GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZENDING EN EVANGELISATIE

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. Jobn R. Mott.

Dr John R. Mott is een van de meest bekende en op den voorgrond tredende figuren in de zendingswereld. Zelf is hij nooit uitgezonden als missionair dienaar, doch bij heeft desniettegenstaande • meer voor de komst van Gods Koninkrijk gedaan dan één van hen, die op een bepaald zendingsterrein werkzaam waren.

Hij is toch de groote organisator der nieuwere wereldzending.

Organiseeren is hem aangeboren. En al is organiseeren niet alles, toch is het heel veel. Een goede organisatie bevordert den arbeid zelf, terwijl veel werk mislukt, in ieder geval gevaar loopt te mislukken, als de noodige organisatie ontbreekt.

Een typisch voorbeeld van zijn talent vinden wij in zijn meest bekende boek: „The Evangelisation of the world in this generation". Dat dit boek van 250 bl. voor slechts 6d (zes stuivers) te krijgen was, merken wij slechts terloops op; het gaat ons meer om den organisatorischen geest van Dr Mott, die ook in dit boek duidelijk voor den dag treedt. De lijst van hoofdstukken is toch ©en ^analytical index" geworden. Zoo wordt Chapter I, „Definition, or, what is meant by the Evangelisation of the world in this generation", verdeeld in drie hoofddeelen, die elk weer onderverdeeld worden. Zoo heeft deel III, „Its meaning stated negatively", zeven van die onderdeelen: 1. „It does p-ot mean the conversion of the world in this generation", p. 8; 2. „It does not imply the superficial preaching of the Gosjpel", p. 9; 3. „It does not signify the Christianisation of the world", p. 9; 4. „It does not involve the support of any special theory of eschatology", p. 10 enz. Zoo heeft de lezer dadelijk een inzicht in het systeem van het boek.

Bij het talent van organiseeren komt een geweldige belezenheid; heel de zendingslectuur heeft bij onder de knie; genoemd boek geeft b.v. een „Bibliography" van 16 bl. En zoo is het met al zijn werken; bij wekt daarmee op tot zelfstandige studie en geeft tegelijk de bronnen aan.

Verre is hij van eenzijdigheid in dezen. Hij wU meer weten dan bepaald hetgeen op de zending betrekking beeft.

Dr H. C. Rutgers, die in de wereldfederatie der studentenbeweging een vooraanstaande plaats inneemt, deelt daarvan iets mee in zijn boek: „Door Amerika, Japan en Korea naar China". Bij zijn reis met Dr Mott merkte hij toch op, dat er ook eenige kisten met boeken onder de bagage waren, welke al het mogelijke bevatten van de landen, waar zij naar toegingen; het nieuwste was present; want Dr Mott wil steeds op de hoogte zijn van land en volk enz. waarheen hij op bezoek gaat, om zoo beter te weten, hoe hij leiding geven moet aan het werk.

Dat wij een artikel aan dezen merkwaardigen man wijden vindt zijn oorzaak in het feitj dat hij 25 Mei j.l. 70 jaar geworden is. Wij hebben niet gemerkt, dat er in onze Christelijke pers veel aandacht aan dezen jaardag is gegeven. In Amerika, het geboorteland van Dr Mott, geschiedde dit des te meer. Niemand minder dan de bekende Basil Mathews heeft een biografie van Dr Mott in het licht gegeven, dat in het Duitsch vertaald werd en verscheen onder den titel: „Ein Christ auf den Strassen der Welt, das Leben des Dr John Mott"; het werd uitgegeven door Prof. Dr Julius Richter. ^

Dr H. C. Rutgers heeft in ©en ander boek van zijn hand: „Wat ik op mijn Indische reis zag", 'een apart hoofdstuk over „Dr John R. Mott". Hij geeft daarin verschillende bijzonderbeden over 'dezen mensch, dien hij als secretaris vergezelde op een van diens wereldreizen. Zoo lezen wij op bl. 41: „Van indrukwekkende hooge gestalte, en met een zeer markante kop is hij ©en van die personen, 'die overal onmiddellijk opvallen en als leider herkend worden. Wanneer men hem ziet, dan behoeft men geen oogenblik te aarzelen, maar idan weet men dat men een man van karakter voor zich beeft, een van die wilsmenschen uit één stuk, wier leven een rechte lijn van ontwikkeling volgt, en die zich met alle trouw en toewijding 'geheel geven aan wat zij als de roeping voor hun leven onderkend hebben".

Deze wereldorganisator is natuurlijk ook een wereldreiziger. Dr Rutgers vertelt ervan: „Toen hij zijn zilveren bruUoft vierde, was bij( van dia kwarteeuw meer dan dertien jaar buiten Amerika op reis geweest, en van de resteerende jaren was hij bet grootste deel nog niet thuis geweest, maar voor samenkomsten binnen Amerika afwezig. Thans vergezelt zijn vrouw hem meestal, zooals nu ook op deze reis door Nederlandsch-Indië, maar zoolang de kinderen nog klein waren, ging bij bijna altijd alleen, zoodat het niet behoeft te verwonderen, dat eens met Kerstmis op het verlangUjstje zijner kinderen voor Father Christmas stond: Please, bring Daddy home again".

