GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 20

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En tegenover het reformatorisch dilemma „verdienste of genade" stelt men de meer complexe visie van Rome, waarin het geheim van genade en verdienste wordt bewaard vanuit de aard van het werken Gods, dat niet annihileert, maar nieuwe ruimten schept. Zoals het ambt gehonoreerd wordt in de afhankelijkheid van de Heer der Kerk ^'') en het vicariaat geen abdicatie is van Christus, maar mysterieus instrument, zo ilhjstreert de verdienste de genade en de glorie van God *»). * * * In dit alles komen we te staan voor een consequente poging om de verdienste niet maar met het evangeUe te verzoenen, maar haar als een consequentie van het evangeUe te doen' zien. Tegenover de reformatorische kritiek komen we in aanraking met de stelling, dat het verdienste-begrip wezenlijk identiek is met de loon-gedachte van het Nieuwe Testament en geenszins met een „plus" aan roem daarboven wü uitgaan. En dat de Reformatie dit niet heeft verstaan, wordt dan verklaard uit de reformatorische visie op God en mens, die het menselijke laat vervagen vanuit de gloria Dei en waarin ook de loon-idee haar beshssende betekenis meer en meer moest verliezen. * ... * Er is alle reden voor de vraag of dit alles inderdaad de achtergrond heeft gevormd van de reformatorische kritiek. Gods souvereine genade is zo souverein, dat God in zijn heilsplan meewerking van de mens aanvaardt, zonder dat het heil ophoudt totaal Gods gave te zijn" (pag. 13). Kreling ziet hierin — de mens als teken van de almachtige overvloed der genade — „een van de grondpijlers der kathoHeke theologie", waarin met name de visie op de kerk als heilsinstituut zich gemakkelijk laat voegen. Dezelfde gedachtengang treffen we ook aan bij V. Wamach, Agape. Die Liebe als Gnmdmotiv der N. T. Theologie, 1951, pag. 313 v. en bij Guardini, Freiheit, Gnade und Schicksal, 1949. 4'') Krehng, Antwoord, pag. 39. •*^) Vgl. A. Hulsbosch, De genade in het N. T. (In: Genade en Kerk, Studies ten dienste van het gesprek Rome-Reformatie, 1953, pag. 73 V.). Voor heel de problematiek van het menselijke in verband met het handelen Gods raadplege men het werk van E. Przywara, Humanitas. Der Mensch gestem und morgen, z. j .

18

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's