GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 8

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

logie, maar in hun hart getroffen, in hun gemeenschap met God, de God aller genade. Dat accentueert de diepe ernst en verantwoordelijkheid van dit nog steeds voortdvu-ende conflict. De verhouding tussen zonde en genade was in het geding en nergens raakt het dogma zo zeer het concrete leven des geloofs als hier. Het gaat bovendien om vragen, die niet alleen een rol spelen in de theologische reflexie, maar die zich ook weerspiegelen in de literatuur, waar over zondaren en heiligen gesproken wordt en waar meermalen — in allerlei variatie — in nieuwe Rooms-katholieke literatuur niet zozeer de relatie: genade—verdienste, als wel die tussen genade en zonde een rol van betekenis speelt. Ik denk aan discussies rondom figuren als George Bernanos, Julien Green, Graham Greene en Fran9ois Mauriac, discussies, die met ons onderwerp op allerlei manieren verbonden zijn. Ik wijs als voorbeeld op wat er te doen is geweest over Graham Greene's „The power and the glory" en zijn „The heart of the matter". Greene werd door Erich Przywara aangeduid als de auteur van het „alles is genade" ^), met name met verwijzing naar „The heart of the matter", naar Scobie, die hier wordt tot een „signum visible, einem sinnesfalligen Zeichen der unbegreiflichen Gnadewege". Het gaat om het mysterie der Goddelijke barmhartigheid, om het licht, dat schijnt in de duisternis der zonde, in de diepte van schuld en verlorenheid en waarin niet de „verdienste" en de „proportionaliteit" een rol spelen, maar de verrassende en onuitputtelijke barmhartigheid Gods ^). ^) E. Przywara, Humanitas. Der Mensch zwischen gestem und heute, p. 55 v. ^) De verschillende waardering voor Graham Greene hangt hiermee ten nauwste samen, omdat deze barmhartigheid soms gezien wordt als een stil leggen van de morele verantwoordelijkheid en activiteit. Vgl. over Graham Greene: D. G. van der Vat, Graham Greene. The heart of the matter. K. C. T. Streven 1948-1949, pag. 140 v. en 254 v. over het (later gecorrigeerde) oordeel van Evelyn Waugh over de belichting van de figuur Scobie in „The heart of the matter". Men denke ook aan het verbod van dit boek door de regering van Eire (pag. 142). Schülenbeekcx (De sacramentele heilseconomie, 1952, pag. 599) spreekt van „een genuanceerde kijk op de verstrengeling van zonde en genade bij Graham Greene en George Bernanos". Voor de R. K. beoordeling van Graham Greene is bijzonder interessant Marcel More, Les deux holocaustes de Scobie (Dieu vivant jrg. 16, pag.

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's