GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Weer: Huiswerk.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Weer: Huiswerk.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is één van die onderwerpen, die in de paedagogische lectuur telkens weer opduiken. Ouders zoowel als onderwijzers denken over dit artikel zeer verschillend, zoodat wij er ons niet over behoeven. te verwonderen, dat er wel eens wrijving over ontstaat. Het kan natuurlijk een prachtig punt van samenwerking worden tusschen huis en school, maar het kan ook een oorzaak van veel dispuut worden.

Er zijn ouders, die dat huiswerk dan een vervelend ding vinden. De kinderen moeten er eigenlijk haast een apart vertrek voor hebben en dat heeft ieder natuurlijk niet beschikbaar, 't Is een hinderlijk ding, de kinderen worden er vrij wat door belemmerd in hun vrijheid en de ouders moeten er nog een oogje op houden, dat het afgemaakt en liefst goed afgemaakt wordt. Deze ouders vinden dat eigenlijk een uitzetten van de schoolwanden binnen de perken van het huisgezin, wat niet toelaatbaar is. De meesters moeten in de school maar wat meer doen, dan kunnen de kinderen thuis wel vrij zijn.

Nu is er inderdaad tegen huiswerk voor kleine kinderen veel bezwaar. Ik geloof, dat men er dan ook niet al te vroeg mee moet beginnen. Het jonge kind heeft veel vrije speeltijd noodig en de schooluren zijn voor zulke kinderen lang genoeg. Een versje thuis leeren kan geen kwaad, maar regelmatig schriftelijk werk mee naar huis, acht ik in het algemeen niet noodig. Is een kind wat achter, en probeert de school door een beetje werk mee te geven, dat kind bij te houden, dan moet die poging door de ouders natuurlijk zeer op prijs worden gesteld.

Worden de kinderen wat ouder en zijn de huiselijke omstandigheden gunstig, dan komen de zaken wel wat anders te staan. Dan vinden ook heel wat ouders het fijn, dat de jongelui 's avonds regelmatig wat te doen hebben. Ze zien ook eens, hoe het schoolwerk er uit ziet, hoe de onderwijzers nota nemen van het werk van de kinderen. Het is een van de meest natuurlijke manieren, waarop een goed contact tusschen school en huis zijn uiting vindt. Wanneer dat werk met mate wordt opgegeven, dan kan daar voor kinderen van 11 jaar en ouder heel wat goeds uit voortkomen. Ze leeren regelmatig werken en het wordt hun duidelijk, dat het van zeer veel belang is, dat we onze tij'd goed leeren gebruiken.

Dit geldt in nog meerdere mate van onze kinderen, die scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken. Heel vaak kan de stof, die in school wordt behandeld, in huis worden verwerkt. Ik geloof niet, dat wij er van uit moeten gaan, dat onze jonge nienschen het toch vooral gemakkelijk moeten hebben. Daar bewijzen wij hun en onze toekomstige maatschappij geen dienst mee. Het lijkt mij daarom van belang, dat ook in dit stujc huis en school leeren samenwerken. Er kan hier gemakkelijk aanleiding komen tot billijke klacht De school kan aan de capaciteiten van de kinderen in huis te hooge eischen stellen en dan moet er op ingekomen klachten acht worden geslagen.

Aan de andere zijde moeten ook de ouders waardeering hebben voor de moeite, die de onderwijzers zich voor de leerlingen ook buiten de schooluren getroosten. Men denke niet gering over de tijd, die in menige klas aan het nazien van het huis^ werk moet werden besteed.

Mij dunkt, er is eerder reden van klacht, wanneer de onderwijzer zich een vijand van huiswerk betoont, omdat hij de moeite van het nazien daarvan te groot vindt.

In menig gezin blijft nu nog het lastige vraagstuk van de gelegenheid voor het maken van huiswerk. Men schijnt wel eens te meenen, dat ieder kind daarvoor een aparte kamer moet hebben. Ik vind dat in 't geheel niet noodig. Menige huiskamer biedt op rustige avonden best de gelegenheid voor een paar werkers. Het spreekt vanzelf, dat de andere leden van het gezin zich daarvoor ook eenigermate moeten willen opofferen, 't Komt ook voor, dat men dat werk laat maken onder leiding, soms in koppels in de schoollokalen. Voor sommige lastpakken, die er anders niet toe komen, kan dat noodig wezen, maar in 't algemeen lijkt mij dat niet gewenscht. Er moet bij dat zelfstandig werk niet veel hulp geboden worden. We bewijzen de kinderen geen dienst, wanneer wij ze altijd helpen. Er is ook een eisch van zelfstandig werken, van verwerken van de stof en daar moeten wij ze eens alleen voor laten staan.

Huiswerk is goed voor onze oudere kinderen, maar we moeten het niet overdrijven, er ook niet te jong mee beginnen en dan moet het vooral een training worden in zelfstandig werken. Daaraan hebben we nog wel een beetje behoefte in onze samenleving.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Weer: Huiswerk.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's