GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

33

Menschheit durch die Menschwerdung Gottes", of met K. HAsE 107) "ein 'treben darnach, der in der Menschheit fortlebende Christus zu sein;" een princiep, dat met zijn warm Idealisme zeker eindeloos hooger staat dan het nuchtere, koude Rationalisme. maar dat helaas breekt op de realiteit der historie. Zoolang men over de Kerkhistorie philosopheert, kan zulk een Idealisme worden gehandhaafd, maar als men daarmede de Kerkhistorie zelf wil gaan bearbeiden, komt men · met de werkelijkheid in onverzoenlijken strijd. Van een "Gottwerdung der Menschheit" is in de Kerkgeschiedenis evenmin te bespeuren, als dat ze alleen een "Bedlamsgallerie" van religieus-krankzinnigen zou zijn. In de Schrift alleen ligt de sleutel, waardoor het raadsel kan worden verklaard, hoe de Kerkgeschiedenis een ontwikkeling \ der Kerk ons kan doen aanschouwen. Het is Christus, die van uit den hemer,--transcëndê nt, Zijne Kerk op aarde regeert en haar leidt naar haar heerlijk ,rE.À?r;. De Geschiedenis der Kerk Iwordt dus geschiedenis der Christocratie. 1Oe ) Maar ze verliest daarmede haar TheoloD"isch karakter niet, want Christus volvoert in het midden Zijner Gemeente d~RaadGods aangaande Zijne K~k. Het is de Vader, die door Hem als Middelaar, de Kerk regeert; en het ~ÉJ.or;, waarheen die ontwikkeling leiden zal, ligt dan ook niet in Christus, maar in God; als dat 'Th.?" bereikt is, zal Hij het koninkrijk overgeven aan den Vader en ~ God zal alles in allen zijn. 109) M~ar door deze Christocratie wordt de menschelijke factor in de Kerkg~schiedenis niet opgeheven, of tot een willoos instrument gemaakt. De krachten, waardoor Christus Zijne Kerk regeert, die ontwikkeling leidt en Zijne gemeente tot haar 'TEMt; brengt, werken niet mechanisch, maar organisch; ze zijn niet transcendent, maar immanent in de gemeente. Het valsche dualisme, dat deze Christus' regeering, evenals de providentia Dei in de Algemeene Geschiedenis, alleen transcendent opvatte, moet worden overwonnen. De belijdenis, dat Christus Zijne Kerk regeert door Zijnen \ Heiligen Geest, is daartoe niet genoeg. Want wel is het volkomen waar, dat deze Heilige Geest, die in de Kerk woont en werkt, die voor de gemeente is, gelijk onze Catechismus het

..

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's