GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pers-Stemmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pers-Stemmen.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Krachtens besluit van de Redactie zullen behalre de beschouwingen van Dr G. Keizer over de buitenlandsclie kerken, ia deze rubriek ook pors-stemmen verschijnen .

•Om niet het gebied vau Dr Keizer te betreden .ïullèij de bijschriften heel kort zijn.

Het kwam de ]{.edactie wenschelijk voor, buiten, landsche schrijvers zelf aan heit woord te laten komen.

Allereerst zullen persuitingen opgenomen worden van hen, die met ons op don bodem der Gerafor. meerde belijdenis staan.

Want vóór alles wülen wij op deze wijze de zaalü van het Internationaal Calvinisme dienen.

Om kontakt te krijgen met Gereformeerden ia het buitenland is het noodig, dat wij, hen beter lesreu kennen.

En pas in de twoedo plaats zal aandacht geschonken worden aan verschillende geestelijke stroomingeu in het buitenland.

De vertaling van citaten uit Maden, die in eau andere taal verschijnen dan d© onze, kumien wij wegens gebrek aan tijd niet zelf op ons nemen. DOCID er wordt zorg gedragen, dat "zij door bevoegde hand geschiedt.

„Be Reformatie" is op onderscheiden buiteidandsdw kerkelijke bladen geabonneerd, doch natuurlijk niet op alle.

Mogen wij daarom 'de medevferkiog van onzo lezers in het buitenland inroepen om ons artikelen en persberichten toe te zenden, die zij voor Nederlaadsche Gereformeerden van belang achten?

Bij voorbaat wordt hun daarvoor onze harfjelijka dank betuigd.

Zij zullen zich wet niet laten ontmoedigen, wanneer hun inzending eens niet wordt opgenomen. Want er zal vanzelf wel eenige sohiftiiig moeten plaatshebben.

In den regel zullen slechts korte stukjes geplaatsl worden. Maar uitzonderingen zullen er ook wel voorkomen.

Het kan eigenlijk wel onvermeld blijven, dat men niet in ieder nummer dezo Pers-stemmon verwachten mag. Onder de rubrieken, welke met het oog op onze plaatsruimte niet geregeld kunnen verschijnen, behoort ook deze.

Mogen dan deze stemmen ons vooral nadci-breiigeit tot Calvinisten Uit andere landen.

De Vrije Uni versitci t en Amerika.

In Amerika hadden wte het 'genoegen kennis te maken met den steller van het onderstaande stuk, dat als „ingezonden" een plaats vond in „DI3 (Amerik.) AVachter”.

Hij is een zeer sympathiek man met een hart; dat vurig klopt voor de verbreiding van het Calvinisine. AVij blijven altijd dankbaar hem te hebben ontmoet.

Het doet elk Gereformeerde die meeleeft uit ea strijdt voor de Gereformeerde beginselen goed ca geeft hoop voor de toekomst dat drie onzer predikanten nu hunne studie voortzetten in de Vrije Universiteit in Nederland, tei-wijl de Vrije Universiteit thans de gelegenhead biedt in onderscheidene exame^ns hel doctoraat in de theologie te verwerven. Hierbij komt, dat de theologische faculteit der Vrije Universiteit is samengesteld uit mannen die wetenschappelijk volkomen op de hoogte van hun tijd zijn en die volkomen getrouw zijn, naar ons beste weten, aan d© Gereformeerde belijdenis; die geleid zijn ten tijde toen het Calvinisme onder de leiding van de professorea A. Kuyper en H. Bavinck tot nieuwe ontwikkeling gebracht werd. Kerkelijk en theologisch niet alleen, maar ook algemeen wetenschappelijk, sociaal en in de politiek zijn ze beroemd. Zoo ook toonden ze pal te staaa in de zaak Netelenbos en Geelkerken voor de beproefde Gereformeerde leer. Zoo deze slechts gesteld Averden in hunne geschiktheid om leiders van het Gereformeerde volk te zijn in onze veelbewogen dag, , en die niet alleen invloed hebben in hun eigeii vaderland, maar ook daar buiten in Hongarije en Zuid-Afrika.

