GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 18

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

16 wordt dan v,e rder gezeg,d, dat bij gebrek aan een onbetwistbaar criterium het oordeel der regeeringen geen anderen gronds:lél!g kan hebben dan een indruk, waartoe de meest verschillende factoren meewerken, als de politieke houding van den eventuee1en aanvaHer, de mentaliteit van zijn pers en zijn ondel'danen, enz. Welke rol politieke overwegingle n spelen bij de beslissing of een aanval al of niet aanwezig is, klan men zien uit de nota van de Britsche regeering aan die der Vereenigde Staten van 19 Mei dez'es jaars ov,e r het ontworpen Kellogg-verdrag. In dat verdrag wordt, onder voorbehoud van het recht van zelfverdediging, een plechtige veroordeeling uitgesproken van het beginnen van een oorlog, en wordt van den oorlog als instrument van nationale politiek afstand gedaan. De Britsche regeering herinnert nu er aan, dat er zekere streken van de wereld zijn, welker welvaart en integriteit van bijzonder en vitaal belang zijn voor den vrede en de 'lenigheid van Engeland. In het verleden heeft de Engelsche regeering zich beijverd het duidelijk te maken, dat inmenging daar niet kan worden geduld. De bescherming van die streken tegen aanval is voor de Engelsche regeering een maatregel van zelfverdediging. Het is duidelijk, dat zoodanige politieke uitbreiding van de begrippen aanval en verdedig,i ng het opstellen van een scherpe omschrijving wel geheel onmogelijk maakt. Wanneer de strafbedreiging zich zou richten tegen regeeringspersonen, die voor het beginnen van e,e n aanvalsoorlog verantwoordelijk zijn, zou het strafbaar feit gelegen zijn in handelingen van die personen. De beslissing, welke handelingen hier in aanmerking komen, en de nauwkeurige omschrijving dier handelingen, - een arbeid die op geen enkel precedent zou kunnen steunen, - zal het omschrijven 'Van e,e n aanvalsoorlog in moeilijkheid nog zelfs overtreffen. De conclusie kan dan ook geen andere zijn dan dat het onbereikbaar moet worden geacht eene omschrijving van den strafbaar te stellen aanvalsoorlog te geven, gelijk die door den regel nullum crimen sine lege geëischt wordt en gelijk strookt met de door dien mgel aangegeven positie van den strafrechter. Geene omschrijving is te geVien, die de in het strafrecht noodige rechtszekerheid waarborgt en die niet aan den rechter de vrije beslissing ge'e ft van een aantal vragen, waaronder er kunnen zijn van ' hoog politieken aard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1928

Inaugurele redes | 39 Pagina's

Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1928

Inaugurele redes | 39 Pagina's