GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 20

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

20 wordingen in

gevormde

voortbrengen, maar het zijn de door ons

ons

van gewaarwordingen,

groepen

En

vormen.

maar ook

zoo

die

de

lichamen

het niet alleen objectief met de wereld,

is

met den mensch

subjectief

gesteld.

Het Ik

is

geen

bestaande reahteit, maar niets anders dan eene ge-

objectief

woonlijk saam voorkomende groep van elementen; het vormt

dus geen reëele, maar alleen eene ideëele, denkoeconomischfr eenheid, en verandert ieder oogenblik

Nu

inderdaad het

is

onze

onderscheidene

en begrippen

dingen;

onweersprekelijk, dat onze voor-

verbindingen zijn van eene menigte verschillende,

stellingen

door

feit

i).

zijn

zintuigen ontvangene gewaarwor-

op hun beurt weer abstracties en

combinaties, gevormd uit een groot aantal uiteenloopende voorstellingen.

Experimenteele,

mathematische

bewijzen

zijn er

niet voor te leveren, dat aan onze voorstellingen en begrippen

eene

objectieve

wijzen

beantwoordt.

werkelijkheid

Wie

zulke be-

verlangt, voordat hij aan eene objectieve wereld

en objecten gelooft,

subjecten

wijze

geenerlei

stelt

eene voorwaarde, die op

vervulling vatbaar

voor

is.

Zelfs wordt hij

dan gedwongen, om ook aan de gewaarwordingen cendente

waarde

afdoend

argument

te

want ook

ontzeggen;

bij

te

van

alle trans-

hier is er geen

brengen, dat de gewaarwordingen

door eene objectieve wereld van kleuren, tonen, bewegingen enz.

veroorzaakt

sceptische

zijn.

consequentie

Maar ook terug,

de

al

deinst

men voor deze

nominalistische

van voorstellingen en begrippen maakt

alle

opvatting

Avetenschap en

Mach, Popularwissenschaftliche Vorlesungen. 2te Aufl. Leipzig Barth Verg. Hönigswald, Zur Kritik der Machschen Philosophie. BerJin Schwetschke 1903 bl. 9 v. Verwant is de immanente philosophie van Schuppe, verg. Dr. A. Schapira, Erkenntnistheoretische Strömungen der Gegenwart. Schuppe, Wundt und Sigwart als Erkenntnisstheoretiker Bern 1904. 1)

1897.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's