GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 19

Rede uitgesproken ter inwijding van den leerstoel in het staatsrecht, de rechtswijsbegeerte en het canonieke recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22 aanzien

voldoende regeling,

naar den Wil Gods, die, welke in de

menschelijke samenleving tot stand komt*). Met Stahl

die zelfstandigheid zeer stellig

ook deze

rechtsnormen, welke uit men,

laat het zich zeker alleszins rijmen, dat

den

meening verwerpt,

als

zouden

die

boezem des volks te voorschijn ko­

immer

juist datgene zijn, wat aan de toestanden het meest

passende is.

Neen, ook het recht deelt in den val der zonde. Het

zal ten allen tijde verre blijven beneden hetgeen het moest zijn, en het gezonkene der maatschappelijke toestanden spruit ten deele zelfs voort

uit de misvorming van het recht; uit de sporen der zonde,

die ook aan het recht niet ontbreken. Maar toch is het niet noodig zich een natuurrecht te denken om een

steunpunt

builen

het positieve recht te vinden, van waar uit

dit te beoordeelen zij, gelijk immers de

een maatstaf

is gegeven in

geopenbaarde gedachten en de geboden Gods ten opzichte der

rechtsorde. En bepaaldelijk moet aan zulk een natuurrecht het b e ­ staan worden 'ontzegd door ieder, die erkent, dat de behoefte maatschappelijke eene langs

samenleving aan

geordenden weg

der

een dusgenaamd positief recht;

daargestelde, en alleen om dien weg

bindende, regeling der rechtsbetrekkingen; niet eerst in den tijd Gode is bekend geworden, maar dat Hij haar had voorzien, als alle din­ gen, van eeuwigheid her. dat

er

desniettemin,

geling zou baar te zijn wolken

Daarmede nu acht ik het onvereenigbaar,

ook voor

het heden, nog eene andere r e ­

bestaan, in zich zelve aan alle vereischten om beantwoordende, maar

verborgen

zou

moeten

die

nochtans

verbind­

als' achter

de

blijven, terwijl eene andere rege-

') Cf. Stahl (t. a. p., II. 1, S. 218): »das Recht is positiv; aber es hat an den Gedanken und Geboten der Weltordnung Gottes ein höheres Gesetz, dem es ent­ sprechen soll, nach welchem es die Menschen festsetzen sollen. So steht dem positiven Recht ein Gott gebotenes, Gerechtes, Vernünftiges gegenüber. Dieses Vernünftige, die Gedanken und Geboten der Weltordnung Gottes sind jedoch nicht selbst ein Recht — ein sogenanntes Naturrecht oder Vernunft recht, denn das Wesen des Rechts ist es ja gerade, selbständig menschliche Lebensordnung, sohin positives Recht zu seyn. Son­ dern sie sind nur die bestimmende Macht im positiven Rechte, sein Urgrund und sein Urbild und das Maasz, an dem es gemessen und gerichtet wird."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's