GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Belgische reis.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belgische reis.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

De afgevaardigden onzer Kerken konden niet tegenwoordig zijn bij de opeiring van de Synode, daar zij eerst Maandagmorgen vertrokken. Toch bracht hen de eerste sneltrein al vroeg over Ant-werpen en Brussel naar Charleroi. Aan het station werden zij opgewacht door Ds J. Eykman .van Antwerpen, predikant bij 'de Vlaamsche Belgische Zendingsterkj lid van de in ons land in vroegere dagen niet onbekende dominees-familie Eykman. 'Wiij herkenden in hem nog een ouden studiemakker van het gymnasium in Doetinchem. De vriendelijkheid van Eylonan maakte het ons gemakkelijk om te Jumet te komen. Een uitgebreid tramnet verbindt vele loealiteiten met Charleroi als centrum. "Wij namen dan ook de tram om de vergadering te bereiken, die haar samenkomsten hield in bet eenvoudig, doch keurig net kerkgebouw der Fransch sprekende gemeente aldaar.

In de consistorie konden wij op een bank of op de tafel, ook wel er onder, daar er geen plaats genoeg was, onze bagage enz. leggen. Alles zeer eenvoudig! Daar ontvingen wij' een kaart waarop stond: Monsieur Ie Dr 'Keizer de l'Eglise des Piays-Bas est attendu chez Monsieur Schebler, Rue Sabatier, «No. 20. a Marcinelle. Men verzekerde ons, w, ant de andere afgevaardigde ontving eenzelfde kaart met hetzelfde adres, dat 's avonds wel een der broeVieren ons naar het logies zou brengen. Later vertel ik hoe wij aan ons adres kwamen; Marcinelle ligt weer laande anidere zijde van Charleroi en nog al ver van Jumet.

We gingen dan in ^e Kerk en vonden de vergadering gezeten op de kerkbanken, op 'dezelfde wijze als bij eene gewone godsdienstoefening. Alleen vóór een eenvoudig platform op een kleine verhevenheid zat, wat wij zouden noemen'het Moderamen, samengesteld, naar ik meen, uit vier personen. Dit is het bureau. Het was reeds in fle morgenzitting gekozen. Vóór hen aan een tafel een weinig lager zat, naar ik meen, la Commission de consultation, wederom uit vier leden bestaande. Ik ben omtrent deze zaken niet al te zeker, omdat de verkiezing van deze beide lichamen reeds had plaats gehad en gedurende de zittingen voor ons niet al te duidelijk uitkwam de verdeeling der werkzaamheden. Laat ik dan beginnen met mede te deelen wat er in ide morg'enzitting van tien tot kwart over twaalf alzoo was gepasseerd. Men zal daiarin eenige overeenkomst zien met den gang van zaken op onze Synodes. -

De opieningsbidstond .viel hier op den morgen van den eersten zittingsdag. De leiding had daarbij D's Marcel Peter van Frameries. Abusievelijk heb ik dezen in mijn voorvorig artikel gemaakt tot President der Synode. Hij had den voorgang bij de openingsgodsdienstoefening.

Aan deze prediking ging echter vooraf de betuiging van instemming met. art. 2 van de Constitutie, wij zouden zeggen, van de 'Kerkorde. Op de Agenda wordt dit punt genoemd: lecture de la Declaration de foi. Diaar wij tot onzen spijt onmogelijk zoo vroeg te Jumet konden wezen, kan ik niet zeggen opi welke wijze deze instemming werd betuigd. De inhoud van dit artikel luidt ongeveer aldus: „De Christelijke Belgische Zendingskerk erkent geen anderen Meester dan den 'Koning en het eenig Hoofd der Kerk, onzen 'Heere en Heiland Jeztis Christus, Zoon .van 'God, God geopenbaard' in het vleesch; en zij ontvangt Zijn 'Woord, met algeheele onderwerping, als het hoogste en absolute gezag op godsdienstig en zedelijk gebied.

Zij is aldus één, 'door den band des geestes, met de Apostolische Kerk, met de Kerken en de geloovigen van alle tijden, die de leer van de vrije genade door het geloof in Jezus Christus hebben beleden. In bizonderen zin voelt zij zich één met de Kerken issues der Reformatie uit de zestiende eeuw, en zij' ziet in haar belijdenisschriften, — in het bizonder in de' Nederlandsche Geloofsbehjdenis (Confessio Belgica) de uitdrukking van het geloof, dat zij' deelt met deze Evangelische Kerken (alleen met verwerping van dé macht, 'die in art. 36 wordt toegekend in zaken des gelools aan de wereldlijke macht). Zij is besloten haar werk voort te zetten, arbeidende aan de stichting van het koninkrijk Gods op aarde.

Zij vraagt derhalve van haar leden, da; t zij met erkenning van hun staat des vals en verdoemenis, aannemen de vergeving der zonden en het eeuwige leven, dat God hun aanbiedt in Zijnen Zoon, dat zij zich volkomen overgeven aan Hem en dat zij, zichzelven verloochenende, Jezus Christus volgen en zich zonder onderlaten door Zijn Geest laten leiden, zich hier beneden wijden aan den dienst van 'God en van hunne broeders, in de stellige verwachting van de eeuwige heerlijkheid".

Deze kerk huldigt dus geen leervrijheid! Na deze belijdenis en prediking volgde de viering van het heilig Avondmaal; ook daarbij konden wij dus niet tegenwoordig zijn.

Uit wat wij in-de Acta onzer Synodes kunnen lezen — waarover de vorige maal — bleek mij, da, t de beide vaders der Scheiding met groote stichting voor zichzelf mede deel genomen hadden aan zulk een nachtmaalbediening.

Dit gedeelte van het agendum wordt te zamen gevat onder het hoofd: Openingsdienstvan de Synode. Het geheel van dezen dienst nam rond één uur. Daarna volgde de eigenlijke zitting der Synode om elf uur.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1924

De Reformatie | 4 Pagina's

Belgische reis.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1924

De Reformatie | 4 Pagina's