GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 19

Rede, gehouden bij de inwijding van het hospitium der Vrije Universiteit te Amsterdam op den 29 Januari 1885

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21 atque proterviae adeo nihil pudeat, ut secum pariter et alios in

perniciem

rapiant,

atque pravo suo

exemplo juventuti

occasionem praebeant q u o , praeceptorum jugo excusso in tarn dissolutissimam atque perditissimam vitam prolabatur, ut non solum primam suam aetatem

nulla cum fruge

conterat, et

quosvis parentum sumtus male collocet, verum etiam in extreraura

animae corporis et fortunae exitium praeceps ruat» ').

Hoe velen, die lichtvaardig hunne studiën verzuimden, en 't bitter sarcasme op zich zelve toepasten (ach! ook in praesenti!) : 2

«quid est studiosus sine studio? sus» ) . En nog, wat baat het of men al een «pondus doctrinae»

3

)

heeft verkregen, en 't leven is slordig, slecht en schandelijk? W a n t «proficere studiis et deiicere moribus, non est proficere sed deficere»

4

) . En al ware het ook, dat iemand onbe­

sproken werkt en wandelt (een groot voorrecht voorwaar!); 5

toch , als de pietas ) ontbreekt, en de eere Gods niet op het hart gebonden ligt, wat is het dan nog? W a n t deze alleen is n u t en dienstig tot leering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, opdat de mensch Gods volmaakt zij, en tot alle goed werk volmaakt toegerust °). 1

) Daar toch de studenten zoo weinig schaamte ' hebben over hunne lichtzin­ L

nigheid en brooddronkenheid, dat zij veeleer nog anderen met zich in het verderf

meevoeren; en door hun verderfelijk voorbeeld de jeugd gelegenheid

bieden om 't juk der gehoorzaamheid af te schudden,

en in zulk een rede-

loozen en reddeloozen toestand te geraken, dat zij niet alleen het beste deel van hun leven

zonder vrucht verslijten,

en al wat hun te koste gelegd

werd schandelijk verspillen; maar ook in de uiterste rampzaligheid naar lichaam, ziel en staat verzinken. 2

) Wat is «studiosus» zonder «studio»? sus.

3

) Eene vracht geleerdheid.

*) Te

vorderen in de studiën en te verachteren in het leven, kan geen

winnen zijn, maar is verliezen. 5

) De vroomheid.

6

) Cf. 2. Timotheus 3 vs. 16 en 17.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1885

Inaugurele redes | 49 Pagina's

Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1885

Inaugurele redes | 49 Pagina's