GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vleier.

Een Oostersch Vorst was gewoon — wat in het Oosten meer voorkomt — zijn hovelingen met raadselen te beproeven, om te weten of zij verstandig waren.

Nu gebeurde het, dat de hooge post van groot-vizier of eersten minister openkwara. Toen verzamelde de Vorst al zijn grooten en wijzen en sprak:

»Ik zal hem tot eersten minister maken, die in staat is een raadsel op te geven, 't welk al de anderen in drie dagen niet zullen kunnen raden.

Den volgenden dag kwam men weer bijeen. Bijna elk had een raadsel en gaf het op. De anderen deden dan hun best en hoe vreemd het klinke, toen men na drie dagen weder bijeenkwam, bleek dat al de raadsels juist waren opgelost.

Nu was men dus nog even ver als te voren.

De koning wist niet wien te kiezen en sprak eindelijk:

> Ik zal dan u allen een raadsel opgeven, en hij die het raadt krijgt den open post:

Nu dan, zegt mij, waar zullen wij den wijsten man op aarde vinden? "

Allen zwegen en dachten na. Niemand wist zoo spoedig het antwoord. Doch ten laatste riep er een:

»Ik heb het!"

»Wie dan? " vroeg de Vorst.

»Wel", was het antwoord van den slimmert, »gij zijt zeker de wijste man ter wereld. Want gij hebt een raadsel opgegeven, dat de-wijste mannen in uw koninkrijk te vergeefs beproeven op te lossen, hoezeer zij er ook hun hoofd over kwellen."

»Een uitnemend antwoord!'' riep de koning. »Gij verdient den post en moigen wordt gij eerste minister."

En zoo geschiedde het. Doch de anderen mompelden : »'t Is toch waar dat listige vleierij de harten en oogen der menschen kan verblinden."

Wel zoo fraai als het bovenvermelde is zeker een ander raadsel van de schrijfster Hanna More. Wie lust heeft mag het raden.

»Ik ben", zoo luidt het ongeveer, «tegelijk nieuw en oud; nu in lompen, dan weer kostelijk gekleed. Ik kan niet lezen, maar ben toch geletterd; ik verlicht, schoon ik blind ben. Vrij en toch gebonden wandel ik door de wereld; in wit en zwart mij vertoonend, nu ernstig, dan vroolijk, nu zwaar, dan licht, soms mager, dan weer dik, ontmoet ik u. Ik heb vleesch noch beenderen en ben toch met een 'huid bedekt en toon u meer punten dan de twee en dertig van het kompas. Ik zing zonder stem in alle mogelijke talen. Mijn liefhebbers zijn vele; enkelen echter geven niet om mij. Mijn levensduur is even onzeker als die des menschen."

, , 0m zeep gaan."

Toen we den vorigen keer beproefden een verklaring te geven, welke van die uitdrukking was gevraagd, zeiden we er bij dat wie het beter wist, het mocht zeggen, 't Verblijdt ons dat meer dan één lezer dat ook gedaan heeft. Zoo sclirijft onze lezer J. W. te A. dat hij ergens dit vond:

»Den kruisridders werd door hunne vrienden etc. steeds verzocht Jeruzalemsche zeep, die men achtte een goed wondmiddel te zijn, uit Palestina mede te brengen.

Daar de meesten der kruisridders niet terugkwamen werd »om zeep naar Palestina gaan" zeer spoedig identiek met »sneuvelen" omkomen.

En onze lezer W. F. H. te S.:

In den tijd van de kruistochten gingen er velen, waaronder ook vele lijfeigenen ter kruistocht. Deze werden dan in Italië ingescheept en naar Klein-Azië overgebracht, vanwaar men dan naar Palestina ging. Wanneer nu de schepen, die de kruisvaders weggebracht hadden, terugkeerden, waren zij te licht om zee te bouwen. Daarom namen zij dan zeep in, om het schip daardoor zwaarder te maken. •Wanneer dan die schepen weder in Italië aankwamen, zagen de familiebetrekkingen met hunne bloedverwanten, maar zeep daarvoor in de plaats terugkeeren, en van dien tijd af, zooals ik meen, zeide men: »hij is om zeep", of m, a. w. hij is daar gestorven.

Wat nu het eerste betreft, Jeruzalemsche zeep is een oud, bekend middel en 't is te begrijpen dat men er op gesteld was. Of echter zulke vrachten er van werden meegebracht en die zeep zoo goedkoop was, of ook andere, om ze als ballast te gebruiken ? 't Is mogelijk, maar....

Intusschen hoop ik dat nog velen zullen zeggen wat ze weten. Zoo komen wij verder.

Na de ontvangst dezer brieven kwam er nog een van onze lezeres M. C. van S. te D. dat keurig van inhoud, met het bovenstaande geheel overeenstemt. Verder nog een van onzen lezer W. N. C. te A., die eenzelfde gevoelen is toegedaan als de eerste schrijver, doch er bijvoegt, dat de bedoelde zeep (sapo Hierosolima) evenmin kwam als de terugverwachte kruisvaarders en die zoo de uitdrukking verklaart. Dezelfde lezer deelt mede, dat die zeap nog wordt verkocht in ronde plaatjes, met Arabische letters er op. Nog geeft hij een andere verklaring, die we echter met hem voor onjuist houden.

G.

Nog ontvingen we later brieven, waarin over het zeep halen ongeveer 'tzelfde wordt gezegd, van onze lezers W. Th. B. te A. en F. K. te H. De eerste deelt mede dat nog in den tijd van Karel V de Noord-Hollandsche boerendochters zich wieschen met duivenmest! Ook van den heer E, Gerdes, die ondanks zijn hoogen ouderdom nog blijkbaar veel belang stelt in al wat wetenswaard is, ontvingen we een schrijven dat een zelfde antwoord bevat als boven­

vermeld. Ook onze lezer C. R. gaf een oplossing als boven vermeld. Die van onzen lezer L. H. te V. 'stemt er meê overeen, doch wijt het gevaar van zeep halen aan de onveiligheid van de Levant wegens de Aziatische volksstammen.

Over meer brieven enz. hopen we in een volgend No. te spreken.

CORRESPONDENTIE.

E. te K. Uw brief ontvangen. Maar daar ik in meer dan een blad vragen beantwoord, zou ik gaarne weten voor welk uw vraag bestemd is; en zonder naam gaat het in 't geheel niet.

HOOGENBIRK.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 januari 1893

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 januari 1893

De Heraut | 4 Pagina's