GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 18

VU-studenten in het jaar 2000

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SUBCULTUREN

linkse student. Gematigd links tot radicaal links was toen wel in de meerderheid, denk ik. Iedere fatsoenlijke student was in ieder geval een beetje links. Ik was een fatsoenlijke student, dus ik was links.'

DE G E B O O R T E V A N DE Y U P

18

Partijgenoot

Bakker voegt eraan toe:'De studenten die ik tegenkom zijn alle-

maal gericht op carrière maken. Ik wordt niet goed van die 'driedelige met hun

pakken'

visitekaartjes.'2

Het begon al tijdens de introductieweek en het veranderde eigenlijk niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Mijn mederechtenstudenten hadden het niet zo op extremiteiten en afwijkend gedrag, zo merkte ik al snel. Niet dat ik mezelf doorlopend bezondigde aan excessief gedrag, maar ik zie het graag iets minder tam en gezapig. De meerderheid koos voor een onopvallend bestaan, waarin alleen de eigen vriendengroep reden was voor opwinding. In de eerste jaren woonden ze vaak nog bij hun ouders in Alkmaar of Zaandam en leken niet van zins daarin verandering te brengen. Hun sociale leven speelde zich ook grotendeels daar af en iedere dag reisden ze af en aan met trein of bus. Soms hoorde ik ze 'naar school gaan' zeggen als ze het hadden over college volgen. Met lede ogen zag ik het aan, want het contrast met mijn eigen vrijheidsdrang was groot. Ik besloot dan ook al snel om mijn heil buiten mijn studie te zoeken, maar daarover vertel ik straks meer. Dat een natuurkundestudent zich niet bezighoudt met de ethische kwaliteiten van de zwaartekracht, kan ik me indenken, want dat is tamelijk zinloos, maar een wet is een menselijk maaksel en dat verandert de zaak. Toch leken mijn medestudenten de wet als een soort dogmatisch nulpunt te beschouwen. De inhoud werd niet ter discussie gesteld en als iemand dat toch deed, hoorde ik veel vermoeide zuchten. De colleges zijn er alleen voor het aanreiken van de instrumenten om wegwijs te worden in de wettelijke doolhof; wie principieel wil zijn of meer wil weten dan nodig is voor het tentamen, doet dat maar in zijn eigen tijd. Dat was de heersende mentaliteit. Een jurist is natuurlijk geen politicus, dat begrijp ik ook wel, en je hoeft ook niet meteen de barricades op of zo, maar een felle discussie op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's