GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 55

Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

5» 151 152

153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164. 165 166 167 16S 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180

Cf. F. Jöde, a.w. pag. 59. Cf. F. Gürtler, „Triebgemaszer Erlebnisunterricht", 1924. H. Wurtz, „Das Oskar-Helene-Heim in Berlin-Dahlem", bij Karsen a.w. pag. 64 sqq. H. Wilker, „Der Lindenhof". Het eerste boek heeft betrekking op jonge menschen, die gevaar loopen te mislukken, het opstel op lichamelijk gebrekkigen, het derde boek op voogdijkinderen. Cf. G. Kneisel, a.w. pag. 144 sqq. Cf. H. Spener, „Education, Moral and Physical", 1896. En idem „Essays in Education" 7, 1901, pag. 43 sqq., 152 sqq. Cf. W. Neuberi, a.w. pag. 41. Van R.K. zijde is in dit verband interessant: il. Guardini, „Liturgische Bildung", 1924. Cf. G. Kneisel, a.w. pag. 492 sqq. Cf. ƒ. Engeri, a.w. pag. 653. Cf. W. Grtiehn, „Das Werterlebnis", 1924, speciaal pag. 207 sqq. Cf. ƒ. Engert, a.w. ibid. F. Karsen, cf. noot 144 en 148. H. Gaudig, „Auf dem Wege zur neuen Schule", 1920. Cf. O. Scheib•ner, „Zwanzig Jahre Arbeitsschule, in Idee und Gestaltung", 1928. W. Tepp, „Die neue Schule", 1924. Cf. W. G. Gerst, „Gemeinschaftsbühne und Jugendbewegung", 1924, pag. 18 sqq. A. Holfelder, „Das Ende der normativen Padagogik", „Internationale Zeitschr.. für Erziehung IV, I, 1935, pag. 5 sqq. Cf. G. Simmel, „Der Konflikt der modernen Kultur", 1918. Cf. W. Neubert, a.w. pag. 9/10. W. Dilthey, „Ges. Schr." VI 313, 315 sqq. Cf. ƒ. Engert, a.w. pag. 654 sqq. Cf. H. Bavinck, „Ger. Dogm." 2, I pag. 215 sqq. De theorie van Geulinx, cf. Bavinck a.w. t.a.p. Leibniz, „Nouveaux essais sur Tentendement humain", I.ch.l. bij Bavinck t.a.p. Malebranche, cf. Bavinck t.a.p. Cf. W. Windelband, „Geschichte der Philosophie" 1°, pag. 478 sqq. Cf. W. Dilthey, ,,Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften", 1910, pag. 47 sqq. Ch. Bühler, „Das Seelenleben des Jugendlichen" ^, 1929. ld. „Ueber Gedankenentstehung" (Ztschr. für Psychologie, 1918). Cf. Fh. Kohnstamm, „De beteekenis der psychologie voor de didactiek bij het Nijverheidsonderwijs", 1936. Cf. Ph. Kohnstamm, „De formeele logica en het kinderlijke denken", 1934Cf. Ph. Kohnstamm, „De beteekenis der psychologie voor de didactiek bij het Nijverheidsonderwijs", 1936. Cf. ƒ. Waterink, „Erfelijkheid en Opvoeding", 1935, pag. 11 sqq. Cf. Joh. V. d. Spek, „Erfelijkheid en milieu als sociologisch vraagstuk", Paedagogisch Tijdschrift voor het Christelijk Onderwijs, 1933/34. pag- ^97-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's