GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan de Redactie van , , De Reformatie". ,

Hooggeachte Redactie!

Van mening, dat het onderstaande wellicht waard is om ter kennis gebracht te worden van de Gereformeerde kerken in Nederland, die zich hebben vrijgemaakt van de besluiten der Gtenerale Synodes, deel ik u het volgende mede.

In de Gereformeerde kerk te Sexbierum staat ds L. van Urk, een van „de bezwaarde Friese predikanten".

De Geref. kerk van Sexbierum is lid van de classis Franeker, waar kerkvisitator is o.a. dr Schelhaas van Tsummarum.

Lid en tevens diaken van de Geref. kerjcte Sexbierum is br. S. Hoekstra, die thans door 'de kerk van Sexbierum in samenwerking met de kerk van Oosterbierum in zijn ambt als diaken is geschorst.

Hieraan heef t\ medegewerkt ds L. van Urk lid van de conferentie van bezwaarde Friese predikanten, en hiertoe heeift ook medegewerkt dr Schelhaas, voorzitter van de conferentie van Friese predikten!!!

In hun 'brochure „Om recht, rfevisie en hereeniging" schreven genoemde predikanten te samen met anderen, pag. 38: „uit de door ons aangevoerde argumenten blijkt overtuigend, dat terecht door ons gesproken is van concrete schuld der Synode 1943—'45 en van geschonden recht en dat revisie en herstel noodzakeijk is".

Aan de eigenlijke schorsing op 28 Oct. 1.1. hebben de kerkvisitatoren niet meegewerkt, maar wel ging aan deze vergadering een andere vergadering van de kerkraad; vooraf, met de kerkvisitatoren, waar deze rechtstreeks medewerkten aan het besluit van de kerkeraad, dat br S. Hoekstra niet~tanger als diaken kon worden getolereerd. Zodoende staan ook zij rechtstreeks medeverantwoordelijk voor die schorsing.

Ds L. van Urk echter, heeft als voorzitter van de kerkeraad van Sexbierum het schorsingsbesluit zelf medeondertekend.

Natuurlijk is u benieuwd naar de schorsingsgronden. Hier zijn ze en ik voeg er meteen maar een paar aantekeningen bij.

Ie schorsingsgrond: dat bil S. Hoekstra zich aan het kerkeraadsbesluit, voorjaar 1947 inzake het gezamenlijk bevorderen van de eenheid in het midden van de gemeente te Sexbierum, niet gehouden heeft en niet meer houden wil.

Aantekeningen:

a. Een dergelijk besluit mag een kerkeraad niet nemen, de éénheid van de kerk van Sexbierum moet liggen in het één Heer, één geloof? één Doop en kan niet worden bevorderd, door te besluiten, dat de eenheid zal worden gezocht door stelselmatig te zwijgen in het midden van de gemeente, als door de Synode een onschriftuurlijke leer wordt opgelegd en het recht der kerke dagelijks met voeten wordt getreden (hetgeen ook ds V. Urk een ergernis is volgens zijn brochure),

b. Het bevorderen van een eenheid, die elke Zondag opnieuw wordt gebroken door het blijven weren van de kansel van Sexbierum, die Wenaren des Woords, die door de Synode z^jn geschorst en afgezet, is een onmogelijMieid, Men kan niet tegelijk de eenheid willen bevorderen die men tegelijk zelf telkens breekt,

c. De kerkeraad van Sexbierum verbreekt ^If de eenheid, als hij verzuimt de verspreiding van het smaadschrift „De Strijdende Kerk", tegen te gaan.

2e schorsingsgrond: dat br. Hoekstra tot twee maal toe geweigerd heeft het H. Avondmaal met de gemeente te vieren, en meent dat in de gegeven situatie van ons kerkelijk leven he; t H, Avondmaal in de Geref. kerken niet "meer gevierd kan worden.

