GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verwachten.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwachten.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar wij verwachten naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. 2 Petrus 3:13.

Het socialisme viert in.deze dagen zijn Meifeest.

Het heeft den eersten dag van Bloeimaand gewijd tot een feestdag van den arbeid, en tot een hoogtij van zijn idealen, en terwijl in de schoone schepping rondom ons elke groenende tak en iedere springende knop, elke 'ontluikende bloem en iedere zingende vogel jubelt van een herboren natuur en van nieuw leven, heffen de aanbidders der revolutie hun passievol lied op voor de nieuwe maatschappij, die snel nadert

En.... wat is hun verwachting hoog gespannen!

Wat klopt op dezen Mei-dag het jagende hart snel! en al mogen nuchtere geesten tot bezinning manen, al keert ook hier en daar een enkele uit het droomenland tot de koele wer'kelijkheid weer, de massa gelooft in de geboorte van den heilstaat, en zij hoort uit alle torens, die het socialisme bouwde, de 'klokken luiden, < iie haar met schellen klank toeroepen:

Zal het niet heerlijk zijn om zoo te gaan

Zoo rein, zoo gaaf, en bij geheele volken

De nieuwe wereld, als een zilver-maan

Rijzen te zien uit licht-omrande wolken?

Wat hebben wij daartegenover te stellen?

Wat verwachten wij van deze wereld?

Wat profeteeren wij van deze maatschappij en deze aarde? O niet veel goeds. Leest dit hoofdstuk van Petrus er op na. Tegenover de spotters; die er om lachen, dat er een wereldgericht komt, predikt hij, dat God de beloften niet vertraagt, en dan zegt hij ontzettende dingen. De hemelen, ' die nu zijn, dat is het heelal, en. de aarde worden ten vure bewaard. Zij zullen met gedruisch voorbijgaan. De elementen zullen versmelten. D-e werken der aarde zullen verbranden^ en tot driemaal toe plaatst de apostel u dit sombere beeld voor oogen.

Wat 'n bange toekomst!

Wat is de macht der zonde groot, dat zulk een wereldloutering en uitbranding noodig is, maar wat is dan voor ons de gezichtseinder donker!

Arme Christenen! Wat hebben ze eigenlijk een somber bestaan. Ze werken en zwoegen en strijden en vermoeien zicih om ook wat van deze aarde te maken, en hun oog staart op een wereldbrand...

Hebben wij dan wel verwachting?

Is er nog wel hoop in onze ziel?

O, we schijnen arm, maar we zijn toch rijk.

Wij schijnen zonder idealen te zijn, maar het heerlijkste idealisme is onzer. Wij schijnen niets te verwachten, - maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelk'e gerechtigheid woont.

Nieuwe liemelen en een nieuwe aarde

Wat zou dat zijn? Bloeten wij hier denken aan den hemel als de woonstede Gods, en het Vaderhuis met zijn hemelsche woningen? O, die hemel wordt, ook vernieuwd, en er is zelfs een reiniging van de hemelsche dingen, omdat in den hemel de eerste zonde bedreven is, maar hier doelt Petrus meer op het gansche heelal. Er komt een nieuwe

schepping! Deze ganscbe wereld wordt opnieuw opgebouwd. De aarde wordt geheel gelouterd. De zonde wordt totaal uitgezuiverd. Hemel en aarde zullen zich vereenigen, en het nieuwe Jeruzalem, stralende van heerlijltbeid zal hier neerdalen.

Veel meer weten - wij er niet van.

Hoe die nieuwe wereld er uit zal zien, zegt Petrus niet.

Ja, er .zal geen zon en maan meer zijn; de aarde zal bloeien, als een roos, en men zal nergens leed doen of verderven, maar meer ïs ons niet bekend, f^n hier moeten wij waken voox fantasie. Hier 'moet de verbeelding gebreideld. Hier moet de sobere majesteit van het Woord spreken, en als ge naar dat woord van den Apostel luistert, en door zijn bli'k ziet, wat aanschouwt ge dan?

O, hij teékent u geen uitwendigheden, hoe heerlijk ze ook mogen zijn.

Hij put zich oo'k niet uit om u in te leiden in de schoonheid der nieuwe schepping, en de weelde der verheerlijkte stof. Hij hangt geen schilderij opi van goud en zilver en bloemen en licht, maar hij grijpt de kern der zaak. Hij brengt u met één sprong in het centrum van het geluld Hij opent de deuren van de geestelijke heerlijkheid, want v/ij verwachten, naar Zijne belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.

En daarin hebt gij de verklaring van den heilstaat.

Neen, Petrus zegt niet: in dewellie geen zonde, geen dood, geen ellende is, of waarin zaligheid en vrede woont, maar waar gerechtigheid woont, wa.nt gerechtigheid is de bron van het wereldgeluk. Vraagt ge nog waarom? Gerechtigheid is immers de overeenstemming met het recht Gods; gerechtigheid is de eerste trek in Zijn beeld, en als die er ig, is de mensch het kini des Vaders, en de schepping een Paradijs en trilt geen wanklank ....

De ellende dezer arftrde bestaat hierin, dat er geen ~gerechtigheid woont.

Ja, ik stem u toe, zij is er wel, en komt voor bij 's Hecren volk, en alle recht is niet zoek, maar zij w o o n t hier niet, gelijls Petrus zoo schoon zegt. Zij voert hier geen beerschappij. Zij vervalt hier niet alle harten. Zij vindt hier bijna geen plaats, en waar ge ziet.... het is ; al ongerechtigheid. Ongerechtig is het zondaarshart, dat zich niet voor' Gods wil buigt; ongerechtig is de samenleving, die niet naar "s Heeren Woord luistert, en daaruit komt alle ellende voort.

Diaa, ruit de vloek van distelen en doornen.

Daaruit het zuchten van het creatuur.

Daaruit al dat lijden en alle dood, en laten wij toch erkennen, dat er in het maatschappelijk leven zooveel onrecht is, dat er .te_ weinig gevraagd wordt naar recht, en dat het geld en nog eens het geld de overhand heeft, en waar is dikwijls over ons de scepter van den wil Gods....?

Maar wij verwachten, naar Zijne belodte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.

Het wordt anders.

Wij verbeiden een aarde waarop de gerechtigheid op cien troon zetelt.

Het beeld Gods zal weer worden hersteld. Het zal heel de menschheid vervullen. Aan Zijn wil zal alles, aJles onderworpien zijn, en als de Zonne der gerechtigheid over deze aarde straalt, zal het al vreugde en heerlijkheid wezen, eh... dan zal de dood niet meer zijn; noch rouw, noch gek'rijt, noch moeite zal meer zijn: want de eerste dingen zijn weggegaan. (Openbaring 21: i).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 1924

De Reformatie | 8 Pagina's

Verwachten.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 1924

De Reformatie | 8 Pagina's