GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vervolg Ds g. Bosch

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervolg Ds g. Bosch

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het volgende gedeelte van het ingezonden stuk van ds J. Bosch luidt aldus:

„Ik zal op al uw beweringen verder niet ingaan, ; hoewel mij liier en daar niet alles even duidelijk Is.

Dat de Synode wel het zwaard hanteeren kan, maar geen zwaardsmederij is, versta ik. Zij is geen Academie. Maar een Synode kan wel het recht en de plicht oefenen, om zelfs een academie tot de orde te roepen, als deze de Belijdenis te kort doet. Zij heeft in naam der Kerk, te getuigen tegen wat de waarheid Gods 'bedreigt van de zijde der wetenschap die uitgaat, niet van de Schrift, maar van het logisch deukend subject.

Gelulckig dat tegenover den vrijen loop en voortgang van de ingeslopen scholastiek in onze Kerlcen gebleven Is een volk dat weigert voor de ijdele philosophie der wereldsche wetenschap een voetval te doen.

Het is en blijft noodig dat het conflict van 1896 dat gesmoord is, weer opleeft, en dat De Reformatie ook hierin volharde, gelijk zij zoo menigmaal geen onzeker geluid deed hooren".

Tot zoover ds Bosch.

Inzake synode en academie deel ik het standpunt van ds Bosch, gelijk reeds duidelijk gebleken is. Als men maar geen contra-college geeft tegen een verkeerd geacht academisch college, doch tegen welgeformuleerde onjuiste stellingen de belijdenis laat spreken, op kerkelijke manier. Overigens vrage men zich af, wat dat is: „uitgaan van het logisch denkend subject". Als dat een kennistheoretisch oordeel is, late de kerk de behjdenls spreken, art. 2 van de Confessie, de Dordtsche Leerregels over het natuurlijk licht, den catechismus over den oorsprong van het oprechte geloof, over de bron van ons weten der beleden waarheden, de genademiddelen.

Dat een debat gesmoord is, vooral door de eigenaardige manier, waarop dr Kuyper zijn opponenten beantwoordde, heb ik al gezegd. Hoe men zoo'n „gesmoord" conflict weer aan de orde stellen kan ter fine van een oplossing? De academie op haar manier, de kerk, zoo noodig, op haé, r manier.

We zijn het dus tamelijk wel eens geloof ik. Later het vervolg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 mei 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

Vervolg Ds g. Bosch

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 mei 1951

De Reformatie | 8 Pagina's