GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

INTERNATIONAAL CALVINISME.¹)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INTERNATIONAAL CALVINISME.¹)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inhoud van het' voorafgaande:

Het internationale probleem is een der geweldigste in onze dagen. Het Calvinisme staat tegenover de intemationaliteitsgedaohte niet vijandig. Integendeel: het heeft een internationale boodschap, welke geen andere richting binnen het Christendom kan overbrengen: onvoorwaardelijke koncentratie van leden en bewustzijn op God.

Zoowel het bezwaar, dat het internationalisme in strijd zou zijn met Gods Woord, als dat de internationaliteitsgedachte zoozeer geannexeerd is door den geest der revolutie, dat zij. voor ons onbruikbaar zou zijn, is ongegrond. Men verwart internationalisme met kosmopolitisme.

III.

Het derde bezwaar is utilistisch, getint, aan fle nuttigheid ontleend.

Wat heil, zoo vraagt ineiii, lieef't al het internationalistisch gedoe, totnogtoe afgeworpen?

En met een klein kunstje maakt men intematiO'nale instituten en kongressen bespottelijk. Zijn ze niet min of meer officiëele gelegenheden om op tosten van het algemeen fijn te dineexen, op schitterende tochtjes te worden getrakteerd en bij dat alles met een onderscheiding, welke men in eigen land vaak niet geniet, te worden behandeld?

Vooral Vredespaleis en Volkenbond zijn tot het mikpunt van pijlen, gedoopt in goedmoedige humor of kwaadaardig* sarcasme, gekozen. Aan het eerste, ie schenking van Carnegie in Den Haag, he^ft men zoo* langzamerhand zijn scherts verschoten. Maar de Volkenbond moet het nog altijd ontgeliw. Men heeft er over het algemeen geen verwach-Üng van. Een machtig rijk als de Vereenigde Staten, iat zooveel idealisten telt en waar de gedachte van den Volkenbond eens zoo luide werd toegejuicht, staat het zijn diplomaten niet toe ook maar een platonische liefdesverklaring af te leggen.

Is dan, zoo konkludeert men vragend, de Volkenbond geen fiasko geworden?

Is de ballon van het internationalistisch ideaal tegen de huidige atmosferische invloeden bestand gebleken?

Er moge iets aantrekkelijks schuilen in de internationaliteitsgedachte, onze tijd is er te grof, te ™w, te egoïstisch voor om 'haar de kans van realisatie te bieden.

Men koketteert met haar, maar men trouwt haar niet.

En als men van onzen voorslag hoort, zal men 'ijk een afwerend gebaar maken en oordeelen: sen internationaal Calvinisme heeft geen vooruitzichten. De materialistische wereld van tegenwoordig is er niet vatbaar voor.

Tegenover dit bezwaar dient vóór alles te worden opgemerkt, dat het zich aan schromelijke overdrijving schuldig maakt.

Men vergelijkt de resultaten vari de internationale oewegingen met de beloften, eertijds door utopisten a.fgelegd.

En ja, dan baren z'ij enkel teleurstelling.

Doch indien men gezonder te werk gaat, nuchterder uit allebei zijn oogen 'kijkt, den dag der üeine dingen niet veracht, de mans-hands-wolkjes *aii den volkerenhemel speurt, kan men iii. dat alles veroordeelend pseeimisme zichzelf niet terugvinden.

Wat door internationale samenwerking w; erd bereikt in zake den handel in blanke slavinnen, op het terrein van den arbeid en hat recht mag werkelijk niet zoOi gering geschat. Door arbitrage werd reeds menig konflikt opgelost. En zelfs de veelgesmade • Volkenbond vormt alleen reeds aJs idee een psychologische faktor van beteekenis. Op het oogenblik is die idee nog te vaag. 'En wat er nog belijnd aan is, zal missahien heel anders moeten worden getrokken. Wellicht zal een rechtstreeksch samengaan van alle volkeren niet wenschelijk blijken en liever de weg worden ingeslagen van statenbonden in de verschillende werelddeelen, die dan op hun beurt met elkander in kontakt treden.

Wij houden het niet voor onmogelijk, dat eerst een Statenbond van Europa in het leven moet zijn geroepen, wil de Volkenbond levensvatbaarheid', hebben. En in elk geval voeden wij het waanbeeld niet, als zou de Volkenbond ooit de vrede op aarde doen nederdalen. Maar dat er door Ijemiddeljng en coöperatie internationale wonderen tot stand kunnen komen, staat evenzeer voor ons vast.

Het hangt hier alles af van de lankmoedigheid Gods.

Naar de mate der algemeene genade, welke Hij aan de volkeren schenkt, naar die mate zullen zij elkander ook naderen, Wiardeeren, samengaan.

Evenwel is dit zeker, dat zij, die zich voor profeten van het internatio'nalisme uitgeven, meestentijds doortrokken zijn van het humanistisch beginsel.

Zij huldigen de opvatting, dat de mensch in zijn kern gaaf en altruistisch is.

En omdat zij op den mensch bouwen, komen zij met hun internationale strevingen bedrogen uit.

Maar — en daarom vindt het internationalisme in het Calvinisme juist zulk een rijken voedingsbodem — het Calvinisme weerstaat het humanisme in het aangezicht.

Het verwacht niets van den mensch.

Het gelooft niet aan een mooie kern in elk mensch die slechts veredeld moet worden.

Maar het gelooft, dat zijn beginsel niet van Calvijn, van een mensch afkomstig, doch van 'Goddelijke oorsprong is.

En dat dit beginsel, zoo het slechts doorwerkt, krachtig genoeg is, om a; lle nationale yooroordeelen te overwinnen.

Dat beginsel bindt saam.

De Calvinisten uit de onderscheiden landen behoeven geen band tusschen elkander te leggen.

Die is gelegd.

Zij moeten alleen dien band willen zien.

Willen voelen.

Laten trekken.

En wanneer zij soms tot elkander overkomen, worden zij overmeesterd door een blijdschap, Welke menschen van andere richting, dunkt ons, niet kennen.

Als men na den oceaan te zijn overgestoken een landgenoot ontmoet, kan dit het hart goed doen.

Maar wanneer men een opredht Calvinist de hand mag drukken, dan is de innerlijke gewaarwording toch heerlijker, de stemming nog blij der.

Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan.

Doch het Calvinisme trekt, waar het niet kruipen kan.

Indien gij geen Calvinisten zijt van den kouden grond, zult gij u door geen zeeën, door geen bergen, door geen nationale grenzen laten scheiden van uw broeders en zusters, die eenzeWde gezicht op God en Zijn Christus hebben verkregen als gij.

Het internationaal Calvinisme bestaat.

Alleen werkt het niet tegen.

Maar dient het door organisatie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's

INTERNATIONAAL CALVINISME.¹)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1925

De Reformatie | 8 Pagina's