GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 73

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

n 25) We hebben hier voornamelijk het oog op den Duitschen -Réveil. De Engelsche en Zwitsersche Réveil bekreunde zich weinig om theologische constructie van de waarheid, en zocht meer heil in Methodistische nuchterheid. In ons land liepen beide, de methodistische en mystieke strooraingen, naast elkaar. Thans echter is de invloed van den Duitschen Reveil, in zijn Schleiermacheriaanschen vorm, ook in ons land oppermachtig geworden, en werkt ook in Zwitser" land (Astié), en Engeland (Maurice) al meer door. 26) Dit alles ging uit van de identiteit van geest en natuur, waarvan Schelling de realiseering zag in het Woord dat vleesch wierd. »Was ware die Menschwerdung Gottes ohne die Menschwerdung der Nature In jener offenbart sich das Geheimnisz der Gottheit, in dieser der Natur. Die höchste Religiositat, die sich in dem christlichen Mysticismus ausdrückte, hielt das Geheimnisz der Natur und das der Menschwerdung für eines und dasselbe. Diese Indentitat zu erkennen, ist die Aufgabe der wahren Gnosis, die eins ist mit der Philosophie. Wir sind an dem Punkt, in welchem der historische Charakter der christlichen Religion sich vollendet, und damit die historische Construction des Christenthums. Dieser historische Charakter fordert nich blosz die Menschwerdung Gottes, die als eine göttliche und ewige That durch die Menschwerdung der Natur hindurchgeht und sich in dem sittlichen Universum der Geschichte rein und ohne Hülle offenbart, sondern den menschgewordenen Gott in reaier Erscheinung, in einer wirklichen historischen Person, die in die Weltgeschichte eintritt, vollendend und abschlieszend die alte Religion, begründend und eröfifnend die neue, das Weltreich des Geistes. Ohne eine solche Erscheinung kann die christliche Religion selbst nicht historisch werden. Die erste Idee des Christenthums ist daher nothwendig der menschgewordene Gott: Christus als Gipfel und Ende der alten GotterweltT Vgl. KUNO FISCHER, Geschichte der neueren Philosophie. Heidelberg VI. p. 822,3. Over het dogma S. Trinitatis zie SCHELLING, Sammtliche Werke, Stuttgart 1857. Il'' p. 76 v.v. Naast Schelling heeft vooral Von Baader op deze richting invloed geoefend. 27) MARET, Der Pantheismus in der modernen Gesellschaft, Schaffhausen 1848, p. 29, merkt niet ten onrechte op, dat deze pantheïstische neiging ten deele verklaard moet uit het eclecticisme, dat er aan voorafging. Tn den grond toch stelt het eclecticisme, dat er geen verschil bestaat tusschen de verschillende zienswijzen, dat geen grens ze scheidt, dat aller uitgangspunt identisch is, en bereidt aldus op de identiteitsphilosophie en haar practische toepassing voor. »Der Eclecticismus strebt nothwendig zum Pantheismus, ja er ist nicht anders, als ein verstellter Pantheismus", p. 30. Zie over de verbreiding van deze pantheïstische neiging SCHULER O. 1. p. 8. BOSEN, Das Christenthumunddie Einsprüche seiner Gegner.^ Freiburg 1861, p. 192, spreekt van den »ausserordentlich grossen Einflüsse, den die Verbreitung pantheistischer Anschauungen in allen Kreisen der modernen Cultus gefunden hat." Eveneens zegt de anonieme

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's