GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Babel was een gouden beker.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Babel was een gouden beker.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frau Minna Haberl, tweede p'residente van de Evangelische VeEaeniging ten behoev© van de vrouwelijke jeugd in W'eenen, is een© figuur, die gedurende haax kort vei'blijf in den nazomfer van dit jaai' hier te land© veler sympathie heeft gewonnen. Toch kwam zij niet als toerist© naar ons door haar zoo buitengemeen bevoorrecht geacht land, uitgeloikt door valuta-kansen. Het tegendeel was het geval! D© ons haast niet vO'Or te stellen geringe waarde der OoBtönrijkgche valuta — zij deelde mede dat ©en meter stof om, te verstellen 500 kronen, een paar kousien , 400 kronen, een pond vet 1000 kronen ©n 'een mantel 20.000 kronen kostte — 'sloot zulke kansjes uit. De zied'eüjke nood van haar eenmaal zoo heerlijk, maar nu zoo ©Dendig Weenen drong haar om naar ons land te komen en hier hulp te zoeken voor den arbeid harer vereeniging onder 'de meisjes van Weenen. Juist dit bizondere doel wees haar hier een min of meer afgebakend terrein aan, waarop zij' zich nioest bewegen. Haar connecties zocht zij' vooral in den kring van den Nederlandschen Meisjesbond — de schepping van de zoo 'Schielijk nu voor ©en jaar overleden vrouw van beteekenis Henriëtte W. Spiering — en tevens vond zij die hier en daar waar ©ene aideeling is vaai den Christelijken Vrouwenbond. Frau Minna Haberl is moeder van drie kinderen, en geeft den indruk van eene vrouw te zijn, 'bizonder geschikt voor den arbeid waaraan zij zoioveel tijd, moeite en zorgen 'geeft. Met de grootste gemakke'lijkheid spreekt zij haar Fransch en Engtels, oh, naast het Dnitsch waarin zij hier sprak in onderscheiden vergaderingen, be'legd om harentwille, opdat zi] haax zaak 'kon bepleiten. Deze ontwikkblde'. dame is echter geen „blauwkous", maar vol moiederzorgen, wat oO'k hierin uitkwam, dat ziij den tusscihentijd besteedde op reis en in haax logies om' te breiden. In de derde klasse coupé kon men haai; aantreffen al 'breidende, ko'usenbreidende!

De nood van het W©ensch© meisje drong haar om haar man en kinderen te verlaten en hier in den vreemde hulp en steun te zoeken. Die buitengewoon groot© zedelijke nood! Zij kwam' om dien te schetsen. Di© echter in de verwachting ter vergadering was gekomen, waarin zij sprak, ©ene uiteenzetting te hooren van de' zed©lijk© verwildering, waaraan het eenmaal zoo rijk© len heerlijk© Weenen thans is prijsgegeven; daarvan roerende of schokkende voorbeelden te zullen hooren; prikkelende hoewel weerzinwekkende schilderingen van de ontaarding der Weensche bevolking te zien opgehangen, waarvan de meest ergerlijk© wel waren te geven, zag zich erg teleurgesteld. De ïnhOiUd van haar rede teekent deze edele vrouwe. Zij werkte op de edelste gevoelens van haar gehoor. Daartoe ving zij aan met te wijzen , öp de ongemeen© zegeningen aan ons land geschonken. Zij wees op het nauw verband, hetw'elk er bestaai tusschen 'den rijken zegen in d© Refo'rmjatie aan deze landen geschonken ©n de vel© stoffelijke en g©est©lij!ke goederen, die wij nu in zoo ruime mate mogen ger nieten. Daarna schetst© zij in ©en helder en klaar overzicht de zoo heerlijk in Oostenrijk aangevangen Reformatie, doch ook hoe wreed die was onderdrukt en welke schrikkelijke gevoilgen die had gehad vO'Or den kerkelijken en zedelijken toestand in het groote Weenen. W'cl mociht zij' met innigen dank aan 'God herinneren, dat ör sinds het begin van de vorige eeuw ruimte was jgekomen, doch heel die lange lijdensweg teekende zijn gevoilgein af op het gelaat van de kerk in Oos'tenrijk. De kerk en het protestantsch godsdienstig leven waren tengevolge van de vrijheid van beweging nu voor honderd jaar pas verwO'rvan, tot herleving gekomen in geheel Oostenrijk. Doch door den oorlog is dat land er ellendiger , aan toe geworden, dan welke natie van Europa 'Ook. Wat is er van Oostenrijk overgebleven? Hoe is Weenen, die eenmaal gevulde gouden beker, gevallen! Verscheurd is het rijk! Verscheru'd is de kerk! Versdheurd het Protestantisme en dat in een tijd, waarin zoovelen van de 'nazaten dier vaderen, die eenmaal. d© kerk van Rome vaarwel hadden gezegd, doch later zoo schrikkelijk zijn vervolgd en eindelijk m'oe van den tegenstand zich weer kromden onder Rome's juk, dat van zich af hebben geschud, zoodra daartoie maar eenig© gelegenheid voor hen was. Frau Hab'erl to'onde door de wijze waarop zij' sprak en door den inhoud van haar woorden groote en edele, vrome 'en geheiligde wijsheid. Niet ons, o Heer, niet ons, maar uwen naam zij' de ieier! Zoo mochten wij na haar rede wel uitroepien. Moest daar uit het verr© 'Weenen deze moeder tot ons komen om ons te leeaien, waaraan wij' de onnoemelij'k vele en haast niet te schatten zegeningen te danken hebben, waarin God ons do'et deelen op kerkelijk gebied, , in gO'dsdienstig op'zicht en met betrekking tot het zedelijk' leven? Hoe moest het peil nog niet veel hooger staan onder znlke buitengemieen gunstige omstandigheden als waarondel' God ons heeft laten leven de vele eeuwen na de gloïieuse Reformatie! Moest daar uit Weenen uit dien gouden beker deze niet mieer jeugdige vrouw komen - 'Om ons het hoofd te • leeren buigen van schaamte, dat wiji niet teederder voor God leven uit louter danlc? Zouden..wij' hat re'cht hebben, als wij hooren over We'e-nsche toestanden, die zoo schrikkelijk zijn door weelde ©n armoede, die aan elkander grenzen, door bijgeloof en ongeloof, di© naast elkander welig tieren, door Jodendom en Katholicisme, die elkander haten, door socialisme en revolutie-geest, die satoen wilfen regeeren en het, zoo slecht kunnen, gouden wij het recht hebben, nu die gouden beker vol vuilen droesem is, de tong naar Wee'Uen uit te steken? Laten wij' onze schuld aan God betalen door 90k aan de Evanigelische kerk en haar arbeid te Weenen te denki.'

