GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 106

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 106

Rede bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

105 4) Zie ook Binder's: Beitr. zur Phil. des deutschen ldealismus, Kantheft 1924 S. 27 fig-. 5) Ph/los. des Rechts, S. 23l. 6) t.a.p. S. 108 fig. 7) t.a.p. S. 113 fig. 8) t.a.p. S. 672: "Von dem hier vertretenen und durchgeführten Idealisrnus unterscheidet sich der heute noch die gesamten Einzelwissenschaften und unter ihnen auch das Strafrecht beherrschende Positivismus dadurch, dasz er umgekehrt auf dem Primat der theoretischen Vernunft beruht, der zur Vernichtung der Freiheit führt. Weit davon entfernt jedoch, dieses Ergebnis einsichtig zu machen und also zu begründen, macht er dllrch dieses viel mehr die Unhaltbarkeit seiner eigenen Position und damit die Notwendigkeit des Primats der Freiheit einsichtig, die freilich als neben und über der Notwendigkeit der Natur bestehend, nicht eigentlich von dem Kritizismus, sondern nur von dem Idealismus begriffen werden kann. Es musz eben auch die Welt der Notwendigkeit, die Natur mit ihrem Zwang, als freie Tat des Geistes erfaszt werden, damit die Freiheit neben der Notwendigkeit begriffen werden kann". 9) t.a.p. S. 791 fig. Hier beroept Binder zich op Rickert's waardeleer in diens \ System der Philosophie, Bnd. I, doch Rickert's waardeleer wijkt belangrijk van die van Binder af. Rickert staat n.1. op het standpunt, dat wij ook bij Radbruch aantroffen, dat de philosophie aan het geweten van het zedelijk individu moet overlaten de wereldbeschouwing en daarmede een hoogste waarde te kiezen, die het best bij zijn persoonlijke buiten- of bovenwetenschappelijke eigenaardigheid past, (t.a.p. S. 407). De philosophie heeft volgens hem als "allseitige Weltanschallungslehre" echter wel degelijk tot taak een formeel systeem der waarden, zij 't al een open systeem op te stellen. Daartoe moet de philosophie zich oriënteeren aan de geschiedenis en uit de historische cultuur-objecten de waarden abstraheeren, die aan de historische werkelijkheid, "haften". Met behulp van formeele principes, die de algemeene grondlegging der philosophie als voorwaarden voor ieder zinvol leven openbaart, moeten de aldus gevonden waarden dan in een formeel systeem worden gegroepeerd. Aan iedere waarde beantwoorden dan goederen eenerzijds en een "Subjektverhalten" anderzijds. De keuze eener hoogste waarde bepaalt een type van levens- en wereldbeschouwing. De goederen en het "Subjektsverhalten" zijn alternatieven: De goederen zijn of asociale zaken, Of sociale personen. Het "Subjektsverhalten" is - aan dit alternatief beantwoordend - Of monistische Kontemplation" Of "pluralistische Aktivität". Voorts moeten de waarden onder het gezichtspunt der "Vollendung" gegroepeerd worden naar "Stufen" (Zie t.a.p. S. 348 fig.). Van dezen geheel en gedachtengang is bij Binder niets te vinden. Integendeel verweJpt hij ieder systeem der waarden. 10) t.a.p. S. 800: "Nur insofern ist eine Einschränkung Zll machen, als für die Philosophie als Wissenschaft natürlich der konstitutive Grundwert der Wert "Wahrheit" oder "Wissen schaft" selbst bleiben musz, unter den sich die anderen Werte zu begeben haben, sobald es sich urn di e werterfül1te Wirklichkeit handelt, Zt( der natürlich auch die Welt der Einzelwissenschaften, auch der Naturwissenschaften, gehört" etc. 11) t.a.p. S. 797: " Daher läszt sich auch praktisch der eine Wert nicht gegen den anderen ausspielen. Es ist möglich, dasz eine und dieselbe Handlung von verschiedenen Wertgebieten "ressortiert", d. h. der Beurteilung nach verschiedenen Normgebieten zugänglich ist. Und dann kann sehr wohl mit der Wertbejahnung, mit der Billigun g von dem einen Wertgesichtspunkt aus die Verwerfung aus dem andern Wertgesichtspunkt verbunden sein. Das gilt vor Allem von Werken der Literatur und der bilden den Kunst" etc. 12) t.a.p. S. 265. Vgl. hierbij ook : Rechtsbegrijj und Rechtsidee (1915) en Binder's studie: Die Struktur des Rechtsbegrijjs, in het "Festschrift für Paul Hensel" (1923) S.92 fig. 13) t.a.p. S. 263. 14) t.a.p. S. 265. 15) t.a.p. S. 237. 16) t.a.p. S. 241.

1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1926

Inaugurele redes | 114 Pagina's

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 106

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1926

Inaugurele redes | 114 Pagina's