Aantekeningen:

a. Neen, natuurlijk kan br Hoekstra het Avondmaal •niet vieren. Terecht werd door hem opgemerkt, dat hij, lettend op de schuldige schorsingen en afzettingen en afhoudingen van het H. Avondmaal, onmogelijk klaar kan komen met dat gedeelte in het formulier, waar sprake is van broederlijke liefde, van een meel, dat uit vele korrels is gemalen en van de vele bezien, die samen geperst, een wijn en drank opleveren; en dat hij zijn kerkeraad, met ds v, Urk incluis voorhoudt, dat het oneerlijk is. om eensdeels heel vroom van eenheid te spreken in het formulier, maar aan de andere kant tegelijk heet goddeloos, broedereen zusters in den Heere te weren. Daarom kon br S, Hoekstra, diaken van de Geref, kerk te Sexbierum geen Avondmaal vieren, en daarom wordt hij thans geschorst!!!

b. Terecht is br S. Hoekstra van oordeel, dat het H. Avondmaal in de Geref. kerken niet meer gevierd kan worden; immers daar is eensdeels bij de bezwaarde Friese predikanten en duizenden bezwaarden in de nog, gebonden kerken met hen, een spreken van schuld der Synodes en dus ook der kerken en alle kerkleden, die de besluiten maar blijven uitvoeren en er zich tegen de H. Schrift aan blijven onderwerpen, hoe hard zij ook zeggen te protesteren, en anderdeels is er geen mishagen van zichzelf over deze schuld. Zo wordt het vieren van het H. Avondmaal zich een oordeel eten en drinken.

3e schorsingsgrond: dat hij blijkens zijn schrijven aan de kerkeraad van 27 Sept. 1947 verklaard heeft de Geref. kerk te Sexbierum als een valse kerk te moeten beschouwen.

Aantekeningen:

a. Enkele dagen voor 27 Sept. werd aan br. S. Hoekstra de categorische vraag gedaan, waarop van hem een duidelijk antwoord werd verwacht, of hij de kerk van Sexbierum als de valse kerk beschouwde. Br Hoekstra verzocht enige dagen uitstel, om zich op die vraag te beraden. Daarna schreef hij een brief, waarin hij o.a. de kerkeraad verwees naar haar eigen belijdenis, art. 29, inzake de valse kerk, en toen schreef hij letterlijk: indien u voortgaat op deze weg en weigert uw kansel open te stellen voor hen, die door de Synode ten onrechte zijn geschorst en afgezet en weigert officieel te staan tegen de besluiten der Synode, die uw dienstknechten verbindt te leren, dat aan elke dopeling aanwezige, inwendige genade wordt verzegeld, zijt gij, kerk van Sexbierum een valse kerk geworden......

Indien u achter de Synode blijft staan, dan kent u aan haar zondige ordinantiën (door ds v. Urk zelf als zondig gebrandmerkt) meer macht en autoriteit toe, dan aan den Woorde Gods, dat u vermaant getrouwe ambtsdragers dubbele eer waardig te achten Indien u achter de besluiten der Synode blijft staan, dan bedient u het sacrament van de H. Doop niet zoals Christus dat in Zijn Woord verordend heeft (schijndoop „bij afvalligen). Nergens spreekt Gods Woord van een Doop, die niet vol zou zijn, als die •later bediend blijkt aan een afvallige bondeling Indien u achter de besluiten der Synode blijft staan, doet u daaraan af en toe, zoals de belijdenis zegt van de valsche kerk, mede door van het Avondmaal te blijven weren, de getrouwe dienstknechten des Heren, die thans geschorst en afgezet zijn en die nu ook in onze kerk het H. Avondmaal niet meer van uwentwege mogen uitdelen en meegenieten Indien u zich achter de zondige besluiten der Synode blijft scharen, grondt u zich meer op de mensen, dan op Christus; immers de besluiten der Synode gaan lijnrecht in tegen Christus zelf; of dacht u soms, dat Christus Zelf deze getrouwe ambtsdragers heeft geschorst en afgezet?

Op die manier heeft br S. Hoekstra de kerk van Sexbierum tot reformatie geroepen en thans is hij geschorst omdat hij in dit schrijven de kerk van Sexbierum valse kerk heeft genoemd.