Verblijf in het buitenland is roeds algemeen zeer begeerd voor een gestudeerde; hoeveel temeer zoo men daar een ^vijle vertoeven kan in een land waar de lucht als bezwangerd is met Calvinistische tradition, stellingen en beginselen.

In dit opzicht heeft het Gereformeerde Nederland zijn weerga niet. 'Hoeveel goeds zoude er ook niet uitgaan van hen die hun verdere studie daar voortzetten O'm leiding te geven in de onderscheidene levensterreinen die ons door God toevertrouwd zijn? Is er niet iets wonderlijks in dat waar het Gereformeerd wezen in Geneve is dood gebloed, in het land der Hugenooten bijna uitstierf en in Amerika, zooveel ingeruild werd in onderscheidene ongel oofstheoriön, er toch bij de Gereformeerden nog een honger en dorst - gevoeld wordt ^naar GeraJEormeerdt* waarheid en hare handhaving voor de toekomst? Zou onze verwachting te veel zij'n dat die zelfda God die het Calvinisme hier geplant heeft, bezig is aan dat Gereformeerde wezen een nieuwe, een andere op onzen tijd berekende toekomst te boraiden? Zouden wij nog verwaardigd mogen worden orn aan een volk mede te mogen arbeiden, die wel zijö liefde van Jezus maar zijn wijsheid van de wereM overneemt? Zoude er nog mogelijkheid kunnen bestaan om tegenover de ongeloovige evolutionistischö wereldbeschouwing hun een geloovige wereldbeschouwing in de taal van ons land over te plaatsen? Zullen er leiders voor mogen voorbereid worden? God geve het, en het Gereformeerde volk ziet er naar uit en verlangt hare ontplooiing. Daarom zijn wij niet alleen blijde dat sommige onzer leeraars tot hooger onderwijs huime studie voortzetten, maar begeeren een weg te openen voor hen die het gaarne zouden wenschen maar financieel daarin te kort schieten — hun ter hulp te staan door eea vereeniging te organiseeren die voor deze zaak hare hulp biedt.

Kroeders, hier is een taak die wij ter harte moeten nemen. I, aten wij uwe instemming hooren om tei' gelegener tijd over deze zaak" eene vergaderimg! opi te roepen.

A. RODENHUIS.

Grand Rapids, Mich.

Saar onze overtuiging mogen onze broeders in Amelika niet rusten vóór zijzelf een Vrije Universiteit liebhen.

Wtnschen zij, zoolang die nog niet bestaat, van onze Univei-siteit gebruik te maken, dan juichen wij dit Warm toe.

Reeds studecren op dit oogenblik eenige Amerikaanseho jongemannen, behoorende zoow'el'tpt de Gereforme«nlo als tot de Christelijk Gereformeerde Kerk aan onze Universiteit.

Wij verwachten er nog meer.

Moge de heer Rodenhuis zijn pogingen met succes zien bekroond!

Dat zou ons voor de zaak van het Interniationale Calvinisme blijde hoop geven.

Hongaarsche Gereformeerde Belijdenisschr- iften.

Zeer leerrijk zijn de artikelen van prof. Dr .1. Sebestyén, van wien Wij voor het Internationaal Calvinisme veel venv'achteJi, zoo God hem spaart, over „de kerkelijke toestanden in Hongarije". In het November-nummer van „De Hongaarsche Heraut" geeft hij een beknopt, maar daarom juist zoo goed oriënteerend overzicht over de oude Gereformeerde konfessies in Hongarije.