Het Indisch Dagblad noemde hem den modernen Ahasverus, den wandelenden Jood, die nimmer rust vindt. Dr Mathews heeft in zijn boek over Dr Mott een apart hoofdstuk onder den titel: „Der Odysseus unter den Missionairen".

Wilt gij een blik slaan in het hart van dezen mensch, dezen grooten mensch, die door den president van Amerika voor de hoogste betrekkingen is aangezocht geworden, maar steeds heeft geweigerd; om in rechtstreekschen dienst van Gods Koninkrijk te bbjven, — lees dan eens, wat hij onder de aanteekeningen van zijn tweede wereldreis schreef:

„Oorzaken tot danken aan het einde der tweede wereldreis.

Overtuigend bewijs, dat in ieder bezocht land ons bezoek werd afgelegd 'op een tijd, bijzonder naar Gods voorzienig bestel.

In staat zijn, al het verplichte te volbrengen. Op de gansche reis van 32.000 mijlen voor ongeval, ziekte en ineenstorting bewaard, niettegenstaande de gevaren ter land en ter zee, temiHden Van doodelijke pestilentiën en in vreeselijk klimaat en onder buitengewonen arbeidsdruk.

Alle secretarissen één in den arbeid en in den geest, en ertoe gebracht sterke voeling te houden met het comité' thuis.

Bijna 2000 jongelieden namen Jezus Christus als hun Heiland aan. Velen van hen reeds gedoopt of ertoe voorbereid.

Bijna 100 studenten bereid hun leven aan den dienst in het koninkrijk Gods te wijden.

Het onschatbare voorrecht met de martelaarskerk van Noord-Cliina in persoonlijke aanraking te konien.

De gelegenlieid zooveel zendelingen en Inlandsche leidsüeden persoonUjk te ontmoeten, van hun ervaring te leeren, en met hen alles te beraadslagen wat tot den opbouw van 't Rijk Gods en der jeugd behoort. De reis is één onafgebroken keten van gebedsverhooringen geweest. Zij heeft ons vele nieuwe bewijzen van de machtige kracht van het gemeenschappelijk gebed gegeven.

Mijn arbeid thuis heeft door mijn afwezigheid niet geleden; deze is met gunstigen uitslag voortgezet geworden.

Mijn familie is gezond gebleven en voor alle leed bewaard.

Meer tijd tot bezinning, om mijn doen en laten en mijn arbeid in de juiste verhoudingen te zien. Een nieuwe en gedurige ervaring van de waarheid: „De Heere is aan mijn rechterhand".

Klein, afhankelijk, ootmoedig, getrouw is Dr Mott geweest, en is hij nog. Want al is hij 70 jaar geworden, van ophouden en rustnemen is nog geen sprake. Van buitengewone, krachtige gezondheid, wegrstaat hij de grootste vermoeienissen, en eindigt slechts, als het doel bereikt is.

Om het vele te kunnen doen wat hij gedaan heeft, moest hij de gave bezitten, den tijd uit te koopen. Mathews heeft dan ook een hoofdstuk van niet minder dan 25 bl. over: „Die Erobeining der Zeit und das Recht des Erstanspruchs". Hij gaf ook een boek uit: „Strategische Punckte bei der Wielteroberung". Dr Mott is een generaal; hij ruikt het slachtveld, hij ziet de sterkte en de zwakheid van den vijand, hij verzamelt de krachten, die hij noodig heeft, zoekt het punt van aanval uit, en dan valt hij aan op het juiste oogenblik; bij liem is de „Erstanspruch". Hij verwaarloost geen gelegenheid en verliest geen oogenblik van den tijd.

Reeds als student had hij een dagverdeeling, waaraan hij zich stipt hield; en het is de moeite waard zulk een dagindeeling van naderbij te bezien; men leert er\'an.

Deze man, die de leuze verstond: „Bid en werk", heeft groot respect voor het geld. Het geld is voor hem „aufgespeicherte Persönlichkeit". Van hem is het woord afkomstig: „Wanneer gij een ziel, die verloren is, tot den grooten Leidsman en Heiland brengt, doet gij een werli, dat niet sterft, want Hij is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid; evenzoo wanneer wjj ons geld besteden voor Zijn Koninkrijk, doen wij een werk, , dat ook na ons door alle geslachten heen blijft voortbestaan."

Wat is het levenswerk van dezen man geweest? Van welke beteekenis is hij voor de zending? Op deze vragen hopen wij een volgend maal te antwoorden.

J. D. W.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

ZENDING EN EVANGELISATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1935

De Reformatie | 8 Pagina's