daarmede eens het boven aangehaalde woord van Bebel. Het zou de moeite kunnen loonen, dat eens door iemand onzer mannert nadere studie werd gemaakt van deze aangelegenheid, opdat wij niet meer behoeven af te hangen in ons oordeel van de meening van genoemd neutraal weekblad, maar voorgelicht werden door iemand, die de geesten kan onderscheiden.

De aartsbisschop van Canterbury beleeft niet veel pleizier van zijn eenheidsbeweging in zooverre hij daarin ook eenigszins de Roomsch Katholieke Kerk betrok. Telkens weer moet hij' zich verantwoorden over zijn samenkomst met kardinaal Mercier. Zijn onvoorzichtig streven kan door de reactie, die ze in het leven heeft geroepen, nog wel eens ten goede werken!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 maart 1924

De Reformatie | 8 Pagina's