Het rijkste en' vruchtbaarste tijdperk op het gebied vaii de corifessie's in Hongarijte waren de jaren van • 15-10 tot 1570. Al onze groote Hongaarsche confessies zijn gedurende deze jaren opgesteld. Enkele van haar, n.l. de esi'sten en vroegsten dragen nog een óf geheel Lttthersch óf half Luthersch en half Gereformeerd stempel. Maar toen de Calvinistische reformatie doordrong, werden ook al de confessies Gereformeerd. Deze XVI-eeuWBche symbolen zijn in het jaar 1881' < loor Ds Aron Kiss (later bisschop van Debreczen) vertaald en in een lijvig boek uitgegeven.

Op grond van deze Collectie confessionum kunnen wij dus de vplgende speciaal Hongaarsche symbolen ïioemen:

1. Confessio ErdódiensiS.

2. Confessio Ecclesiae Dsbrccinensis. Opgesteld • •door den beroemden Pieter Meliusz Juliasz te D'ebreczen 1562 (leider van het XVIe-eeuwische Calvinisme in Hongarije). Ditzelfde is ook bekend als Confessio catholica sive Agrivallensis.

3. Compendium Doctrinae Christianae, ook genoemd: Confessio Tarcaliensi Tordensis. Deze confessie is eigenlijk een Hongaarsche bewerking van de Confessio Christianae fidei van ïheod. Beza, opgesteld op de Synode te Tarcal en Torda in het Jaar 1563.

4. Brevis Confessio Pastorum, Dabreczen, 1567.

5. Igaz Vallas, Waarachtige Relig'ie, Debreczen, 1567.

6. Confessio Vera, Csenger, 1570. Deze Confessie 13 in het Buitenland als Confessio Czengerina bekend. (Zie Niemeyer: Cóllectio Confessionum, blz. 539 l.-assim.)

Eiehalve deze grootere en invloedrijke confessies 7.Tja er echter ook meerdere 'kleine, die minde Ivekend z^ln. Som.migen zijn zelfs geheel verloren •en da, arvan is, slechts de naam bekend gebleven.

Deze waren de confessies of geloofsartikelen. Behalve deze symbolen zijn echter ook verschill'ende( canones of kerkelijke reglementen opgesteld in Hongarije, meer met het oog op de practijk van het; fekelijk leven. Dezen zijn ook groot in aantal'. Bia meest bekenden zijn hiers^an als volgt:

1. Articuli ex verbo Dei compositi. Gewoonlijk! •als „Articuli Majores" bekend, Debreczen 1567.

2. Articuli consensus Christianamm Ecdesiarum HGTCzegszóllós '1576.

3. Noord-Hongaarsche Artikelen 1595.

4. Canones Ecclesiastic! in quinque Classes dis-•tribntie 1623. '

5. Canones Ecclesiastici, 1649, door Bisschop St. < ieleji Katona opgesteld. Deze was de meest invloedrijke kerkenorde in geheel Hongarije.

Van al de XVIe-eeuwsche Synode's is de meest beroemde de Groote Synode, de Synode van Debreczen gew'orden. Deze is de „Hongaarsche Dordtsche Synode". Want na den triomf over de Hongaarsche Unitaiicrs zijn op deze Synode de confessies, de grondbeginselen van de G.ereformeerde leer en organisatie der Hongaarsche Gereformeerde Kerk vast­ gesteld.

De Hongaarsche Gereformeerden heetten zeer lang „Evangelischen naar Helvetische Confessie" in onderscheiding van. deLutlierschendieaJs„Evangelischen naar Augsburgsche Confessie" bekend 'stonden.

Op grond van deze confessie's leefden de Honfeaarsche Kerken. Den grootsten invloed liebben natuurlijk de lie Helvetische Confessie en de 'Hei-•delbergsche Catechismus uitgeoefend. Al de andere oorspronkelijke Hongaarsche confessie's waren door deze twee verdrongen. 'De verklaring van den Heidelbergschen Catechismus werd overal ingevoerd en 'leze gewoonte bleef in vele gemeenten nog bestaan tot den huldigen dag toe.

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

Pers-Stemmen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 1925

De Reformatie | 8 Pagina's