GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engelsnd.

Het antwoord der Engelsche bisschoppen aan den paus.

Wij hebben in dit blad medegedeeld, dat de paus, tot groote teleurstelling van Dr. Schaepman, in een bul »apostolicae curae", eenige maanden geleden aan de bisschoppen, der Anglicaansche kerk had te kennen gegeven, dat de wijdingen tot priester en bisschop, die in genoemde kerk hadden plaats gehad, niet geldig zijn, en dat daarom de Anglicaansche kerk zich van de Katholieke had afgescheiden en gebroken had met de apostolische traditie.

Hierop zijn de Anglicaansche bisschoppen het antwoord niet schuldig gebleven. Zij noemen in hun antwoord den paus hun »eerwaardigen broeder" en zij deden hem als bewijs van tegemoetkoming, omdat in de Roomsche kerk het Latijn de kerktaal is, eene Latijnsche vertaling van hunne memorie toekomen. Maar toch kunnen zij zich in de argumentatie, in den bul gevolgd, niet vinden. Erkennende, dat de ceremonie van de ordinatie een weinig gedurende den loop der eeuwen is gewijzigd, beweren de Engelsche bisschoppen, dat de pausen zelven het voorbeeld van die verandering gegeven hebben, en dat de wijze van de priesters te ordenen, thans in de Episcopaalsche kerk in gebruik, meer in overeenstemming met de oorspronkelijke kerk is.

Zij meenen, dat de paus, door hunne ordinaties te verwerpen, niet alleen hun een slag in het aangezicht heeft gegeven, maar ook aan de Oostersche kerk, ja zelfs aan zijn voorgangers, door te eischen, dat men bij het bedienen der Sacramenten een vorm gebruiken zal, die de pausen der eerste eeuwen niet hebben gekend. Indien dan de Anglicaansche kerk het recht niet had om hare liturgie te wijzigen, dan heeft de Roomsche kerk dit ook niet, en daaruit zou men dan kunnen afleiden, dat er geen priesters in de Roomsche kerk meer gevonden worden.

Dif antwoord is ia meer dan één opzicht treurig te noemen. In de eerste plaats is de argumentatie zeer zwak. Is de paus niet de eerste onder gelijken, maar de eenige bisschop der kerk, wien allen hebben te gehoorzamen, dan heeft ook de paus alleen het recht om de liturgie te veranderen. Dan moet elke ordening tot priester geschieden naar den ritus door den paus aangegeven. Wanneer er kerken zijn, die in geen verband meer met den paus leven, dan zijn de priesterordeningen, ook wanneer zij voor de Roomsche liturgie hadden plaats gehad, te verwerpen, omdat zij niet geschied zijn op last of uit de autoriteit van den paus. Immers Christus alleen kan in het ambt zetten, en nu heeft, volgens Roomsche opvatting, de Koning der kerk zijne macht over zijne kerk aan den paus als zijn stedehouder overgedragen. Wanneer nu eene kerk zich niet aan het stedehouderschap van den paus stoort, maar haar eigen gang gaat, dan kan de paus de handelingen, die men in zulke kerken verrichtte, niet voor wettig houden. Nog treuriger is het, dat de Anglicaansche bisschoppen alleen ingaan op de quaestie der priesterordeningen en de wettigheid van de wijdingen tot bisschop. Waarom niet gewezen op het diepgaand verschil in leer tusschen de belijdenis van Westminster en die van de Roomsche kerk ? Waarom niet aangetoond, dat Rome zich schuldig maakt aan bevordering van schepselvergoding en werkheiligheid?

Wij vreezen, dat bij de Anglicaansche bisschoppen die verschillen op den achtergrond zijn komen te staan, of liever, dat zij zoozeer door de Romaniseerende richting, die zich in de Episcopaalsche kerk nu langer dan 60 jaren openbaarde, zijn medegesleept, dat zij niet meer kunnen zien, dat er in de leer een principieel verschil bestaat tusschen Rome's leer en de waarheden, die door de kerken der reformatie worden beleden.

Rusland.

Eene nieuwe opwekking? In Grieksch orthodoxe kringen heeft men in deze dagen den mond vol van eene godsdienstige opwekking, die den eersten stoot ontving door het openen van de reliquiën van den heiligen Feodossi van Uglitsch. In een Russisch blad wordt verhaald, hoe vol wantrouwen de »oud-geloovigen" of Rosnolki-deputatiën naar Tschernigow togen, om het feest van de opening der reliquiën bij te wonen. Op den'i oden September zou deze plechtigheid plaats hebben. De bisschop trad in vol ornaat op de verhevenheid, waarop de zerg geplaatst was, begon de bedekselen weg te nemen en de handen van den heilige van omhulsels te ontdoen. En o wonder! het bleek, dat niet alleen de handwortels, maar ook de vingers en de nagels gansch onbeschadigd waren, alsof de heilige bisschop niet vóór 200 jaren, maar vóór 2 of 3 dagen gestorven was. Ook de voeten van den Sint waren nog onbeschadigd, met uitzondering van één hiel, om het gebod te vervullen: uit stof zijt gij genomen, en tot stof zult gij wederkeeren. Met tranen in de oo^en betuigden de Rosnolki, dat zij nu geloofden en dat zij God om vergiffenis van hun ongeloof smeekten; ook kustten zij het stoffelijk overschot van den heilige. Daarop telegrafeerden zij naar hunne familie en lieten hun geè'stelijke naar o Tschernigow komen. Over datgene wat gezien was, werd een protocol opgemaakt.

Tot dusver de mededeelingen van het Russische blad. Het blijkt duidelijk, dat het niet weet wat eene geestelijke opwekking is. Hoe gansch andere dingen zouden we vernemen, indien de Geest des Heeren in de dorre doodsbeenderen den Grieksche kerk blazen ging!

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 mei 1897

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 mei 1897

De Heraut | 4 Pagina's