GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wijze in Israël - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wijze in Israël - pagina 17

Rede ter gelegenheid van de zesenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

het spijkerschrift had de schrijver een zeer geëerde positie; ook de Assyriërs en de Babyloniërs hielden van raadsels *"). Wij moeten van het onderwijs in het oude Mesopotamië niet gering denken. Wiskunde stond er reeds op een hoog peil. De grote bibliotheek van koning Assurbanipal, waarin vele werken der literatuur voor ons zijn bewaard, legt van deze beschaving getuigenis af*"). In het boek Ester lezen wij, dat de Perzische koning Ahasveros, en ook Haman, een hooggeplaatste vorst aan het hof van die koning, „wijzen" hebben als een college van advies (Ester 1 : 13; 6 : 13). Het is waarschijnlijk, dat dit met astrologie en magie werkte *^). Aan Ezra, die uit Perzië naar Kanaan terugkeerde, wordt door de Perzische koning Arthasasta als schriftgeleerde wijsheid toegeschreven (Ezra 7 : 25) ^ ) . Israël met zijn wijzen en zijn beoefening van de wijsheid staat dus in het kader van de volken van het nabije Oosten. De chokmaliteratuur is internationaal. De wijze in Israël, die veel van deze literatuur gekend heeft en gebruikt en die zelfs aan niet-Israëlietische wijzen het woord gaf in de boeken der wijsheid van het Oude Testament is een man geweest van brede blik en van algemeenmenselijke idealen, van grote levenskunst. De bijzondere openbaring der Heilige Schrift heeft de chokma in zich opgenomen en binnen de vrees, de eerbied, voor Jahwe een eigen Israëlietisch karakter gegeven (cf. Spr. 1 : 7 en 31 : 30). Met dit al hebben wij nog geen antwoord op de in het begin gestelde vraag: vormden de wijzen in Israël een afzonderlijke klasse of stand? De wijzen in het nabije Oosten buiten Kanaan waren van ambt of beroep iets anders. In zoverre zouden wij geneigd zijn, de vraag ontkennend te beantwoorden. Het Oude Testament biedt echter nog enige gegevens, die ter sprake moeten komen, willen wij een definitieve beantwoording geven. Wanneer van Jozua gezegd wordt, dat hij vol was van de geest der wijsheid, omdat Mozes de handen op hem gelegd had (Deut. 34 : 9), dan mag dit ter verklaring dienen van het feit, dat de Israëlieten naar hem luisterden, hij was de aanvoerder en leider van Israël bij de verovering van het beloofde land, maar zeker geen wijze zonder meer. De wijze vrouw van Tekoa, die door Joab werd ontboden, om David te bewegen Absalom te laten terugkeren aan het hof (II Sam. 14 : 1—20), zal een reputatie van schranderheid hebben genoten ^ ) . Wij komen hier in aanraking met chakam in dezelfde betekenis als wij het aantroffen bij Jonadab, de vriend van Amnon (II Sam. 15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1956

Rectorale redes | 28 Pagina's

De wijze in Israël - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 oktober 1956

Rectorale redes | 28 Pagina's