GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

22 winste dankbaar aanvaard. En evenzoo kan niet worden ont veinsd, dat de vroegere "theocratische" school dualistisch in haa opvatting was, in de civitas terrena alleen de inwerking val Satan en in de civitas Dei alleen het domein zag van Goc wat bij BOSSUET nog sterkèr uitkomt, die de civitas Dei ver eenzelvigt met de Roomsche Kerk. 67) De wereld heeft alzo geen rb.of, staat buiten de providentia Dei in eigenlijken zi: en zal bij de wederkomst van Christus worden vernietigd., W a alleen waarde heeft, zijn de hoogere potenzen van het leve der genade, die werken in het Koninkrijk Gods. Dat daarmed aan de rijke ontwikkeling van het natuurlijk leven werd te kOl gedaan, dat de werking der gemeene genade in qe civita terrena werd genegeerd, moet worden toégestemd. VoorzO( ver de idealistische school getracht heeft, ook in deze civita terrena de inwerking Gods aan te toonen, en een ..!JJ.o; t vinden voor heel de ontwikkeling van het menschelijke level om zoo te komen tot een organische opvatting der Weltgl schichte, heeft ze aanspraak op onze waardeering. Maar deze fouten der "theocratische" school zijn niet te wijte , aan het principe, waarvan ze uitging, maar aan de eenzijdigheil , waarmede zij dat principe toepaste. Zij modelleerde zich te ve, naar de Historia Sacra van Israel en vergat, dat deze histori juist omdat ze inspirata is, voor ons in haar supranature karakter geen 7rv.-pXd EI'Yfl-X wezen kan. 68) T egen de leer dl providentia Dei, zooals de Schrift die biedt, en ze door ( Gereformeerde Kerk het zuiverst is beleden, gelden deze b zwaren niet. De nexus causalis r erum wordt in het Raadsbesh , Gods geponeerd en in de Providentia Dei gehandhaafd. 69) Ha I na te speuren is geen vergrijp, maar juist erkenning van ( I Voorzienigheid Gods. De Providentia Dei strekt zich niet allel uit over Zijn Kerk, maar over heel de wereld; de Logos is den dr:rfl-~;, ook al heeft de XOr:rfMÇ hem niet erkend. 70) Dil Logos in de wereldgeschiedenis te zoeken is geen zonde, ma roeping van Gods kind. Zoo wordt het valsche dualisme OVt wonnen en komt het causaalverband tot zijn recht. En vraagt ge dan, of deze, zoo door de Schrift gelouter . opvatting der Providentia Dei toch niet in tegenspraak b~ I

-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's