GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Indianen-Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Indianen-Zending.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de Indianen gaat nog altijd een bijzondere bekoring uit. De jeugd verslond in vroegere jaren de boeken van Aymard en anderen; en wie hééft er niet gedweept met vele edele figuren uit de prairiën van Woord-Amerika ?

Dat de Indianen zeer eenzijdig voorgesteld worden in deze hoeken, wordt eerst later beseft. Schier alle nadruk werd gelegd op de ondeugden, die ook dit volk natuurbjk niet vreemd siijn; van sbmtaigen werd de moed, ook de edelmoedigheid geprezen; m|aar zij waren de uitzonderingen op den regel; over het algemeen werden de Indianen voorgesteld als sluw en valsch en wreed; zij waren niet zoo beel veel meer als een volk van m'oordenaren, ja Van sluipmoordenaars.

God heeft echter ook in deze menschen rijke gaVen gelegd, en Hij heeft ze met eigenschappen versierd, die ze duidelijk kennen doen als beelddragers 'Gods. Het is echter verkeerd een Westersohen maatstal voor deze natuurkinderen a, an te leggen; zij moeten worden bezien bij het licht van hun omgevin, g, en beoordeeld naar het richtsnoer van Gods Woord. En dan hebben kenners van de Indianen aangetoond, hoe ook onder hen adeldom van karakter geen ze.ldzaa; mheid is, en in hen krachten schuilen, die ons tot jaloerschheid mogen wekken.

Wij mogen ze niet idealiseeren; hun zonden lieboeven allerminst te worden weggedoezeld. Maar als God hun Zijn reddende genade betoont, dan wordt openbaar, dat zij in de volkerenrij waarlijk niet de minste plaats innemfen ter verheerlijking Gods

Of de overheid der Vereenigde Staten van Koord-Amerika hen goed en recht behandeld beeft, jje-' oordeelen wij hier niet. We] schïjnt het zeker te zijn, dat de veelszins goed bedoelde politiek schipbreuk heeft geleden. De regeerinig heeft ingesteld United States Service, een groot en kostbaar lichaam. De Indianenkinderen worden gedwongen op gouvernementsfcostscholen te worden onderwezen, om' ze zool hun te groote 'vrijheidsneigingen af te leeren. Maar dat zulk een poging wel mislukken moet, springt in het oog.

Het Eviangelie werd en wordt ook' aan de Indianen gebracht. Hun eerste zendeling is geweest de bekende John Eliot, die bijna een halve eeuw onder ben gearbeid beeft; in het jaar 1690 stierf hij, 84 jaren oud. Wellk een merkwaardig, zelfopofferend leven heeft deze mian Gods geleid! Dr H. Beets vertelt ervan in zijn „Trium'fen van bet Kruis, en Dr Arthur Pierson in zijn „De nieuwe Handelingen der apostelen". Deze mensch was prediker en herder, generaal en staatsman, stichter van modelkolonies en opleider van inlandsche evangelisten (want hij ging reeds van de gedachte uit, dat de rechte zendiirgsmethode is het Evangelie door inlanders aan de inlanders te laten brengen), en natuurlijk was hij ook taalgeleerde. Duizenden tot bet geloof Igebraohte Indianen vergaderde bij in dusgenaamde nederzettingen, met een republikeinschen regeeringsvorm, en voorzag ze van burgerlijke rechtspraak, maatschjappelijke en industriëele hervormingen, en godsdienstige instellingen. Van hem is afkomstig de bieroemde Indiaansche Bijbel, welke thans door niemand meer gelezen wordt, maar waarvan gezegd kan worden: , , het is igeen ruïne, maar een pyramide".

Anderen hebben bet door Eliot zoo voortreffelij'k begonnen werk overgenomfen en vöiortgezet. Tegenwoordig werkt o.a, . "ook de Gereformeerde Kerk van Noord-Amerika onder de Indianen, en wel onder de Winnebago Indianen. Uit „De Heidenwereld", mij door Dr H. Beets toegezonden, waarvoor ik hem vriendelij'k dank, verzamel i'k eenige gqgevens. In de 17e eeuw woonden zij nog-in Wisconsin, maar langzamerhand werden zij teruggedreven tot hun tegenwooirdige woonplaats in Nebraska's noordoosthoek. Vroeger werkten er de Presbyterianen, maar sinds 1908 de Gereformeerde Kierk. Gebouw na gebouw is reeds verrezen, een kerkje, een school, een predikantswoning, ook een gebouw voor. het vereenigingsleven. De gemeente groeit van jaar tot jaar. „"Winnebago" moet beteekenen „volk van het vuile water", maar de Geest en [het bloed van Chi-istus werken ook hier reinigend.

Ongetwijfeld zullen velen 'gaarne van de zending onder de Indianen iets meer hooxen. Wij meenen, dat dan htet pas verschenen boek „Jaalaan" uitstekende diensten kan bewijzen. „Jaalaan" beteekent „Tot weerziens", een Indiaansche afscheidsgroet. Het boek is geschreven door Gustav Harders, en uitgegeven als laatste deel van den 25en jaargang der Chr .Bibliotheek, C. F. Callenbach te Nij'kerk. Het is een 'echt zendingsboek, ^ met genoegen kondigen' wij het aan. Hier leert gij de Indianen van een andere zijde (kennen als in de boeken van Ayteard en dergelij'ken. Welk een edele. figuren zijn Jorjillja en Dallediene. Op het leven van de Indianen valt hier een verrassend licht. De inteekenaren op Callenbach's bibliotheek zullen ongetwijfeld blijde zijn met dit boek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1922

De Reformatie | 8 Pagina's

Indianen-Zending.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1922

De Reformatie | 8 Pagina's