Herhaalde malen drong de kerkeraad en ook dr Schelhaas er bij br Hoekstra op aan, zich vrij te maken! Mag een kerkeraad, die het behoud zoekt van een iegelijk zijner leden, aan een lid adviseren zich maar vrij te maken? Dat deed mede dr Schelhaas, die in zijn brochure: „Recht, revisie en hereniging" wel de schuld der-Synode ziet, maar zich zelf niet vrijmaakt!

Waarom hij zich niet vrijmaakte? , da.arop gaf br •Hoekstra in zijn brief van 27 Sept. reeds antwoord. Hij schreef: als mijns naasten huis in brand staat, dan help ik mede blussen en doe al het mogelijke om mijn buurman in alles bij te staan. Eerst als mijn buurman zegt, ga heen, ik wil niet, dat u helpt blussen, kan ik mij vrijmaken van deze mijn plicht; thans doe ik niet anders dan u oproepen tot reformatie!

4e schorsingsgrond: Dat hij met zijn bezwaren niet wil gaan de kerkelijke weg gelijk hij" bij ondertekening van het verbindingsformulier voor de ambtsdragers beloofd heeft.

Aantekeningen:

a. Er is in de kerkeraad van Sexbierum een verbindingsformulier, waarin de ambtsdragers verklaren, dat zij het eens zijn met de Drie Formulieren van Enigheid, en dat als een van hen daartegen bedenking mocht krijgen, dat hij dit dan niet openlijk of heimelijk zal voorstellen of verdedigen, maar bij de kerkeraad, classis o f Synode (spatiëring van mij. ds H.) zijn bezwaren zal kenbaar maken.

Br Hoekstra maakte zijn bezwaren kenbaar bij de I kerkeraad; ds van Urk maakte zijn bezwaren eerst niet aanhangig bij de kerkeraad, maar ging^ met anderen rechtstreeks naar de Synode, en deelde dat aan zijn kerkeraad mee. Nu heet het van br Hoekstra dat hi> niet in de kerkel^ke weg ging. Maar wat is dan wèl de kerkelijke weg? Als men rechtstreeks naar de Synode gaat, heette het veelal, ga toch in de kerkelijke weg, kom eerst bij de kerkeraad; welnu, hier gaat iemand eerst naar de kerkeraad en wordt bij voorbaat al geschorst omdat hij niet in de kerkelijke weg gaat.

b. In de verbindingsaete staat, dat, indien iemand bezwaar heeft tegen de Dirie formulieren van enigheid, dat hij dat kenbaar moet maken in de kerkelijke weg ...... maar br Hoekstra heeft geen bezwaar tegen de Drie Formulieren van ^Enigheid. Die onderschrijft hij volkomen.^ Van het „vierde formulier" is in de verbindingsacte.~ geen sprake. En dan toch maar geschorst omdat hij tegen die acte heeft gehandeld!

Ik eindig nu maar; natuiu-lijk zijn er hier veel meer aantekeningen te maken, maar ik mag niet meer plaats vragen in uw blad.

Voor heel deze schorsihg heb ik maar één woord: treurig! En dan aan het eind van de vergadering de Heere maar vragen, dat hij de genomen besluiten wil zegenen! Hoe durft men eigenlijk. Ik snap niet, dat er nog niet meer mensen de ogen eindelijk eens open gaan. Als men nu nog niet ziet, dat het in de gebonden kerken al lang misgaat, moet men wel stekeblindzijn.

Enfin, er zit een goede kant aan de zaak, n.l. dat het, wat de Friese predikanten aangaat, den volke toch eindelijk wel eens duidelijk kan worden, dat men niet altijd maar kan voortgaan, ja en nee tegelijk te zeggen, maar dat het eindelijk eens moet worden: ja o f neen, voor o f tegen.

Friese predikanten, gij hebt een streep gehaald door uw eigen brochure, gij appelleert tegen schorsingen, die gij onwettig noemt, maar ondertussen gaat gg zelf de weg der schorsingen op. Van te voren was te zien, dat het zover eens komen moest. Nu zijn we dan zover en hoezeer ik mij ook bedroef over deze zondige schorsing, ik ben dankbaar dat de geesten openbaar worden!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 november 1947

De Reformatie | 8 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 november 1947

De Reformatie | 8 Pagina's