GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tusschen de „confessloneelen” en

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tusschen de „confessloneelen” en

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tusschen de „confessloneelen" en de leden van den „Gereformeerden Bond" botert het den laatsten tijd niet.

Ds. Ungbeek van Spijk, die In de Ge reformeerde Kerk de vragenbus redigeert en wegens zgn alomvattende kennis niet ongeestig door Dr. Gunning in het zonnetje werd gezet, is op de laatste vergadering der Confessloneelen te Leeuwarden duchtig tegen den Gereformeerden Bond aan het uitpakken geweest. ~

Het hoofdargument tegen dezen Bond aangevoerd, was dat hij zich „op Labadistische lijn beweegt". De aanklacht is zoo oud als de weg naar Kralingen. Al wat niet dweept met de volkskerk, is volgens de Confessloneelen „Labadistisch". Labadistisch Is de Afscheiding, Labadistisch is de Doleantie, Labadistisch is thans ook de Gereformeerde Bond.

Heel druk hebben we over deze beschuldiging ons nooit gemaakt. Dat schermen met het woord „Labadisme" maakte op ons althans den indruk, dat men geen degelgke argumenten bezat, en daarom met groote woorden ons te lijf ging, die indruk op het volk moesten maken. Want wie met het verwijt van Labadisme ons aanvalt, geeft daarmede zichzelf alleen het getuigenis, dat hq in zijn kerkhistorie al bitter weinig thuis is en van het Labadisme nooit eenige studie heeft gemaakt, of dat hi^ van de Gereformeerde Kerken niets af weet en ons alleen kent uit carricatuur-voorstelüngen.

De Waarheidsvriend, die blijkbaar nog niet zoo gewend is aan deze eigenaardige polemiek der Confessioneelen, is door die beschuldiging warm geloopen en neemt Ds. Lingbeek over dit valsch beschuldigen van de broeders eens duchtig onder handen.

Hij schrijft:

„De Gereformeerde Bond beweegt zich op Labadistische lijn" zegt Ds. L.

Wat dat beteekent?

Jean de L»badie, sedert 1666 predikant te Middelburg, leefde weldra uit het beginsel, dat er geen ware-Kerk meer was in de 17de eeuw en dat de vromen cich moesten separeeren om saam een Kerk van geloovigen te vormen. Buiten die Kerk was er dan niets voor hen te doen, en in die Kerk konden de geloovigen, liefst in gemeenschap van goederen, rustig vooitleven Allen die binnen die Kerk waren, waren heilig, en allen die buiten die Kerk waren, waren onheilig.

Binnen zijnde, vroeg men niet naar wat buiten was; buiten zijnde, begeerde men niet naar wat binnen was.

En ïoó iets zou nu de Gereformeerde Bond willen! Althans... volgens Ds. Lingbeek!

Nu vragen we toch in gemoede, waar is nu de eerlijke trouw in deze!

De naam van de Laladie verbonden met den Geref. Bond, die den treurigen toestand der Heri'. Kerk rekent als zonde van onie Vaderen en ons, begeerende dat spoedig die Kerk, met rechte bediening des Woords, rechte bedieningder Sacramenten en oefening van de christelijke tucht weer in het midden van ons volk komt statn, hebbende een zoo heerlijke roeping om het Woord toe te passen voor élk terrein des levens!

Hoê komt men er toch toe ?

Men kan evengoed zeggen: de mannen van de i8de eeuwsche revolutie hebben net gedaan als onze vaderen indertijd tegen Spanje.

Want de revolutie-mannen streden voor de vrijheid en onze vaderen voor de vrijheid...

Maar o! wat zouden onze Vaderen bij zoo'o vergelijking opkijken! zeggende: die zóo de dingen vergelijkt, geeft een sprekend bewijs.dat hij van den gang der historie niets begrijpt en dat hij van de motieven niets voelt.

Gelijk ook óns oordeel is, wanneer men zegt: de Laiadie stond naar een zuivere Kerk en de Geref, Bond staat naar een zuivere Kerk en dus: de Geref. Bond beweegt zich in deLabadistische lijn i — die dit zegt, heeft niet genoeg onderscheidingsvermogen. Of, < .

