GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

92 137) •Dit Ignorabbhnus is uit zijn bekende rede van 1872, gehouden in de Academie der Wissenschaften te Berlijn, bij de viering van Leibnitz's gedenkfeest. Niet ten onrechte zegt Schuier van dit Ignorantisme: sl^ieber denn für Gott, erklart man sich für Bankerott". SCHULER, O. 1. p. 115. Zie ook over Du Boys-Reymond's rede VON NaoELi, o. 1. p. 560. 138) Dat niet alleen Spencer's stelsel het principieele Agnosticisme huldigt, is boven reeds opgemerkt, maar onder de Agnostici is Spencer nu eenmaal de meest bekende, en de consequentste. Zie UEBERWEGS HEINZE, Gesch. der Philosophie. III. p. 517, 522. 139) Wat Feuerbach hierover schreef vond het eerst ingang bij onze artsen, die voor een niet zoo gering deel, het voldoen aan den sexueelen natuurdrang voor noodzakelijk verklaarden; toen bij de staatslieden, die de gereglementeerde prostitutie invoerden; en thans door een uitgebreide scabreuse literatuur, die in humoristische blaadjes en pornographische romans, vooral in Frankrijk en België, maar ook reeds ten onzent de Venus vaga oproept. Het stelsel der vrije liefde beoogt gelijk doel, en de Malthusiaansche theorie werkt, al is ze op een ander doel gericht, hetzelfde kwaad in de hand. 140) HENRY T H . BUCKLE, History 1865. I. p. 9 v.v. p. 23 v.v.

of the civilisation

in

England.

Lpz.

141) Altruïsme is de koud-philosopische naam voor liefde., in tegenstelling met Egoïsme. Cf ROMANG, die zeer terecht opmerkt, hoe, niettegenstaande het dwepen met dat Altruïsme, toch die »Gesinnung, die Sitte tief egoïstisch ist". 0.1. p. 28.

Cf NIETSCHE, Morgenröthe.,

Lpz. 1887. p. 112.

142) HERBART, phil. Geschriften. Lpz. 1842. I I I . p. 171. Cf over den pantheïstischen vorm van uitdrukking in de poëzie. HUNT, Essay on Pantheistne, p. 289. 143) Zie VisCHER, Gervinus Jahrb. 1845. 144) HEGEL, Philosophic VIII. p. 346 v.v.

und die Deutsch-Katholiken,

in

Schweglers

des Rechts. Berlin 1832. Vollst. Ausgahe. Tom.

145) R. ROTHE, Theologische Ethik., §1170—1177. 2<= ed. Wittenberg 1869. II. p. 461. 146) Dr. R. SoHM, Kirchenrecht. 1892, Bd. i. p. 608: »Die Kirche des Urchristentums (Ekklesia) ist eine rein geistliche, die Katholische Kirche ein geistlich-weltliche, die evangelische Kirche im Rechtsinn, wie sie heutevoruns steht, eine rein Weltliche Orgams^tion". BIz. 609: »Nach der'Anschauung

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's