GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland, Uit het Church Congress. De drie groote kerkelijke herfst vergaderingen, — die der Baptistische Unie, der Congregationalistische Unie en van het Church-Congress (een vergadering van Episcopalen), bebben zich bezig gehouden met de sociale quaestie. Op het Church Congress besprak de bisschop van Manchester, Knox, in zijn openingsrede het maatschappelijk vraagstuk op een manier die zeker naar het hart van vele Christenen is.

Hij sprak dan aldus:

„Bovenmate staart de menschelijke hoop aldoor op het land der oude prophetic. Het schijnt verkeerd, te spieken van hopeloosheid, wanneer verwachtingen gekoesterd worden, die men door de practische politiek zou kunnen verkrijgen. Ook kunnen wij onze bewondering niet onthou den aan die edele geesten die den geest der dienende liefde willen stellen in plaats vanden geest van concurrentie; die eerlijk willen afstand doen van hun voorrechten en maatschappelijke positie om ter wille van het algemeen belang zich één te maken met het volk. Wij erkennen, dat zij, meer dan enkelen van ons, geleerd hebben van Hem die sprak: „Ik ben ouder u als een die dienl". Maar is die hoop wèl gefind-crd? Met dat deel der geschiedenis, dat zich voor ons ontrolde vóór ons, zijn wij gehouden te zeggen, zelfs tot hen die wij liefiiebben en bewonderen: „Het is niet genoeg verwachtingen te koesteren. De hoop die gij hebt, is voorzeker zoo oud als de dagen der Hebreeuwsche propheten, en wellicht nog ouder. Uwe hoop moet de macht van weerstand evenaren, ja overtreffen, anders zal zij louter een droombeeld zijn.”

De bisschop betoogde voorts, dat men rekenen moest met de zonde en sprak vervolgens:

„Nu is dit duidelijk, dat om deze verwachting te verwezenlijken, dit noodig is, dat een werk van berooving van bezit noodzakelijk is. Dit moet geschieden niet of tegen den wil der bezitters. Ook is het duidelijk, dat om de nieuwe orde van dingen te laten voortbestaan, wanneer deze eenmaal gevestigd werd, een zeer groote mate van zelfverloochening noodzakelijk is. Zoo worden wij teruggeleid tot den factor die tel kens op nieuw de krachten die tot vooruitgang dreven, te niet deed — menschelijke zelfzucht en ongelijkheid van gaven. Ds studie der oudheid heeft zonder eenigen twijfel bewezen, dat de neiging tot degeneratie niet kan geloochend noch voorbijgezien worden, wanneer men de sociale wetenschap bestudeert. Met andere woorden, wij moeten rekening houden met de zonde. De zonde is de berg, die het pad tot het beloofde land verspert.

Welk geheim heeft de kerk van God om ezen berg te verzetten ?

. . . Het onderwijs van de kerk is, dat de verkeerde toestanden verschijnselen zijn en dat e aangewezen geneesmiddelen, geneesmiddelen zijn voor verschijnselen, doch dat de ziekte zelve het punt is waarop de kracht van den aanval der kerk in de eerste plaats moet geconcentreerd wordea.

De kerk, die de kracht van Christus opstanding wenscht te kennen, en die verlangt belast te worden met zijn boodschap van hoop voor de wereld, moet eerst er in toestemmen deel te hebben aan zijn lijden. Wij moeten terugzien en nagaan, waarin en hoe ver wij afgedwaald zijn van het pad, dat Hij voor ons afbakende. Wij zijn niet in staat de gevolgen van de dwalingen en zonden onzer voorvaders te niet doen. Maar wij kunnen iets doen om het pad van hen, die ons volgen, wat gemakkelijker te maken. Daarom doen wij wél, jaar op jaar op onze Kerk Congressen met elkander te raadplegen en met elkander te arbeiden, om den wil Gods ten opzichte van ons beter te verstaan. Als wij beraadslaagd hebben, moeten wij komen tot een gemeenschappelijke actie.

Hier is de dageraad van een nieuwe hoop die onze lucht verheldert. Op hetzelfde oogenblik waarop het zendingswerk van die kerk onze jongelieden, zoowel van de Anglicaansche kerk als van de Nonconformisten, door de Student Volunteer Movement saambracht in de Summer School te Baslow, bespraken de vaders van de kerk te Lambeth de vooruitzichten van de hereeniging van het Christendom met een zoo stoute en krachtige anticipatie als mogelijk was. Er is slechts één ademtocht uit den hemel noodig om eenigen leiders moed en toewijding in te blazen, en deze eeuw zal enkele van onze zondige verdeeldheden geheeld zien, terwijl enkele afscheidingen zullen ongedaan gemaakt worden, die reeds zoolang een struikelblok waren.”