De Geref. Bond beweegt zich op Labadistische lijn, zegt Ds. Lingbeek.

Hij zegt niet: er zijn in de Herv. Kerk enkele „gereformeerden", die zich op Labadistische lijn bewegen. Dan zouden we antwoorden: duid die „gereformeerden" nader aan, wie ge ermee bedoelt, dan kunnen die cich verantwoorJien.

Maar Ds. L. zegt, dat bepaaldelijk de Geref. Bond zich op Labadistische lijn beweegt.

En wat is nu het geval?

Dat de Geref. Bond publiekelijk nooit anders doet dan tegen de Labadistische redeneeiingen en practijken positie innemen.

En in de Statuten èa in het Bondsorgaau, èn in het Leerstoelfonds èn in den arbeid, overal, is steeds het beginsel van den Geref. Bond openbaar: in gereformeerde banen en niet in de Labadistische lijn moet het!

Die geen vreemdeling is in ons kerkelijk Jeruzalem, weet dat. En die het weet mag het niet anders voorstellen aan de menschen. Want die het weet en 't ntchtans anders voorstelt is een leugenaar en lasteraar, een onruststoker en scheurmaker!

Waar heeft de Gerf. Bond ooit geleerd dat de Kerk van Christus op aarde bestaan moet uit enkel heiligen, dat alleen wedergeborenen in die Kerk mogen opgenomen worden, dat bü Doop en Avondmaal de wedergeboorte van de ouders en de dischgenooten duidelijk kenbaar getoet zijn en naar het oordeel der medeleden onbetwistbaar?

Waar heeft de Geref, Bend ooit geleerd en ooit in praktijk gebracht, dat de Kerk van Christus zich moet af sonderen?

Waar, dat de Kerk van Caristus geen roeping heeft tegenover de wereld, tegenover bet volk?

Waar toont de Gerei. Bond in zijn arbeid, dat hij het „laat maar waaien"-stelsel voorstaat?

Waar?

Nergens! De Gerefor. Bond zegt juist, dat onze Ned. Herv. Kerk de Geref. KerK van Nederland is, welke de Heere de gerei, belijdenis nog liet, maar die niet naar die geref. belijdenis leeft en zich niet naar die belijdenis openbaart, in prediking, sacraméntsbedieuicg en tuchtoefening, en zich daarom heeft te refotmeereu naar uitwijden van Gods Woord, opgevat in 3en zin van de drie Formulieren van Eenigheid.

En onze Herv. Kerk, zijnde de Geref. Kerk van Nederland, nu in de vervulling van haar roeping zoo zwak, zoo trouweloos, zoo machtteloos, moet weer komen staan als een pilaar en vastigheid der waarheid in het midden van onze Natie, als een licht op den kandelaar.

Dit is de toon dien men week aan week beluisteren kan in het midden van den Geref. Bond.

Keik, Sctiool, Maatschappij en Staat — laat de Geref. Bond niet los.

Voor aet vereenigingsleven heeft de Geref.

Bond een oog. Het zendingswerk heeft de liefde van den Geref, Bond.

En dan een dergelijke beschuldiging als van Ds. Lingbeek!

’t Is waarlijk vriendelijk en broederlijk.

Met deze broederlijke terechtwijzing kan Ds. Lingbeek het doen.

Of het echter iets helpen zal.

We betwijfelen het.

Want Ds. Lingbeek houdt er een zeer eigenaardige methode op na. Hij leest niet wat anderen schrijven. Hij leest de Heraut niet. Htj zal ook de Waarheidsvriend niet lezen. Hij leest alleen de Gereformeerde Kerk.

Zoo behoeft men zich nooit te verdedigen.

En ons blgft alleen over het „alzijdige" talent te bewonderen — het woord Is van Dr. Gunning— van den man, die geen de minste notitie neemt van wat de Waarheidsvriend en de Heraut of welk ander blad van onze richting ook schrijft, en toch precies weet te vertellen, dat we... Labadisten zijn!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 november 1912

De Heraut | 4 Pagina's

Tusschen de „confessloneelen” en

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 november 1912

De Heraut | 4 Pagina's