GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verbetering van het Middelbaar Onderwijs.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verbetering van het Middelbaar Onderwijs.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe langer hoe duidelijker openbaart zich een (ontevredenheid met den gang van zakeir bij het .Middelbaar Onderwijs. Hadden wij het een vorigen keer over de levensvervreemding bij hel .Lager Onderwijs, hetzelfde wordt bewesrd van het Middelbaar Onderwijs. Ook gaan er vele klachten op over de wijze, waarop de kinderen onder de piressie van de rapporten worden gezet en waarop menig jong leven wordt afgejakkerd. In Ro^tterdam is zelfs een Comité gevormd, genaamd „Onze Kin-, deren", dat bij de verschillende ouders een onderzoek gaat instellen naar een en ander. Het is liegonnen met een vragenlijst te zenden, aan de oude: s, die hun kinderen op' de Middelbare Scholen hebben. Daarin wordt gevi'aagd, hoeveel fijd de kinderen aan huiswerk besteden, of ze overhooird worden, zich voor de repetities extra moeten inspannen, extra lessen ontvangen, aan elub-en vereanigings'even doen, , voldoende g 1 genheid hebben !o' bew ging in de f.-is, 3chB l: c|at, tot ont"pianmng door spel en sport, tot lectuur of beoefening van liefhebbeiijen, of de ouders bij voorkomende bezwaren gebruik maken van het spreekuur van directeur of rector, of zij' meerder contact tusschen gezin en school wenschelijk achten, en of de lagere school naar hun meening voldoende vo.orbereiding geeft voor Gymnasium of H. B. S.

Op die wijze hoopifc men wat materiaal in handen fe krijgen, om over de toestanden bij het Middelbaar Onderwijs te kunnen oordeelen. Niet ten onrechte stelt nu iemand voor, om ook een vragenlijst aan de gezinnen tè richten, want, ja, de school moet ook met de gezinnen op' de hoogte zijn. Daar zouden dan vragen in moeten komen als: [s Uw gezin normaal of ontwricht? Hebt U zich overtuigd, ot Uw kinderen werken, als ze werken? Hoeveel middagen in de week bent U uit tot het middagmaal? Hoeveel keeren per week ontbij't U met Uw kinderen ? Op welke wijze laat ge Uw belangstel-Hng blijken in het werk Uwer kinderen? '

Ja, daar zit wel wat in, in die laatste vragen, 't Is wel uitgemaakt, dat heel wat mislukkingen, die aan de school worden geweten, hun O'Orzaak vinden in de wijze, waarop het gezin met de school meeleeft of beter — niet meeleeft. Biovendien behoeft men zich toch nooit in te beelden, dat de kinderen in het leven klaar kunnen komen, wanneer ze niet hebben leeren werken, ook op' school en wanneer men ze maar ongelimiteerd aan pretjes laat deelnemen.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen, dat de school zich ook niet eens mag bezinnen. En daar 83 woj-dt trouwens ook aan gewerkt. Zoo heeft l^rof. Dr J. W. Langelaan nu een brochure geschreven': „Richtlijnen ter verbetering van ons Middelbaar Onderwijs". .Hij meent, dat de school zooveel mogelijk dienstbaar gemaakt moet worden aan de werkelijke ontwikkeling van de leerlingen naar eigen persoonlijken aanleg en hen te vormen tot zelfstandig denkende en werkende jonge menscheai, die bij het verlaten van de school ongeveer weten, wat zij kunnen en wat zij willen.

De eerste maatregel ter verbetering, om bovenstaand doei te benaderen, moet volgens hem dan zijn, dat de toepassing van wat in de school onderwezen is, uitsluitend in de school geschiedt onder leiding en met behulp van den leeraar. 'Dat zal natuuilijk een aanmerkelijke beperking van het huiswerk geven. Ook kan men met heel wat minder proefwerken, volstaan en, spaart daardoor aan de leerlingen heel wat emotiuneele spanning.

Als tweede maatregel geeft Prof. Langelaan. aan, dat de leer-vakken bij het geven van cijfers zullen worden vereenigd in groepen. Het eena cijfer kan dan het andere compenseeren. De uitgesproken aanleg in sommige vakken kan het gemis aan aanleg bij andere vakken, dan goedmaken. Bij het eindexamen moet daarmee rekening worden gehouden.

, Daardoor zou ook mogelijk worden, wat hij als derden maatiejel voorstelt: dat aan de leerlingen zooveel mogelijk gelegenheid wordt gegeven de natuur te leeren kennen uit eigen aanschouwing ©n door eigen ervaring èn alleen datgene, wat niet zelf gezien of verricht kan worden aan te vullen door dem.onstraties en mondelinge voiordrachten. Hij maakt dit dan duidelijk bij de verschillende onderdeelen van het vak Kennis der Natuur. En zDuder twijfel zou door deze wijziging van methode bij het onderwijs menige leerling beter tot de ontplooiing van den gegeven aanleg komen. Men zcu ock vanzelf komen l; ot de zoo hoog noodige beperking van de leerstof. Ook zou men beter kijk krijgen op. de eigenschappen, noodig voor den jongen mensch, die straks bij de universitaire studie hoopt te slagen. Daar is meer voor noodig dan wat „goedleerschheid". Daar komen ook nog een paar geestesen karaktereigenschappen bij in aanmerking.

Verder roept Prof. Langelaan de leeraren bij het Middelbaar Onderwijs opi, acht te geven opi de stemmen die er opgaan ter moderniseering van. de leerstof. Zij moet meer in overeenstemming gebracht worden, zegt hij', met den tegenwoordigen stand van onze kennis en noemt dan met name de wis-en natuurkundige vakken. Ook bedoelt hij met de modemiseering; dat de leerstof meer in overeenstemming moet worden gebracht met de eischen, die het practische leven thans stelt, opdat de schoiol niet al te veel onderwijze, waaraan het leven tegenwoordig geen waarde meer hecht. In deze kwestie hebben de menschen van de practijk, die buiten het onderwijs staan, een woord mee te spreken. Slechts door de samenwerking van school en leven is de juiste raoderniseering mogelijk.

En deze, zoowel wat betreft de methode van onderricht als wat de leerstof betreft, is dringend noodig, jWrnt de tegenw ordige Middelb.ire School begint te xyankelen, omdat zij niet meer voldoenden steun vindt in onze samenleving".

Misschien doen we niet kwaad, ook in onze kringen deze gedachte eens in overweging te nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Verbetering van het Middelbaar Onderwijs.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1927

De Reformatie | 8 Pagina's