GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 32

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

mensch, die in zijn eigen positiviteit meende te kunnen "staan". Het is een kritiek op de bourgeoisie in de kerk en het is waarlijk niet een constructie, wanneer we hier zeggen: het gaat in het probleem der natuurlijke theologie tenslotte om een dialectisch geïnterpreteerden Kohlbrugge en Dostojewski. Het probleem der natuurlijke theologie is identiek met dat der kerk en de kerk leeft van de rechtvaardiging van den goddelooze. Slechts, wanneer ze dat blijft zien, zal ze de vitaliteit der natuurlijke theologie kunnen overwinnen.

*

*

*

Barthianisme en Katholicisme. Men kan zeggen, dat het conflict zich toespitst op de verhouding tusschen natuur en genade. Fel strijdt Barth tegen de "natuur" in het Roomsche systeem, waarin ze de "Vorstufe" vormt van de genade. Maar hoe lost hij zelf dit probleem der eeuwen op? Op het beslissende punt blijkt het duidelijk, dat Barth wel zoekt het dualisme tusschen natuur en genade te boven te komen, maar dat hij in het dualisme bevangen blijft, zij het ook een ander dualisme dan dat van Brunner. En dan in verband met dat geweldige feit, dat zich reeds vanaf den Römerbrief als een wig indreef in Barth's theologie, nl. dat bij Barth de genade het leven niet waarlijk herstelt, maar - in vreemde categoriëen uitgedruktbuiten het leven blijft staan. De verhouding tusschen ons leven en den nieuwen mensch blijft dialectisch: Jezus Christus is de kenbaarheid Gods "von uns her." Het geloof blijft vreemd aan ons menschelijk leven. Het dialectisch geïnterpreteerde "simul peccator et justus" ontvangt het laatste woord 107). Er kan geen sprake van zijn, dat de genade het leven herstelt. Ik weet, dat de dialectici hier opmerken, dat het herstel juist gelegen is in het gerekend worden in Christus en dat "imputatie" toch niet kan worden aangeduid als "niet hersteld worden". Maar slechts wie langdurig door een dialectische bril de Schrift heeft gelezen, zal er toe kunnen komen te zeggen, dat hier aan het Woord Gods recht wordt gedaan.

*

* *

En dan het Katholicisme? Ik ben van oordeel, dat juist het Barthianisme het Roomsch-Katholicisme eerder tot een versterking van de "theologia naturalis" zal brengen dan dat het Rome

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's