GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Simson zeide: Mijn ziel sterve met de Filistijnen. Richt. 16:23 a. En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun, •want zij - weten niet - wat zij doen. Luc. 23:34 a.

De betere Simson.

fcimson, tusschen de pilaren staande van Dagons tempel', wil sterven. En van dit - willen-sterven is veel schoons te zeggen: Hij wil in zijn dood den Filistijnen nog eenmaal d© vraag voorleggen wie meer te vreezen is: God-Jahwe of Diagon, hun afgod ? Hij wil Israël nog eenmaal bevrijden van 'svijands overmacht, en in zijn dood bewij'zen zijn groote liefde voor zijn volk. Twee dingen, bewegen Simson tot zijn sterven — het recht Gods over Zijn vijanden en de liefde Gods voor Zijn volt. Daarom wil hij nog eenmaal bekleed worden met zijn ambtelijke heerlij'kheid — de kracht van den Geest Gods.

En zoo wordt dit sterven van iSimson zijn grootste daad, want in zijn sterven neemt hij meer Filistijnen mee, dan hij tijdens zijn leven gedaan heeft — het recht triumfeert over de vijanden, de liefde verlost het volk. Maar tevens bewijst Simsons grootst© daad zijn groote zwakheid — want dat fcimson hier is met uitgestoken oog en, tot spot en hoon, is eigen schuld, eigen zonde. Hij is hier, omdat hij zijn ambt verspeeld heeft door het verraden van zijn ambtsgeheim. De Filistijnen triumfeeren over dezen held, omdat in fcimson de zond© getriumfeerd heeft. Vraag aan Simson: hoe zigt gij hier gekomen? en 't smartelijk antwoord moet zijn: ontrouw en ongehoorzaarnh©id.

simson is - wieT groot in zijn sterven ©n stervensgebed — de smaad wegnemen hem aangedaan, n de Filistijnen laten weten, dat Israels God alleen God is, maar tevens is hij zeer klein; hij

kaa niet verder meer, het is zijn laatste rechts- en liefdesworstehng — sterven met de Filistijnen, in geloof, dat hij toch niet sterft met de Filistijnen.

Maar hiej- op Golgotha is de betere feimson. En deze heeft ook Zijn stervensgebed: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En Hij is er veel erger aan toe dan bimson. Hij hangt aan het kruis. Hij zal geen pilaar bewegen, noch steen. En om Hem heen zijn ook honende vijanden —- Filistijnen. Maar als gij' nu vraagt, hoe is Hij hier gekomen? — Jezus — dan moet het antwoord zijn: omdat Hij trouw bewaard heeft Zijn ambt en ambtsgeheim. Hij heeft nog steeds zuiver gewerkt naar recht en liefde. Hij is dan ook in dezen nood gebracht door Go'd, om nu het eigenlijke werk te doen — de liefde Gods zegt vandaag tot Hem.: sterf den 'dood voor de Uwen, dat is recht — len het recht Gods zegt vandaag: sterf alleen, dat is liefde, en straks moogt Gij opstaan tot den strijd. Uw haters wijd en zijd, verjaagd, verstrooid doen zuchten! Jezus' laatste dag schijnt wel Zijn zwakste dag te zijn, maar het is niet waar, en Jezus' stervensgebed is het gebed van den held Gods. Hij wil vandaag alleen sterven. Hij wil vandaag uitstel voor alle Filistijnen. Hij wil vandaag wel hebben schijnbaar triumfeerende vijanden, want Hij wil vandaag bewijzen, dat Hij' de Zijnen heeft liefgehad tot het einde, om daarna aan het einde te bewijzen, dat Hij Zijn vijanden heeft gehaat van 't begin af!

Wij zullen ons zeer verblijden in dezen beteren bimson — als Hij zwak is, is Hij machtig, als Hij verloren schijnt, ovenvint Hij', als Hij bidt: „vergeef het hun", dan komt Hij te rechter tijd met het zwaard Zijns monds. Maar daarom heeft God Hem ook uitermate vernederd hier. Deae bimson is naar het hart gestoken, deze Simson is met heTschen hoon beladen, deze Simson most alleen verpletterd worden onder het werelddak. Hij gaat alleen onder in den eeuwigen dood! Maar als Hij bidt heeft Hij zuiver vastgehouden de hefde Gods en het recht Gods — de liefde, die alle vrede-roepers zoekt, en het recht, dat alle oorlogmakers verpletteren zal. Hij zet in dit gebed alles op zijn plaats. 'Omdat Hij liefheeft, bidt Hij straks kome de vergelding, omdat Hij het recht bemint bidt Hij vandaag om den jongsten dag. Omdat Hij liefheeft, wil Hij „gansch Israël" zalig maken — Hij krijge tijd daarvoor — en omdat Hij het recht zoekt, zegt Hij vandaag reeds, dat Hij het wapen scherpen gaat dat hem — het beest — bestrijden moet — Zijn dag komt.

Simsons gebed openbaart al zijn izwakheid het is nog-één-maal, Christus' gel> ed openbaart al Zijn kracht — het is voor goed — de liefde krijgt nu haar dagen om ze allen te vergaderen, en het recht ontvangt nu zijn dag om ze allen te verpletteren. Hij is zeer te vreezoa in (dit eerste kruiswoord — elke liefdedag is duur gekocht, zoo hoort Hem, hoort Hem, en de dag Zijns toorns is naar recht vastgelegd. Hij zal te rechter tijd bewegen den 'hemel en de aarde — ïsimson beweegt Dagoai's tempeldak, Christus beweegt het werelddak. Daarom is de bekeering nooit zooi dringend geworden als na dit eerste kruiswoord — mag deze Simson U redden, of moet deze Simson U verpletteren? En alle dagea zijn geteld naai de liefde Gods, en naar het recht Gods.

En zoo stierf Jezus op Goeden Vrijdag allee-n.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's