GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 8

Rede uitgesproken ter aanvaarding van het ambt van hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

auteurs, en hij ontkent, dat men de ratio rectae honestaeque vitae van de philosophen moet leeren, maar verzekert, dat het onderwijs hierin behoort tot de taak der rhetorica ) . D e philosophie is hiermee geëlimineerd en aan het onderwijs de pit ontnomen. O o k i n de practijk is de welsprekendheid van den keizertijd slechts de schim van wat ze eens was. O n d e r de republiek zag ze zich een nuttig veld van arbeid gewezen i n de volksvergadering, i n den senaat en voor de rechtbank. Z e had een doel en de stof lag voor het grijpen. M e t het principaat verandert dat door de omzetting van het staatsbestuur en de wijziging i n de behandeling van rechtszaken. D e welsprekendheid, die alle politieke beteekenis verloren heeft — tenzij men die aan den panegyricus nog i n geringe mate zou willen toekennen — trekt zich terug binnen de wanden der school: de eloquentia wordt declamatio, de rhetorica vindt haar doel i n zichzelf en de aan het pulseerende leven geheel vreemde suasoriae en controversiae vieren hoogtij. Orator te zijn is de hoogste eer, die men bereiken kan: ,,quis tam cumulatus honor quam palma d i c e n d i " zegt S y m m a c h u s ) . E n de rhetorenscholen zijn de eenige inrichtingen, die hooger onderwijs geven. Slechts i n Athene is omstreeks 400 geordend onderwijs i n de philosophie en nagenoeg alleen i n beide hoofdsteden van het rijk en te Berytus i n de rechtswetenschap te verkrijgen. D e allesbeheerschende positie der rhetorica i n onderwijs en wetenschap wordt wel het duidelijkst aangetoond door het feit, dat aan de i n 425 door Theodosius II gereorganiseerde hoogeschool van Constantinopel van de 31 professoren 28 grammatici of rhetoren waren, twee juristen en slechts één p h i l o s o o f ) . 19

20

21

Wanneer het Christendom doorgedrongen is tot de kringen der ontwikkelden, treft het dus dezen toestand aan: alle onderwijs is i n handen der grammatici en rhetoren en die zijn voor dat onderwijs gebonden aan de heidensche literatuur. Homerus, Menander, Plautus, Terentius, Demosthenes, Varro, Cicero en vooral Vergilius boden de stof, waaraan alle eruditie hing. E n ook de Christenen konden niet anders, dan hun zoons deze opleiding doen volgen met al de gevaren, die er voor hen aan verbonden waren: hoezeer de geest der jeugd vervuld werd met de heidensche gedachtenwereld, 10

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1933

Inaugurele redes | 28 Pagina's