Frau Haberl erkende met weemoed en eenige droefheid, waardoo'rheen een nederige toon van ergernis trilde, dat Weenen in de belangstelling der Protestamtsche Christehhjeid achterstond, verre achterstond bij de andere landen en steden van het voormalige keizerrijk. Teïécht! En 'tO'Ch ook de Protestamlsche Christenen van Weenen moeten zoo noo'dig worden geholpen. Eene eerste hulp is: van hen te 'spreken; over hen te lezen; de geschiedenis der RefO'fmatie van, dit land na te gaan!.

Het is Opmerkelijk, dat wij vol zijn van der Hongaren nood! Ik weet wel, er zijn bizondere oorzaken, waarom de zaait van de Gereformeerde kerk van Hongarije haast populair is te no'emen, vo'oral in onize kerken e'U in de Hollandsche Amerikaansche kringen. Wij allen hebben daarvan gelezen en kunnen daarvan weikelijks leze-n en hoiorea. Onze kerkelijk© bladen, " ge'iUustreerde en niet-ge-'illustreerde, lichten ons in en vragen om sympathie en steun. Ik heb er nieb tegen! Ik achl» het onze ©ere en ons belang! Wij bidden immers om de komst van Gods koninkrijk! Doch van het Protestantsche Weenen weten wij nauwelijks me©r, dan dat de jubileemnd© Xheol. Faculteit aldaar ook onze professoren, van Amsterdam zoowel als van Kampen heeft uitgenoodigd; dat de Kamper protessoren zich hebben moeten verontschuldigen; dat echter Prof. Dr H. H. Kuyper de Theol. Fac. van de V. U. heeft vertegenwoordigd.

Van het groots'te belang acht ik, dat wiji nauwkeurig letten op wat jn de landen van het voormalige keizer-koninkrijk op kerkelijk gebied plaats grijpt; niets is mij meer welkom!, dan de biijonder degelijk© studies, als bijv. yan 'JL. van Deursen over Tsjecho-Slowakië in „Stemimlen des Tijds", 1920, alsmede wat wij lazen in „D© Ster" of elders, over deze landen. Men vergéte daarbij, echter niet om ook 'kennis te nem'en en sympathie te wekk'en voor het thans zoo hepooide Weenen, eenmaal een gouden beker, nu meer dan ooit gevuld met een gevaarlijk© zwijmeldrank. Frau Haberl heeft gevoeld welk ©en ki^aoht er schuilt in onze Gereformeerde kerken, waartegjenover zij zeer sympathiek staat. Haar adres is: Frau Minna Haberl, Vn Neubaugürtel 26, Wien!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Babel was een gouden beker.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 1921

De Reformatie | 8 Pagina's