GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Gereformeerd kerkelijk leven in Hongarije.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Gereformeerd kerkelijk leven in Hongarije.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

Kerk en School.

De critieke financiëele situatie in het voorafgaande artikel geschetst, heeft nu tal van kerkeraden bewogen om langzamerhand nolens voi^^is toch in overweging te nemen, of het nic' beter ware, de Christelijke scholen eenvoudig op te geven, en haar aan den staat ter overname aan te bieden. Want zij, zoo als zij het zeggou, willen het financiëele bankroet der kerken vermijden. En de toestand is daarom zoo treurig, omdat iedere kerk, iedere gemeente geïsoleerd met haar school of hare scholen staat. Het oppertoezicht van het G-eneraal Konvent der Hongaarsche Geref. Kerken bestaat over al de Gereformeerde scholen wèl, maar dat toezicht brengt geen onderlinge ondersteuning en financiëele hulp mee. De plaatselijke kerken zorgen voor hare lagere en middelbare scholen, waar deze laatste ook te vinden zijn, en zoowel de G-eneraJe Synode als het Generaal Konvent, de Particuliere Synodes en Classes, zien deze wanhopige worsteling van de plaatselijke kerken met machtelooze passiviteit aan zonder dat zij aan de offervaardige kerken, die zelf een Christelijke school willen onderhouden, de helpende hand zouden kunnen bieden.

Het Christelijk schoolwezen is n.l. in Hongarije, bij de Gereformeerden, kerkelijk, want al de Christelijke scholen behooren tot de Kerk en staan onder het toezicht van den kerkeraad en zoodoende geschiedt ook het onderhoud dezer scholen door de plaatselijke kerken zelf, die haar hebben opgericht.

De staat ondersteunt weliswaar deze plaatselijke kerken, maar aangezien deze ondersteuning verre van genoeg is, moet het tekort steeds door die plaatselijke kerken zelf gedekt worden.

Veel gemakkelijker is echter de toestand van d i e kerken, die geen Christelijke scholen hebben te onderhouden. Want dergelijke gemeenten zijn er in Hongarije ook veel. In de vroegere eeuwen hadden in Hongarije al de plaatselijke kerken hare eigene scholen, In de tweede helft van de negentiende eeuw is echter, onder den invloed van het möüëruiMÏie; een nieuwe mode gekomen, die met de openbare scholêö dweepte. Tal van plaatselijke kerken hebben toen, bedwelmd door deze leuze, hare scholen in de 7ö8r, 80er en 90er jaren en zelfs in het begin van de twintigste eeuw aan den staat overgegeven en nu hebben zij geene schoolzorgen meer. Terwijl de trouwere kerken, die volhardden bij het ideaal en hare scholen met wonderbare offervaardigheid behielden, nu in den grootsten nood zitten, omdat zij door de vermindering der staatsondersteuning het onderhoud van hare scholen niet lang kunnen dragen.

Zoo hebben dan ten slotte onze kerken in Hongarije het ingezien, dat zij een nieuwe schoolpolitiek moeten inaugureeren, die dan aan al deze ongerechtigheden een einde zou maken. Deze nieuwe schoolpolitiek werd ook door schrijver dezes sinds jaren geurgeerd, maar jaren lang tevergeefs. Nu echter, nadat de kerken eindelijk aan den lijve beginnen te voelen, hoe noodlottig de consequenties van die oude schoolpolitiek zijn, beginnen zij naar die „nieuwe schoolpolitiek" te tragen. Of die echter binnenkort komen kan, hangt er van af, hoe de beginselen van de Gereformeerde Ontwaking in Hongarije tot krachtige gelding kunnen komen.

Het nieuwe Kerkelijk Wetboek.

De Hongaarsche Geref, Kerken hebben geen jaarlijksche Generale Synode, Zelfs een driejaarlijksche hebben zij niet. Want zij komen slechts om de tien jaar bijeen. Maar dan werken zij zeer lang en zeer langzaam. Zoo hadden wij gedurende de afgeloopen vijftig jaren slechts in de jaren 1881, 1891, 1904—1907, 1917 kortere of langere Generale Synodes en de laatste is in het jaar 1928 bijeengeroepen en kwam met haar arbeid pas .31 October 1931 klaar.

Dit beteekent natuurlijk niet, dat de synodale vaderen maandenlang bijeen waren. Neen, Slechts 2—3 weken lang jaarlijks, naarmate de synodale commissies met haren arbeid vooruitgingen.

Zoo ontstond dan, als vrucht van een synodalen arbeid van vier jaren, het „Kerkelijk Wetboek van de Hongaarsche Geref, Kerken", of, zooals de Hongaarsche titel letterlijk luidt: „De Wetten van de Gereformeerde Kerk van Hongarije",

Het boek is echter geen nieuw wetboek. Slechts het oude is wat aangevuld, vermeerderd, herzien en gemoderniseerd. Later hopen wij dit wetboek wat breedvoeriger te kmmen bespreken. Nu moeten wij ons tevreden stellen met een opgave van den inhoud er van.

Het nieuwe Hongaarsche Kerkelijk Wetboek bestaat uit 9 artikelen. Het eerste handelt over de constitutie en de regeering der kerk. Het tweede artikel over de dienaren des Woords, Het derde artikel over den missionairen arbeid der kerk. Het vierde over de geestelijke verzorging der militairen en over de z, g, militaire gemeenten. Het vijfde artikel handelt over de Christelijke scholen, dieiil' Hongarije, zooals we reeds boven vermeldder y, kerkelijke scholen zijn. Het zesde ", 7if^', delt over de kerkelijke tucht. Het handelt over de kerkelijke algemeen over de huisho acht handelt over d-, f'^^If ^as. Terwijl het laatste (negende)handelt over de mrichtmg van het fonr"-^^^^""^ emeriti predikanten.

Dit Kerkelijk Wetboek is echter nog niet in gebruik, aangezien al deze artikelen, naar de bepalingen der Hongaarsche constitutie, nog eerst door den koning (tegenwoordig door den Regent) van Hongarije goedgekeurd moeten worden. Eerst daarna kunnen zij officieel gepubliceerd en in gebruik genomen worden. De synodale besluiten en bepalingen moeten n.l. met de staatswetten in harmonie gebracht worden. Het is geen controle, want de Hongaarsche Gereformeerde Kerken zijn in haar leven totaal autonoom, maar dit recht van den staat bestaat voor haar toch en zij moet er steeds mee rekenen.

Op dit nieuw Kerkelijk Wetboek komen wij dan dus later, na de officiëele ingebruikneming er van nog eens nader terug om den inhoud ervan wat breedvoeriger te kunnen bespreken,

Dr J. SEBESTYEN.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Gereformeerd kerkelijk leven in Hongarije.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1932

De Reformatie | 8 Pagina's