Dit zijn merkwaardige woorden uit den mond van een hoogkerkelijken Bisschop der Anglicaansche kerk.

Rusland. De Russische Evangeli­sche Allantie.

Het Russische rijk beslaat een zevende deel van den aardbodem en bevat een elfde deel van de bevolking der wereld. Het aantal zijner inwoners bedraagt ruim 146 millioenen:

Tot de Gr.-orthodoxe kerk behooren 87, 124000 , , „ Roomsche „ „ 11, 468, 000 , , „ Mahomedanen „ 13, 907, 000 , „ Joden „ 5, 216, 000 , „ Luthersche „ „ 3.S73.ooo „ „ Gregor. Armeniers „ 1, 179, 000 „ „ Dissidenten „ 2, 205, 000 Tot de Dissidenten rekent men verschillende secten als Stundisten enz. Behalve de hierboven genoemden zijn er 22 millioen Armeniërs, Baptisten, Anglicanen, Boedhisteu en enkele duizenden van de Gereformeerde religie.

Er bestaat in Rusland een Bijbelgenootschap, dat zich beijvert het Woord Gods te verbreiden. Dat genootschap wordt door de regeering gesteund, doordat Bijbels en bijbelcolpoiteurs op de staatsspoorwegen vrij vervoerd worden, terwijl de Bijbel depots en de beambten niet belastingplichtig zijn. Men zou dit in Rusland niet verwachten. Wij deelden in ons blad de verschillende oekasen mede, waarbij vrijheid van conscientie aan alle Russen werd gewaar borgd. Jammer waar dat op allerlei manier getracht is om, niettegenstaande de oekasen van den Czaar, de bevoorrechte positie der Griek-schorthodoxe kerk te handhaven. Doch dit neemt niet weg, dat de kerken in Rusland sedert 1908 vrijheid, hebben leden van de Grieksche kerk aan te nemen; hetgeen vroeger op zware straffen, verboden was.

In October 1906 werd door een oekase vrijheid gegeven tot kerkformatie. Deze oekase luidt:

Elke dissentieerende secte van vijftig personen, wier doel niet onzedelijk is, die geen dingen voorstaat als het weigeren van militairen dienst, kan vrijheid verzoeken en verkrijgen tot het organiseeren van kerken, het houden van Godsdienstoefeningen, het bouwen van scholen en het verkiezen van geestelijken, die vrij zullen zijn van militairen dienst en die recht hebben op het dragen van ambtsgewaad, op het bedienen van den doop, tot het sluiten van echtvereenigingen en andere sacramenten,

Er wordt beweerd, dat de anti Christelijke propaganda over geheel Rusland zoo krachtig heeft doorgewerkt, zelfs op de dorpen, dat de kerken leeg werden terwijl boerenarbeiders spotten wanneer hun een exemplaar der Evangeliën aangeboden wordt.

De hoogere standen zijn meest Christelijk in naam, Aan de andere zijde wijst men erop, da.t in menige plaats samenkomsten waarin het Evangelie verkondigd wordt, gewoonlijk goed bezocht zijn.

Met het oog op die toestanden werd de Russische Evangelische Alliantie gereorganiseerd, met het doel:

10. De Christenen nader tot elkander te brengen zonder te letten op hunne confessioneele eigenaardigheden, op den grondslag van het Evangelie, en door onder hen de bewustheid van hunne eenheid in Jezus Christus te brengen.

20. De Evangelische waarheid te brengen in een Christelijken, niet-confessioneelen geest,

30. De Evangelische beginselen op het leven toe te passen door middel van onderwijs en werken van barmhartigheid in denzelfden geest. Men zal dit doel trachten te bereiken door het houden van conferentiën, lezingen en prediking, door de pers, instellingen voor onderwijs en het uitoefenen van barmhartigheid. g

Alle meerderjarige personen kunnen tot het lidmaatschap der Alliantie toegelaten worden, zonder onderscheid van sexe, nationaliteit of belijdenis, als ze maar de Heilige Schriften des Ouden en Nieuwen Verbonds erkennen als het eenige fundament voor hunne leer, en hebben een welbewust, levend geloof in den Heere Jezus Christus als hun persoonlijken Zaligmaker en Verzoener, die de inwendige getuigenis hebben ontvangen van hunne geestelijke geboorte en die door hun leven hun geloof bevestigen."

Wij vreezen, dat een Alliantie op die grondslagen in Rusland niet aan de verwachting zal kunnen beantwoorden. Maar beter is zulk een actie voor Gods Koninkrijk, dan in het geheel geen actie, Het zou ons meer toelachen als een federatieve bond van kerken gesloten werd om het Evangelie in Rusland te brengen. J

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 oktober 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 oktober 1908

De Heraut | 4 Pagina's