GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Zending.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zending.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bakermat der menschheid ligt, volgens Gods Woord, in Azië. Op diezelfde plek heeft de Heere ook Zijn kerk geplant, van welke wij belijden, dat zij van het begin der wereld aan, bestaat. Toen was zij nog wereldkerk. Maar nadat God Abraham en zijn geslacht van de wereld had afgezonderd, werd Israël de uitverkoren jonkvrouwe, die Jehovah's vrouwe werd, terwijl de overige volkeren boeleerden met de afgoden.

I.

Aan Jacob's stammen werden uitsluitend de woorden Gods toebetrouwd; in hun midden bloeide de kerk des Heeren. En hun tegenover stonden de heidenen, die God in die tijden „in hunne eigene wegen heeft laten wandelen". „Zonder Christus" waren dezen toen, „vervreemd van het burgerschap Israels en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geene hope hebbende en zonder God in de wereld."

Doch de tijd der missie kwam ook voor de heidenen, en de duisternis van den nacht der onkunde en dwaling week ook daar voor de stralen van de zonne der gerechtigheid. In Christus Jezus zijn zij, die eertijds verre waren, nabij geworden. Toen werd de kerk Gods weer wereldkerk. Den heidenen werd het Evangelie verkondigd. Het begin der prediking van Jezus Christus aan alle volken, natiën en tongen, die tot nu toe buiten het Verbond der genade gestaan hadden, wordt ons beschreven in het Boek van de Handelingen en de brieven der Apostelen. Binnen korten tijd trok de zending een zeer groot deel van Azië door. Tal van kerken werden geplant in groote en kleine steden, in dorpen en vlekken van dit werelddeel. Niet alleen wat aan Rome's schepter onderworpen was, maar ook v/at buiten de grenzen van dit wereldrijk lag, Perzië, Arable, Voor-Indië, hoorden het Woord Gods; en tot de gemeente van Christus werden daar toegedaan die zalig werden. Dat dit niet geschiedde zonder strijd kan ieder licht bevroeden. De tegenstand der Joden en heidenen nam toe, naarmate de kerk wies onder de heidenen. Vervolging, marteling tot den dood toe waren de middelen, aangewend om af te schrikken van de gemeente des Heeren. Maar niets baatte; de zending behaalde schoone triomfen op de wereld der afgoden en droeg rijke schooven binnen de schuur der kerk. Totdat de 7e eeuw aanbrak en met haar een nieuwe religie, de Islam kwam, samengesteld uit Christelijke, Joodsche en heidensche bestanddeelen. Zij scheen zooveel aantrekkelijks voor den Aziaat te hebben, dat zij, toen zij, door het zwaard harer aanhangers gesteund, Azië voor zich opeischte, binnen weinige tientallen van jaren in een groot deel van dat werelddeel de overhand kreeg. Zooals aanhoudende nachtvorsten zelfs de sterkste planten verwoesten, heeft het Mohammedanisme de Christelijke kerk in zijn armen bijna geheel doodgedrukt in dat deel der wereld, waar het zijn zegetocht begon.

Het was een straffe Gods over de kerken. Zijn woord, Zijn kerk ging echter daarmee niet te gronde. Want immers van 't oogenblik af, dat de Macedonische man Paulus in een gezicht had geroepen: „Kom over en help ons" had de Heere den zendingsarbeid zijner kerk naar een nieuw werelddeel overgebracht. Niet minder voorspoed had de zending in Europa dan in Azië. Reeds in de 3e eeuw kon de kerkvader Tertullianus de heidenwereld toeroepen, _dat het Christendom zoo klein en haast onzichtbaar in zijn aanvang, binnen twee eeuwen overal in het Romeinsche rijk gevonden wierd en zijn belijders zelfs aan het hof des keizers waren. Nooit heeft de zending van Christus' kerk een voorspoed gehad als toen en in de volgende 8 a 9 eeuwen. Men moet de geschiedenis van de missie uit dien tijd lezen, om te gelooven hoe snel toen de oude Romeinsche wereld, die Christelijk was geworden, ineenzonk, de nieuwe volkeren, die Europa gingen bevolken, het Christendom aannamen. Hiermee zeggen wij niet, dat de heidenen geen weerstand geboden hebben aan de zendelingen, die tot hen kwamen met het Woord des Heeren in de hand. De geschiedenis leert dit anders; ook spreekt zij van het zwaard, dat meermalen den tegenstand der heidenen heeft moeten breken — denken wij hier in de eerste plaats aan Karel den Groeten — maar daarna gebruikte men in den regel zedelijke middelen, om de heidenen te overtuigen dat er slechts een weg is tot zaligheid, die, welken de Heere Jezus heeft bereid voor de kerk, die Hij verzamelt.

Op dit oogenblik ligt het eigenlijke heidendom in Europa bijna overal als overwonnene aan de voeten van den Christus. Het eigenlijke heidendom zeggen wij, omdat wij de zucht van velen, om in het Boeddhisme, het Hindoïsme enz. het antwoord te zoeken op de vragen der ziel niet kunnen beschouwen als een terugkeer tot het eigenlijke heidendom. Toch zijn in ons werelddeel nog heidenen. In het Noorden wonen de Laplanders, verdeeld over Zweedsch, Noorweegsch en Russisch grondgebied, ongeveer een 15000 zielen sterk, grootendeels een Nomadenvolk. Van dezen heeft zich echter in het begin dezer eeuw een deel tot de Christelijke kerk gevoegd, al is de oude heidensche geest er nog geenszins verdv/enen. In dat deel echter van het volk, dat in het onherbergzame gebergte of ook in ver afgelegen streken huist, handhaaft het oude heidendom zich met kracht trots elke poging, om het tot Christus te leiden.

Eveneens vindt men in Zuid-Rusland heidenen, die thans aan zich zelven zijn overgelaten. Dit is ook het geval met de Europa doorkruisende heidens of Zigeuners.

Behalve heidenen, op 260.000 gerekend, herbergt ons werelddeel nog 6.000.000 Joden en 7.000, 000 Mohammedanen.

Onder de eersten, over verschillende landen, vooral de oostelijke, verspreid, wordt veel gearbeid tot uitbreiding des Christendoms; in den regel echter met zeer weinig vrucht. Niet anders gaat het onder de Mohammedanen van Europeesch Turkije. Williger bodem voor den zendingsarbeid heeft de Heere der kerk van Europa bereid in Azië en Afrika.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1898

De Heraut | 2 Pagina's

De Zending.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1898

De Heraut | 2 Pagina's