GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

37

-

De kerkhistoricus heeft te oordeelen, omdat hij moet weten in welke van de vele Kerken, di~ zich aandienen, de ware ontwikkeling van Christus' Kerk gevonden wordt. Hij mag in de andere Kerken, voor' zooverre zij het Christelijk karakter dragen, de katholiciteit der Kerk eeren, en behoeft in Rome niet alleen den anti-christ te zien, maar ook met die waardeering van het Christelijke, dat elders overbleef, moet hij weten, waar de meest zuivere lïn van de Christelijke Kerk 100 t. Dit te doen naar zijn subjectieve opvatting ware partijdig en onwe~chappelijk; de objectiviteit, die hier geëischt wordt, is dat hij oordeele naar een _vasten norm, naar een maatstaf, die absolute geldigheid voor hem heeft. En die norma Kan voor den Theoloog alleen ge eg~jn in het Woord van God. Dat d~ Kerkhistoriej. aldus een confessioneel karakter krïgt, omdat niet een algemeen nstendom, dat bov~ alle_Kerken staat, maar een bepaalde Kerk, met een bepaalde belijdenis voor hem de zuiverste openbaring der Christelijke Kerk wordt, is juist. 121) Maar - een bezwaar zou dit alleen kunnen zijn, wanneer men zelf geen confessie meer beleed, of geen kerk op aarde meer liefhad. En Dr. J. G. R. ACQuOY herinnerde het immers terecht, wie geen liefde voor de Kerk heeft, kan ook geen kerkhistoricus zijn. Indien de Kerkhistorie naar dezen eisch der Gereformeerde! beginselen beoefend wordt, behoeft men niet bevreesd te zijn, dat ze daardoor haar wetenschappelijk karakter verliezen zal. "Das wird man doch," zegt O. LORENZ terecht, "dem Historiker im Ernste nicht zum Vorwurf machen wollen, dasz er seine Wissenschaft von Prinzipien g~tragen glaubt, dasz er ein Masz fur das Urth il über Menschen und Dinge anstrebt, da z er eben alles das ucht, was die Wissenschaft erst zur W is enschaft macht." 122) En naar dien eisch oogmerk voldoen. des W oords te gelijk HYPERIUS 1 ligt dan ook niet in empirische school wil, naar wetenschap haar iWiirlf~"t\

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 38

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's