Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 55
Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit
5» 151 152
153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164. 165 166 167 16S 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180
Cf. F. Jöde, a.w. pag. 59. Cf. F. Gürtler, „Triebgemaszer Erlebnisunterricht", 1924. H. Wurtz, „Das Oskar-Helene-Heim in Berlin-Dahlem", bij Karsen a.w. pag. 64 sqq. H. Wilker, „Der Lindenhof". Het eerste boek heeft betrekking op jonge menschen, die gevaar loopen te mislukken, het opstel op lichamelijk gebrekkigen, het derde boek op voogdijkinderen. Cf. G. Kneisel, a.w. pag. 144 sqq. Cf. H. Spener, „Education, Moral and Physical", 1896. En idem „Essays in Education" 7, 1901, pag. 43 sqq., 152 sqq. Cf. W. Neuberi, a.w. pag. 41. Van R.K. zijde is in dit verband interessant: il. Guardini, „Liturgische Bildung", 1924. Cf. G. Kneisel, a.w. pag. 492 sqq. Cf. ƒ. Engeri, a.w. pag. 653. Cf. W. Grtiehn, „Das Werterlebnis", 1924, speciaal pag. 207 sqq. Cf. ƒ. Engert, a.w. ibid. F. Karsen, cf. noot 144 en 148. H. Gaudig, „Auf dem Wege zur neuen Schule", 1920. Cf. O. Scheib•ner, „Zwanzig Jahre Arbeitsschule, in Idee und Gestaltung", 1928. W. Tepp, „Die neue Schule", 1924. Cf. W. G. Gerst, „Gemeinschaftsbühne und Jugendbewegung", 1924, pag. 18 sqq. A. Holfelder, „Das Ende der normativen Padagogik", „Internationale Zeitschr.. für Erziehung IV, I, 1935, pag. 5 sqq. Cf. G. Simmel, „Der Konflikt der modernen Kultur", 1918. Cf. W. Neubert, a.w. pag. 9/10. W. Dilthey, „Ges. Schr." VI 313, 315 sqq. Cf. ƒ. Engert, a.w. pag. 654 sqq. Cf. H. Bavinck, „Ger. Dogm." 2, I pag. 215 sqq. De theorie van Geulinx, cf. Bavinck a.w. t.a.p. Leibniz, „Nouveaux essais sur Tentendement humain", I.ch.l. bij Bavinck t.a.p. Malebranche, cf. Bavinck t.a.p. Cf. W. Windelband, „Geschichte der Philosophie" 1°, pag. 478 sqq. Cf. W. Dilthey, ,,Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften", 1910, pag. 47 sqq. Ch. Bühler, „Das Seelenleben des Jugendlichen" ^, 1929. ld. „Ueber Gedankenentstehung" (Ztschr. für Psychologie, 1918). Cf. Fh. Kohnstamm, „De beteekenis der psychologie voor de didactiek bij het Nijverheidsonderwijs", 1936. Cf. Ph. Kohnstamm, „De formeele logica en het kinderlijke denken", 1934Cf. Ph. Kohnstamm, „De beteekenis der psychologie voor de didactiek bij het Nijverheidsonderwijs", 1936. Cf. ƒ. Waterink, „Erfelijkheid en Opvoeding", 1935, pag. 11 sqq. Cf. Joh. V. d. Spek, „Erfelijkheid en milieu als sociologisch vraagstuk", Paedagogisch Tijdschrift voor het Christelijk Onderwijs, 1933/34. pag- ^97-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936
Rectorale redes | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936
Rectorale redes | 64 Pagina's