GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

95 156) Volgens Hegel heeft de Staat een ziel; woont in den Staat een geest; en deze geest is niet anders dan de in den mensch zich bewust wordende Godzelf. Vandaar de Staats-apotheose. 157) Calvijn, en alle onze Gereformeerden, kennen geen Overheid dan om der zonde wil. Zie over de vraag, of dan, buiten zonde geen behoefte ontstaan zou aan zekere ordening van het menschelijk samenleven, de Heraut van x6 October 1892, 1= bladzijde. 158) In de instandhouding van deze drie grenzen: i". tusschen Overheid en Volk: 2". tusschen God en de Overheid; 3". tusschen het recht Gods en het recht dat de Overheid instelt, schuilt de veerkracht van het Calvinistisch staatsrecht. 159) Bij Schleiermacher, en de meeste zijner geestverwanten, heerscht steeds dit aristocratisch begrip van »Virtuosen" op elk levensgebied. Een aan de kunst ontleende term, die voor de vrijheden en rechten van het volk als geheel genomen, uiterst gevaarlijk is, en het Christelijk Pruisen maar al te zeer in de armen van het Junkerthum en de Universiteitsprofessoren heeft geworpen. Ook te Leiden vond deze Virtuosen-theorie maar al te zeer ingang. 160)

M A X MULLER, O. 1. p.

242.

161) Zoo Darnal op het atheïstisch congres in 1.880 te Brussel gehouden, waar hij uitriep: Sous peu Dieu sera attaque par to'ut Ie monde et défendu par personne. Zie SCHULER, O. 1. p. 2.

162) »Pax vobiscum", hier in den zin ^2,\\\s&\. irenisch vredeliedekegfa.ora&vi. 163) Modern-orthodox is evenals »geistleiblich" een zeer pantheïstisch woord. Orthodoxie toch is een concreet-historisch begrip, dat bepaald wordt naar den objectieven maatstaf der geldende Confessie. De voorvoeging vw^«'« daarentegen beduidt, dat men zelf van die Confessie maakt wat men meent te moeten gelooven, en alzoo de woorden der Confessie opvat in subjectief-modernen zin, 164) Jacobi nam het gevoel en geweten als bron van kennis aan. 165) Herbart heeft dit met Jacobi gemeen, dat ook hij het Monisme verbreekt en er, stouter dan Jacobi, het Monadisme voor in de plaats stelt. 166) Lotze vindt zijn Dualisme door te onderscheiden tusschen die Welt der Werlhe&n die Welt der Gestalten. Zie Mikrokosmos, Lpz. 1884. L p. 447, en zijn Grimdzüge der Psychologie, Leipzig 1881, p. 27 en 87 v. v. Zie ook VoN HARTENSTEIN, Herbarfs Lehrh. zur Psychologie, Hamb. 1887, p. 15 v. v. 167) Dit juist toont het onhoudbare van wat deze dualistische theologen wil-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's