GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 75

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 75

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

illustratie-idee toch weer met ons thema verbinding krijgt. Want deze illustratie is niet toevallig en Maria staat niet in parallel met de moordenaar aan het kruis — in paradiso — maar zij draagt dit illustratieve geheim in zich „wegen ihrer heilsgeschichtUchen SteUung" en langs deze weg naderen we dan weer tot het hart, tot de diepste zin der Mariologie. Ondanks 1950 zal men m. i. moeten zeggen, dat de illustratie-idee niet primair is. Ze is trouwens vrij recent en actueel en een applicatie op de moderne situatie en daarom nevenmotief, hoezeer dit motief zich ook in veler belangstelling mag verheugen. Maar de eigenlijke zin van het Mariale dogma is uit deze actuele motieven voor de fixatie der assumptio niet af te leiden ^^®). Die zin ligt veelmeer voor ons in de analyse van Schmaus en vele anderen: de idee van de modus van het werken Gods, de coöperatie, die geen synergisme wil impliceren. Daarmee wordt het motief zichtbaar, dat voortdiurend ter sprake komt in de verwijzing naar de reeds oude Eva-Maria-paralleP^°). In die parallel, die in de oude kerk voorkwam als tegenstelling tussen wat Eva deed in haar verleid-worden en Maria in haar „fiat", zag men, naarmate de Mariologische ontwikkeling voortging, de eigenlijke zin der Mariologie aangeduid in de ftmctie van Maria in het handelen Gods. Daarmee hangt ten nauwste samen d e geweldige belangstelling met name in onze tijd voor de Maria-titel: corredemytrix: Medeverlosseres ^'^). Zoals bekend, is de idee der co-redemptio nog niet tot officieel dogma geproclameerd. Wel stond Pius XI op verzoek van kardinaal Mercier aan de Belgische bisschoppen ^*^) Ook Miegge (a. art. 567) wijst er op, dat de symbolische „Deutung" niet primair is. Hij ziet er een „modernistische" idee in. ^o) De parallel wordt meermalen getekend als een doortrekken van de parallel: Adam-Christus bij Paulus (vgl. Theol. Woordenboek II, pag. 3098). Eva was mede-oorzaak van onze ondergang, Maria medeoorzaak van onze verlossing. ^^) Daarmee is allerminst gezegd, dat het hier zou gaan om een titel, die eerst in onze tijd naar voren kwam. Ze heeft reeds een lange geschiedenis. Zie veel gegevens in het uitvoerige artikel van Karl Balie, Die Corredemptrirfrage innerhalb der franziskanischen Theologie (Franziskanische Studiën (jrg. 19, 1957, pag. 218-287). Vgl. over „die absolute Konpradestiaation Mariens": Meinolf Mückshoff, Die Mariologische Pradestination im Denken der fraziskanischen Theologie (idem, pag. 288-502).

73

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 75

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's