GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gods Volkenbond.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods Volkenbond.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Te dien dage zal er een gebaande weg wezen van Egypte naar Assyrië, dat de Assyriërs in Egypte en de Egyptenaars in Assyrië komen zullen, en de Egyptenaars zullen met de Assyriërs den HEERE dienen. Te dien dage zal Israël de derde wezen met de Egyptenaars en met de Assyriërs, een zegen in het midden van het land. Jes. 59:23, 24.

In het licht van dit woord begi-ijpen we, dat we van genade zoo vaak te klein denken en te gering. Als .jA'e de gedachte hebben, dat een klein getal uit de groote wereld der volkeren wordt gered len gerukt, en dal heel die groote wereld verloren gaat voor God en voor de zaligheid

Maar wie dit woord der Schrift leest, verslaat, dat genade meer is en anders is; dat de wereld niet verloren gaat; dat God de groote volkerenmassa niet overgeeft ten Iriumf aan den duivel, maar, „dat God Zijn Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat 'de wereld behouden zou worden door Hem".

Zoo zegt hel hier immers de profeet: dat er te dien dage een gebaande weg zal zijn vah"Egypte naar Assyrië, en daarlangs onderling verkeer lus-j schen die twee volken, één van hart en één van zin.

Die twee volken der oudheid hebben eeuwen j lang fel gestreden om de wereldheerschappij. Beide bezield door onderlingen doodelijken haat. Een van twee moest ondergaan, en is ook ondergegaan.

Maar Gods profeet, door den Heiligen Geest g^'\ dreven, ziet den nooit verwachten dag lichten aarf de kim, dat die beide aartsvijanden saam vereenigd één zullen zijn. De eeuwige \Tede der volken komt! Wal in heel de oude wereld in geen menschcnhart opgekomen is en voor krankzinnigheid uitgekreten zou zijn, dat komt: de volkenbond tussc'hen Egypte en Assyrië.

En: Israël zal de derde zijn in dien wonderlijken volkenbond. Israël, dat beurtelings door beide is verdrukt en verwoest, dat met een der twee zich zocht te verbinden tegen den ander — dat Israël zal met de beide aartsvijanden verbonden zijn. Geen alliantie, geen kleine entente tegen een der drie, neen, eeuwige vrede tusschen de volken onderling. Zoo wordt de toekomstige bond.

Zóó is hel perspectief, dat de Geest des Heeren ontsluit in Zijn Woord.

Zóó zal het wonder van Gods genade zijn. Want het karakter en de mogelijkheid van dien volkenbond wordt door twee aanwijzingen in dit woord van God bepaald.

In de eerste plaats, dat het zal zijn: te dien dage. Dat is: in den dag van Jezus Christus. In den tijd van de voleinding der Nieuw-Testamentische be-j deeling. In den grooten en doorluchtigen dag, als hel aangevangen werk der verlossing door den Geest en hel bloed voltooid zal zijn.

Dat is dus reeds nu in aanvang en voleind bij de wederkomst des Heeren.

En in de tweede plaats, dat deze volkenbond tot grondslag hebben zal de vreeze des Heeren; de volken immers, die daarvan deel uitmaken, zullen samen den Heere dienen, zegt de profeet. Gods komende volkenbond zal zijn gewerkt door de verzoening van den Middelaar en door de vernieuwing van den Heiligen Geest.

Zóó trekt hel profetische Woord voor ons oog de lijnen der wereldgeschiedenis.

De wereld onzer dagen zoekt naar den vrede, maar er is verschrikking. De volken beginnen nu openlijk den krankzinnigen wedloop der bewapening weer. Besprekingen hebben geen resultaat. Vlootverdragen kunnen niet worden getroffen. Tot overeenkomst kan men niet komen. Wilde vi-ees tusschen de groote mogendheden dicteert steeds verdere bewapening, die steeds naderbij de mogelijkheid en waarschijnlijkheid van oorlog en cultuurvernieliging en wereldverwoesting brengt.

En God spot met het machteloos probeeren der volken om zonder Golgotha en zonder Christus Jezus, den Vredevorst, den eeuwigen vrede binnen te halen.

Alleen de Gekomene in Bethlehem, van Wien de Adventstijden weer spreken, zal den vrede der volken brengen door Zijn offer en door Zijn Geest. Niet Geneve maar Bethlehem is de geboorteplaats van Gods heiligen Volkenbond.

En de Kerk van Jezus Christus heeft de heilige roeping, dal aan de wereld te boodschappen. De roeping, om aan de menschheid in haar omgeving voor te houden, dat Hij onze vrede is. Om te laten zien, dat Hij alle verhoudingen vernieuwen kan en wil. Om door woord en wandel te prediken, dat de conflicten door Hem worden opgelost.

Als nu eens heel de Christenheid dat liet zien, in haar dagelijksche leven, als ze eens toonde in de practijk, dat de levensvragen worden opgelost door den vrede van Hem — wie zal zeggen, of niet haar levensprediking een machtige klop aan de deur der volken in Geneve en door heel de wereld gaf.

De Kei-k des Heeren kan den vrede der wereld niet brengen —dal doet alleen de Geest des Heeren. Maar laai de Kerk in haar prediking de stem des Heeren dan maar zijn.

En laat de Kerk aan de volken toch laten zien, dat Jezus Christus de vrede is. Laat ons eigen persoonlijk leven en ons woord één trouw getuigenis zijn, misschien door een paar menschen in de buurt slechts gehoord en gezien, dat Hij de conflicten oplost.

Dan is ons leven een mede-arbeider Gods zijn. Meewerken aan het groote werk Gods, die door storm en gerichten heen den heiligen Volkenbond brengen zal, voleind in den grooten Dag, als de Heere komt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1934

De Reformatie | 8 Pagina's

Gods Volkenbond.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1934

De Reformatie | 8 Pagina's